با تائید طرح پارلمان بحرین مبنی بر پایان دادن به مداخلات توماس کراجیسکی، سفیر آمریکا در امور داخلی بحرین از سوی کابینه این کشور در هفته گذشته، روابط منامه و واشنگتن وارد مرحله جدیدی از بی ثباتی شد. تائید طرح برخورد با کراجیسکی و جلوگیری از برگزاری جلسات وی با مخالفان بحرین از سوی دولت، حرکت مهمی است که واشنگتن دیگر نمی‌تواند تنها از آن متعجب باشد.
کد خبر: ۵۶۴۵۳۲

پیش از این نیز دیپلمات‌های آمریکایی بارها از سوی پارلمان بحرین به دلیل نزدیکی به مخالفان مورد حمله قرار گرفته بودند، اما مورد اخیر بسیار متفاوت است. موضعگیری دولت بحرین و شخص ولیعهد را دیگر نمی‌توان خیالپردازی روزنامه‌ها یا توپ و تشر یک نماینده پارلمان به حساب آورد. تاکنون این‌گونه تصور می‌شد که ولیعهد بحرین دوست ایالات متحده است و با توجه به این‌که وی تحصیلاتش را در غرب گذرانده، واشنگتن روی او به‌عنوان مرد آینده و وارث تاج و تخت بحرین و کسی که می‌تواند اصلاحات را در خانواده حاکم به پیش ببرد، حساب ویژه باز کرده بود.

ایالات متحده به رغم اعتراضات عمومی و نقض حقوق بشر در بحرین هنوزهم به تسلیح این رژیم دیکتاتوری ادامه داده و بحرین را به‌عنوان متحد نزدیک خود توصیف می‌کند. متقابلا بحرین نیز کماکان میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس است. اما اقدام اخیر دولت بحرین در تائید طرح پارلمان، این وضع را به مخاطره افکنده است. حملات به مقامات دیپلماتیک آمریکا از سوی سایت‌های دولتی از همان ماه‌های اول ناآرامی‌ها در می 2011 شروع شد و واشنگتن به اجبار لودویک هود، بازرس حقوق بشر خود را پس از هفته‌ها تهمت و افترا و تهدید شخصی از سوی رسانه‌های دولتی از منامه فراخواند. رسانه‌های بحرین در آن روزها تصویر لودویک هود، آدرس وی و نیز تصویر ازدواج او با همسر یهودی‌اش را منتشر کرده بودند. با آن‌که پیش از این نیز بارها دیگر مقامات سفارت و وزارت خارجه آمریکا به دلیل نزدیکی با مخالفان مورد حمله پارلمان و رسانه‌ها قرار گرفته بودند، اما تا هفته قبل هیچ‌گاه این انتقادات از سوی دولت تائید نشده بود. سمیرا رجب، وزیر اطلاع‌رسانی بحرین اعلام کرده بود کراجیسکی که از اکتبر 2012 سفیر آمریکا در بحرین بوده نمی‌تواند از کشور خارج شود. اما سوال اینجاست که دولت ایالات متحده تا کی می‌تواند این حملات را بی پاسخ بگذارد؟

وضع سیاسی در بحرین با تظاهرات خیابانی و حمله تظاهرکنندگان به پلیس، کماکان بی‌ثبات و بحرانی است. اوایل این ماه دولت بحرین همانند سال گذشته مانع ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه به کشور شد و همچنین گزارش‌ها حاکی از برگزاری دادگاه‌های ناعادلانه و بدرفتاری با مخالفان هنگام بازداشت است.

تا این لحظه روند اصلاحات وعده داده شده دولت از زمان شروع اعتراضات در فوریه 2011 پیشرفت ملموسی نداشته و هیچ‌کس از مقامات دولتی درباره سرکوب خشونت‌آمیز مردم پاسخگو نبوده است. روابط ایالات متحده و بحرین به دلیل گزارش وزارت خارجه آمریکا در دسامبر 2012 مبنی بر انتقاد از وضع حقوق بشر بحرین و نیز به سبب مورد اخیر که برای کراجیسکی پیش آمده بشدت آسیب دیده است. بیانیه اخیر وزارت کار آمریکا نیز مبنی بر نقض حقوق کارگران و حمله به سازمان‌های مدنی در بحرین و درخواست مشورت با دولت منامه در این باره می‌تواند این روابط را بیش از پیش دشوارتر کند.

اکنون زمزمه‌ها در واشنگتن درباره انتقال ناوگان پنجم ایالات متحده در خلیج فارس به دلیل فضای بشدت بی‌ثبات بحرین بالا گرفته و نیروی دریایی ایالات متحده برای نیروهای ارتش و شهروندان آمریکایی فرمان هشدار درجه یک امنیتی صادر کرده است.

پرواضح است که اگر هیچ نشانه‌ای از ثبات و انجام اصلاحات در بحرین مشاهده نشود، صبر و تحمل ایالات متحده نیز دیگر چندان جایز نخواهد بود. شکی نیست که موج انتقادها و ابراز نگرانی از اوضاع بحرین از سوی آمریکا دولت بحرین را وادار به تائید طرح پارلمان در برخورد با کراجیسکی کرده است، اما سکوت محترمانه وزارت خارجه آمریکا و پاسخ مطلوب ندادن به این اقدام نیز طرفداران دولت بحرین را ترغیب به تشدید حملات خواهد کرد. ایالات متحده باید به حکومت بحرین بفهماند که حمله به دیپلمات‌های آمریکا پیامدهایی در پی خواهد داشت و اگر آل خلیفه در پی اصلاحات بنیادی و عاجل و ایجاد ثبات پایدار در کشور برنیاید حمایت نظامی واشنگتن از این کشور بی‌پایان نخواهد بود.

منبع: فارین پالیسی / مترجم: ایرج جودت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها