وزیر کشور: تاکنون نامزدها و هواداران آنها قانون را رعایت کرده‌اند

50 میلیون ایرانی می‌توانند رای دهند

وزیر کشور اعلام کرد: 50 میلیون و 483 هزار و 192 نفر برای انتخابات 24 خرداد، واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد یک میلیون و 631 هزار و 206 نفر رای‌اولی هستند.
کد خبر: ۵۶۶۹۲۸

به گزارش ایرنا، مصطفی محمدنجار در حاشیه نشست استانداران و معاونان سیاسی استانداری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع تعداد رای اولی‌ها نیز 831 هزار و 644 نفر مرد و 799 هزار و 562 نفر زن هستند.وزیر کشور در ادامه با اشاره به زمان هفده روزه باقیمانده به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: هدف از برگزاری نشست با استانداران و معاونان سیاسی استانداری‌های سراسر کشور آخرین هماهنگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات و مروری بر فرآیند اجرایی آن انجام شد.

محمدنجار با تاکید بر این که تنها مُر قانون در دستور کار وزارت کشور است، اظهار کرد: در این دوره از انتخابات 130هزار صندوق جمع‌آوری رای به صورت ثابت و سیار در نظر گرفته شده است و بر این اساس برگزاری این انتخابات کار و هماهنگی‌های سنگینی می‌طلبد.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا با توجه به گذشت چند روز از زمان رسمی تبلیغاتنامزدهای ریاست‌جمهوری، مشکل امنیتی به وزارت کشور گزارش شده است یا خیر گفت: تاکنون شکایت خاصی نداشتیم، البته دو سه مورد بود که مستقیما به قوه قضاییه ارجاع شد و در آنجا در حال رسیدگی است.وزیر کشور افزود: تاکنون نامزدها و هواداران آنها قانون را رعایت کرده‌اند

و ما هم به آنان توصیه می‌کنیم این اخلاق‌مداری را تا روز انتخابات ادامه دهند، چرا که فضای انتخابات نیاز به شور و نشاط دارد. محمدنجار در مورد تمهیدات در نظر گرفته شده برای اخذ رای هموطنان خارج از کشور نیز گفت: به موازات امکاناتی که در داخل کشور شامل بیش از 60 هزار شعبه و 125 تا 130 هزار صندوق ایجاد کرده‌ایم، 285 مرکز در کشورهای مختلف نیز برای اخذ رای در نظر گرفته‌ایم. برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شده تا هموطنان و ایرانیان خارج از کشور بتوانند رای خود را به صندوق‌ها بیندازند.وزیر کشور درخصوص تعامل وزارت کشور با نیروی انتظامی برای تامین امنیت کشور گفت: امنیت انتخابات به‌عهده وزارت کشور است و در انتخابات دستگاه‌های امنیتی حضور دارند و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

محمدنجار در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا امکان دارد بستن مرزها در بحث انتخابات مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: کشور ما یکی از امن‌ترین کشورهاست و هیچ نگرانی از این بابت نداریم و به هر صورت هرکاری که از لحاظ امنیتی لازم باشد انجام می‌دهیم.

در اجرای قانون با کسی رودربایستی نداریم

وزیر کشور با بیان این که حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری توطئه‌ها و طراحی‌های دشمنان را ناکام و ادامه رشد کشور را تضمین خواهد کرد، گفت: در اجرای قانون با احدی رودربایستی نخواهیم داشت.وی طی سخنانی در نشست استانداران سراسر کشور افزود: در حوزه اجرای انتخابات فصل‌الخطاب ما مُر قانون است و وزارت کشور به نمایندگی از دولت خدمتگزار صرفا مجری و کاملا بی‌طرف است.

وی ادامه داد: وزارت کشور از زمان به صدا درآمدن زنگ شروع انتخابات تا اعلام نتیجه نهایی و مشخص شدن فرد منتخب در انتخابات ریاست جمهوری و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به چهار رویکرد عدالت‌محوری، قانون‌مداری، امانتداری و حضور گسترده مردم پایبند خواهد بود.

وزیر کشور گفت: توصیه اکید داریم مبادا از سر بی‌توجهی و بی‌دقتی کاری روی زمین بماند و موجب شبهه شود.

محمدنجار اظهار کرد: دشمن امروز به دنبال غبارآلود کردن فضاست و نباید این فرصت را به او بدهیم.وی تاکید کرد: ساز و کار انتخابات در کشور ما آن‌قدر مستحکم است که امکان دخالت در هیچ یک از فرآیندهای آن متصور نیست.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت خلق حماسه سیاسی و حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای گفت: هر چه حضور مردم در انتخابات پرشورتر باشد حوزه تاثیرات آن در سطح داخلی و بین‌المللی گسترده‌تر خواهد شد و توطئه‌ها و طراحی دشمنان عقیم خواهد ماند. محمدنجار ادامه داد: باید برای حضور گسترده مردم در انتخابات بیست و چهارم خرداد تلاش کنیم.

وزیر کشور با بیان این که انتخابات بیست و چهارم خرداد دو ویژگی و وجه تمایز با دیگر انتخابات‌ها دارد که اهمیت آن را دوچندان می‌کند، گفت: ویژگی اول اهمیت این انتخابات این است که برای اولین ‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری با اصلاحیه‌ای در قانون انتخابات ریاست جمهوری مواجه شدیم و طی آن هیات اجرایی مرکزی انتخابات تشکیل شد که این هیات تاکنون پنج جلسه داشت و د‌ر آن تصمیمات خوب و اثرگذاری اتخاذ شده است.

محمدنجار افزود: ویژگی دوم که این انتخابات را از دوره‌های قبل متمایز می‌کند همزمانی آن با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست که رهبر معظم انقلاب نیز هر دوی آنها را مهم توصیف کرده‌اند. وی با بیان این که انتخابات ریاست جمهوری با 23 فرآیند اجرایی و انتخابات شوراها با 26 فرآیند اجرایی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: علاوه براین دو انتخابات، انتخابات میاندوره‌ای مجلس در چهار حوزه انتخابیه و انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در دو استان برگزار خواهد شد.

محمدنجار ادامه داد: تهیه سامانه جامع انتخابات با وجود ویژگی‌‌هایی چون سرعت، دقت، کاهش هزینه‌‌ها و مجهز شدن به امضای الکترونیک از جمله ویژگی‌های انتخابات بیست و چهارم خردادماه است.

وزیر کشور گفت: افزایش 20 هزار شعبه به تعداد شعب انتخابات موضوع مهمی است و ما شاهد خواهیم بود که با احتساب انتخابات شوراها و‌ میاندوره‌ای خبرگان بیش از 130 هزار صندوق رای خواهیم داشت.محمدنجار با بیان این که تمام نگاه‌ها اعم از دوست و دشمن در منطقه به انتخابات ما دوخته شده، خاطرنشان کرد: هر چه این انتخابات باشکوه‌تر باشد استمرار پیشرفت در کشور تضمین می‌شود و ماموریت و مصونیت خطیر و مهمی برعهده همه ماست که باید آن را دنبال کنیم.

نتیجه انتخابات به وزارت کشور ربطی ندارد

وی با بیان این که نتیجه انتخابات هرچه شود به ما ربطی ندارد، افزود: این خود مردم هستند که انتخاب می‌کنند، اما همه باید ظرفیت و توان خود را با هدف مشارکت گسترده مردم در انتخابات به میدان بیاوریم.

وزیر کشور ادامه داد: بر همین اساس، در هیات اجرایی مرکزی انتخابات نیز بحث مشارکت گسترده مطرح شد و هریک از اعضا مسئولیتی را پذیرفتند و ارتباطات با حوزه‌ها و تبلیغ برای حضور گسترده مردم مورد توجه قرار گرفت.وی در ادامه خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و هوادارانشان افزود: التزام به قانون و قرار گرفتن در جهت مصالح مردم و منافع ملی را در نظر بگیرید و از کار خلاف و مغایر قانون بپرهیزید.

محمدنجار در ادامه با اشاره به فرارسیدن بیست و چهارمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی اظهارکرد: استانداران در سراسر کشور باید تلاش کنند تا مراسم امسال تحت‌الشعاع انتخابات قرار نگیرد و تمام شرایط و تسهیلات در بالاترین سطح امنیت و آرامش برای مسافران و زائران حرم مطهر امام خمینی(ره) از سوی استان‌ها برقرار شود.

برقراری امنیت انتخابات با 300 هزار نیرو

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم دیروز اعلام کرد: 300 هزار نیرو، امنیت انتخابات بیست و چهارم خرداد را تامین می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها