دولت دیروز اعلام کرد برخی موانع پیش روی پرداخت وام ازدواج را برداشته است

وام ازدواج قابل دریافت می‌شود

وزیر اقتصاد دیروز از تصویب تدابیر جدیدی خبر داد که با اجراشدن، می‌تواند موانع پیش روی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را بردارد.
کد خبر: ۵۶۷۱۵۹

به گزارش خبرنگار ما، توقف پرداخت تسهیلات ازدواج از سال گذشته در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این بانک‌ها ظرف یک هفته مبالغ تعیین شده را به متقاضیان پرداخت می‌کردند. در این باره البته همه تقصیر متوجه بانک‌ها نیست. چه این‌که اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که هیچ سودی از آن دریافت نمی‌شود، تاکنون فقط از محل منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها قابل پرداخت بودکه این امر محدودیت‌های منابع زیادی را برای بانک‌ها ایجاد می‌کرد. از سوی دیگر، در شرایط تورمی که از سال گذشته تشدید شده، حجم منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها کاهش یافته و همین امر سبب شده تا افرادی که به قصد دریافت تسهیلات ازدواج به بانک‌ها مراجعه می‌کنند با پاسخ منفی و قرارگرفتن در انتظاری طولانی از سوی مسئولان مربوط مواجه شوند به طوری که منابع نداریم توضیحی است که متصدیان بانکی به مراجعان ناکام برای دریافت وام ازدواج گفته‌اند.

با وجود این روز گذشته اخباری منتشر شد که نشان از تدابیر هرچند دیرهنگام دولت برای گره‌گشایی از کار جوانانی است که بتازگی قدم در راه نه چندان آسان ازدواج گذاشته‌اند.

کمک دولت به بانک‌ها

وزیر اقتصاد دیروز با اشاره به این تدابیر گفت: بر این اساس اگر بانک‌ها بخواهند از منابع غیرقرض‌الحسنه خود وام‌های قرض‌الحسنه و ازدواج به مردم و جوانان پرداخت کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند. به این ترتیب در اولین اقدام محدودیت منابع برای پرداخت این وام برداشته شد.

سیدشمس‌الدین حسینی پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: در این خصوص دولت آماده است برای کمک به بانک‌ها بخشی از سود وام را پرداخت کند. وی به رقم این یارانه سود اشاره‌ای نکرد. وی با بیان این که تغییری در مبلغ پرداخت وام ازدواج داده نشده است، افزود: همه منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال گذشته به صورت قرض‌الحسنه به مردم پرداخت شده است و با این تصمیم جدید دولت، بانک‌ها می‌توانند از منابع غیرقرض‌الحسنه‌ای خود برای پرداخت به شکل‌های قرض‌الحسنه و وام ازدواج استفاده کرده و از دولت یارانه سود دریافت کنند.

این عضو کابینه دولت دهم همچنین پرداخت نشدن ارز مرجع به کالاهای اساسی را کذب خواند و ادامه داد: براساس تاکید رئیس‌جمهور همانند سال گذشته ارز مرجع به کالاهای اساسی با اولویت پرداخت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سامانه‌ای برای رفع یکی از موانع ازدواج

سال گذشته بانک مرکزی به منظور تجمیع درخواست‌های مربوط به وام ازدواج اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای کرد که در آن متقاضیان می‌توانند برای دریافت سه میلیون تومان برای هر یک از زوجین، ثبت‌نام کنند.

از طریق سامانه ازدواج تمام مراحل دریافت تسهیلات از سوی متقاضیان ثبت‌نام‌کننده قابل پیگیری و در صورت لزوم از سوی بانک عامل منتخب قابل رسیدگی خواهد بود. با توجه به رصد مراحل مربوط از سوی این بانک، حداقل زمان لازم برای پردازش و دستیابی به عملکرد استانی ـ بانکی به صورت شفاف فراهم شده است.

براساس آخرین آمار ازعملکرد بانک‌ها بعد از طراحی سامانه ازدواج از سال 1388 تا بیستم دی ماه 1391 در مجموع تعداد چهار میلیون و صد هزار و 156 نفر موفق به دریافت تسهیلات مزبور شده‌اند.

اما و اگرهای سامانه ازدواج

این در حالی است که در این پایگاه، بانک‌هایی که پس از انتخاب استان، به متقاضی معرفی می‌شود بسیار محدود است. بنا به اعلام این سامانه، اینها بانک‌هایی هستند که در هر استان منابع کافی به منظور پرداخت وام ازدواج در اختیار دارند.

البته یک ماه پیش بود که سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از فعال شدن مجدد سه بانک ملی، کشاورزی و تجارت در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج خبر داد. اما گویا همچنان مشکلات پیش روی این برنامه عمیق‌تر از اضافه یا کم شدن تعداد بانک‌هاست چراکه در بسیاری موارد پرداخت این وام متوقف شده توصیف شده است.

ابلاغ وام 50 میلیونی ساخت مسکن به بانک‌ها

در همین حال، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که مصوبه اختصاص وام 50 میلیون تومانی ساخت مسکن از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده است، گفت: 40 میلیون تومان از این وام با سود دوران مشارکت به خریداران منتقل می‌شود.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: همیشه مصوبه‌های شورای عالی مسکن و هیات وزیران از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و متن این مصوبه هم در اختیار کانون سراسری انبوه‌سازان قرار دارد.

وی با بیان این‌که تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت به تولید مسکن و افزایش ساخت‌وساز کمک می‌کند، بیان کرد: این وام برای اقشار توانمند طراحی شده است و پیشنهاد انبوه‌سازان بوده که مانند مسکن مهر که کمک به اقشار ضعیف جامعه است، شرایطی برای اقشار توانمند هم به وجود بیاید.رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد: از آنجایی که سازنده می‌تواند این وام را به خریدار منتقل کند، متقاضیانی که توان پرداخت 150 تا 200 میلیون تومان را برای خرید خانه دارند، می‌توانند با کمک این تسهیلات، مسکن مناسبی تهیه کنند.

رهبر با بیان این‌که 40 میلیون تومان از این وام با سود دوران مشارکت به خریداران منتقل می‌شود که سود آن بستگی به طول ساخت پروژه دارد، افزود: ارائه این تسهیلات با ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور اجرایی است و تمامی بانک‌ها باید این تسهیلات را به سازندگان مسکن بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها