رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر: سیر نزولی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت

سقوط 38 هزار تومانی قیمت سکه

با ادامه کاهش ارزش جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازار تهران نیز با کاهش شدید مواجه شد، تا جایی که این کاهش در روز گذشته تا مرز 40 هزار تومان هم رسید.
کد خبر: ۵۶۳۹۳۲

به گزارش خبرنگار ما، دور جدید تنزل قیمت سکه و طلا از حدود دو هفته پیش در بازار تهران آغاز شد که طی دو هفته گذشته کاهشی حدود صد هزار تومان را در بازار سکه رقم زده است. با وجود این، همزمانی این کاهش قیمت با اتفاقات سیاسی سبب شد تا بسیاری، از علت اصلی این موضوع غافل شوند. در بازار داخلی، قیمت سکه با در نظر گرفتن دو عامل یعنی قیمت جهانی هر اونس طلا و نرخ آزاد دلار تعیین می‌شود، از این رو تغییرات هر یک از این دو عامل می‌تواند بر قیمت سکه تأثیرگذار باشد؛ تغییراتی که کارشناسان برای آن علل متعددی ذکر می‌کنند.

کاهش قیمت‌ها لحظه‌ای شد

اگرچه در هفته‌های گذشته دارندگان سکه و طلا علامت‌هایی را مبنی بر کاهش قیمت این فلز گرانبها در بازار داخلی دریافت کرده بودند، اما شاید تا اولین روز کاری هفته جاری به طور دقیق به ابعاد این مساله پی نبرده بودند. انتشار خبری در خصوص عرضه پیش از موعد سکه‌های پیش‌فروش شده در روزهای پایانی هفته گذشته از سوی بانک مرکزی، سبب شد تا بازار با هجوم فروشندگان سکه مواجه شود؛ فروشندگانی که از بیم کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها آمده‌اند تا سکه‌های خود را بفروشند. از بازار تهران خبر می‌رسد که کاهش قیمت‌ها در راسته سکه‌فروشان لحظه‌ای شده و قیمت‌ها با سرعتی بسیار بیشتر از هفته گذشته در حال کاهش است. در همین خصوص، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هم از کاهش حدود 50 هزار تومانی قیمت سکه در فاصله دیروز نسبت به پایان هفته گذشته خبر داده است. روز پنجشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 283 هزار تومان قیمت خورد که این نرخ به عنوان قیمت مبنای نخستین ساعات کاری بازار در روز گذشته بود. اما این رقم ـ پس از بارها نوسان ـ در ساعات پایانی معاملات عصر دیروز به یک میلیون و 245 هزار تومان کاهش یافت و سقوط 38هزارتومانی در یک روز را تجربه کرد.

کاهش فعلی ریشه در بازار جهانی دارد

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این باره می‌گوید: قیمت طلا در بازارهای جهانی با افت قیمت مواجه شده است به طوری که در مدت یک هفته کاهش 89 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی را شاهد بودیم. بنابراین، این پدیده در بازار داخل هم تاثیرگذار خواهد بود. وی در گفت‌وگو با فارس افزود: تحولات بازار مالی جهان نشان داد قیمت طلا سیر نزولی دارد و به این سیر نزولی هم ادامه خواهد داد؛ در بازار داخل هم دستخوش تحولات خواهیم شد و فکر می‌کنم قیمت این فلز گرانبها در داخل کاهش پیدا کند.

حباب 100 هزار تومانی قیمت سکه

فرید ضیاءالملکی،کارشناس و تحلیلگر بازار طلا هم علت اصلی کاهش قیمت سکه را در پایین آمدن شاخص قیمت طلا در بازارهای جهانی می‌داند و به خبرنگار ما می‌گوید: هر چه این شاخص پایین‌تر بیاید، قیمت سکه نیز همچنان روند نزولی خواهد داشت. دو هفته پیش بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی معادل 1473 دلار بود که این رقم با 114 دلار کاهش نسبت به 14 روز گذشته به 1359 دلار برای هر اونس رسید.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، این کاهش آن‌قدر سریع بوده که نتوانسته تمام تأثیر خود را بر قیمت‌های داخلی بگذارد. به این ترتیب او بر این باور است که قیمت‌های فعلی در بازار سکه حبابی بوده و برای واقعی شدن باید حدود صد هزار تومان دیگر کاهش بیابد.

این در حالی است که قیمت سکه هم از دو هفته پیش تا روز گذشته 97 هزار تومان کاهش یافته و به یک میلیون و 245 هزار تومان رسیده است. اما پیش‌بینی ضیاءالملکی، کاهش بیشتر این نرخ در روزهای آینده است. او البته این امر را به ادامه روند نزولی در بازارهای جهانی منوط کرده و در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تأثیر شرایط سیاسی بر قیمت سکه و ارز، خاطرنشان می‌کند: اگر هیجانات سیاسی در عرصه داخلی و خارجی پایین بیاید، می‌تواند از طریق کاهش نرخ دلار بر این بازارها تأثیرگذار باشد، اما بازار دلار در روزهای گذشته از ثباتی نسبی برخوردار بوده و بنابراین نمی‌توان برای شرایط سیاسی در این موضوع نقش قابل توجهی در نظر گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها