بسیارند کودکانی که به علت آن که نمی توانند پاسخ منفی از والدین شان بشنوند خود را به زمین و زمان می زنند تا توجه و ترحم والدین شان را جلب کنند.
کد خبر: ۵۶۴۸۰
در بحث تربیت کودک شاید خیلی چیزها در نگاه اول آنچنان که می باید مهم به نظر نیاید و وقتی همین نور چشم عزیزمان به خانم آیا آقایی بالغ تبدیل می شود، درمی یابیم که بذر این نهال آفت زده در دوران طفولیت خوب رشد نکرده است.
تحمل کردن ناملایمات و مبارزه با سختی ها و همین طور طاقت جواب منفی شنیدن از همین گروه آموخته ها می باشد. در این مقاله سعی داریم تا به نوعی راهکارهای عملی برای والدینی داشته باشیم که کودکانشان طاقت «نه» شنیدن ندارند.


اگر کودک بداند که شما سرانجام ، پاسخ مثبت خواهید داد، دیگر مهم نیست که 10 بار هم گفته باشید «نه»، او آن قدر گریه می کند، نق می زند، خودش را به زمین می کوبد و بداخلاقی می کند تا سرانجام ، تسلیم شوید و او به هدفش برسد.
چنین کودکی به تجربه آموخته است که اگر پشتکار داشته باشد و خوب جیغ بکشد در نهایت برنده می شود. تنها راه حل برای این مساله آن است که کودک دریابد که نظر شما تغییر نمی کند و با کسی شوخی ندارید.
اگر «نه» گفتن شما همیشه باعث دردسر می شود و کودک عادت کرده در مقابل «نه» شما گریه کند، تاکید می کنیم به عقب برگردید و اعمال خودتان را مرور کنید و آنجا که اشکال را یافتید کارتان را اصلاح کنید و جدا تلاش کنید که از آن به بعد طوری رفتار کنید که کودک این عادت را ترک کند.
این عادت می تواند در بزرگسالی باعث ایجاد مشکلات جدی برای فرزند شما بشود. از همین رو کودکتان در هر سنی که هست از همین امروز به اصلاح رفتار او بپردازید. پیش از حرف زدن ، بیندیشید مراقب باشید که وقتی کودک تقاضایی می کند، به طور خودکار نگویید «نه» چندبار شده که منظورتان از «نه» این بوده که «بعدا»؛
بهتر است درباره پاسختان بیندیشید و تا آنجا که مقدور است کمتر «نه» بگویید. وقتی بگویید «نه » که منظورتان واقعا نه و به هیچ وجه باشد. البته این بدان معنا نیست که همیشه به کودک پاسخ مساعد بدهید. ولی درست این است که به تقاضاهای کودک بیندیشید و جواب را در ذهنتان تایید کنید و سپس پاسخ بدهید.
اگر لازم است به او بگویید «بگذار یک دقیقه درباره این قضیه فکر کنم» وقتی تصمیمتان را گرفتید به هر شکل و از هر طریق به روشنی به کودک اعلام کنید چه تصمیمی گرفته اید و نظرتان را تغییر ندهید.

تکلیف کودک را مشخص کنید
این راه حل به ما کمک خواهد کرد که کودک بعد از شنیدن پاسخ به خودش زحمت بحث کردن با شما را ندهد.
الف ) به طور پرسشی پاسخ ندهید: «مامان می شه یه بستنی بخورم؛»، «علی فکر نمی کنی نزدیک شامه؛» بدین ترتیب شما از علی سوال می کنید. هیچ وقت سوال نکنید. پاسخ بدهید. بله یا نه!
ب ) به کودک فرصت ندهید که توجیه کند. اگر وارد بحث نشوید از مجادله پرهیز خواهید کرد. پاسخی ساده بدهید. درباره آن توضیح بدهید. در غیر این صورت کودک با یک یک دلایل شما مبارزه خواهد کرد و کار به بحث و جدل می کشد.

قاطع باشید
اگر کودک هنوز نمی تواند پاسخ «نه» را بپذیرد، این روش ها را بیازمایید.
الف) از روش نادیده گرفتن استفاده کنید. پس از این که به سوال کودک پاسخ دادید، اجازه بحث ندهید و چانه نزنید فقط سکوت کنید.
پاسخ ها و واکنش های کودک را نادیده بگیرید. به چراها، غرها، نق ها و هر چیز دیگر توجه نکنید. کودکی که ماهها و شاید سالها عادت کرده است که با گریه و زاری و نق زدن به خواسته اش برسد و شما را تسلیم کند.
برای تغییر این عادت نیاز به زمان و تحمل سختی دارد محکم بایستید حرفهای کودک را از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون کنید. بی تردید این روش موثر است.
ب) سلب مزایا: برای کودکان بزرگتر، گرفتن برخی مزایا می تواند بسیار موثر باشد.
برای مثال: «مریم» به تو گفته بودم که نمی شه الان به خونه «زهرا» بری چون بحث کردی و بداخلاقی کردی امشب نمی تونی تلویزیون نگاه کنی و یا از پیامدهای طبیعی استفاده کنید. خونه زهرا فردا هم قدغن شد چون با من بحث و جدل کردی.

تقویت روحیه همکاری
وقتی کودک به راحتی پاسخ «نه» شما را می پذیرد دقت کنید که این کار او را تحسین و تقویت کنید.
الف) دفترچه ای برای حرف شنوی کودک داشته باشید. کودک را فورا برای پذیرفتن جواب منفی تحسین کنید و به علاوه حرف شنوی او را در یک دفترچه ثبت کنید.
در پایان روز، دفترچه را همراه با کودک مرور کنید و به او بگویید که چقدر از حرف شنوی او خوشحالید.
ب ) امتیاز بدهید، هر بار که کودک پاسخ نه شما را می پذیرد و به او امتیاز بدهید. در ابتدا در مقابل کسب 2امتیاز یک جایزه کوچک بدهید، سپس در مقابل 3 امتیاز و به تدریج امتیاز لازم برای کسب جایزه را بیفزایید.
در این بین گهگاه در حالی که او انتظار تشویق شدن ندارد، او را با دادن هدیه ای و یا بردن به گردش خوشحال کنید.
ج) از پیامدهای طبیعی استفاده کنید: علی از شما شیرینی می خواهد، وقتی شما می گویید «نه»، او می پذیرد. چند دقیقه بعد با به کار بردن این جمله به او پاداش بدهید. علی من واقعا از حرف گوش کردن تو خوشم می آد.
آفرین بعد از ناهار می تونی شیرینی بخوری. فرض کنید به علی گفته اید اجازه ندارد بیرون برود و بازی کند؛ چون شما می خواهید به خرید بروید و او با حالت خوبی گفته است «باشه مامان».
پاسخ شما می تواند این گونه باشد. سعی می کنم زود برگردم که تو وقت داشته باشی و بری و بازی کنی. تو دیگه بزرگ شدی و خیلی خوب حرفهای من رو می فهمی.

پروین نظری نژاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها