رودابه.‌ص هستم، از تبریز تماس می‌گیرم و بیست‌ونه ساله و متاهل هستم. حدود پنج کیلوگرم اضافه وزن دارم. این اضافه وزن به‌صورت موضعی دیده می‌شود. به این ترتیب که ناحیه شکم ـ کمر من بیش از نقاط دیگر بدنم چاق به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۵۶۳۲۵۸

در واقع به صورت چاقی موضعی دچار اضافه وزن شده‌ام. برای کاهش وزن، حدود دو هفته‌ای است شام نمی‌خورم اما هنوز ذره‌ای از وزنم کم نشده است. می‌خواستم بدانم برای کاهش وزن، حذف یکی از وعده‌های غذایی تاثیرگذار است؟ با توجه به این‌که تغییری در وزن من ایجاد نشده، آیا انجام لیپوساکشن را پیشنهاد می‌کنید؟ مصرف قرص‌هایی که باعث دفع چربی می‌شود چطور؟ آیا استفاده از آنها می‌تواند در کاهش وزن تاثیرگذار باشد؟

دکتر سیده‌مریم بهاری ساروی ‌/‌ داروساز

بله مصرف دارو برای کاهش وزن بی‌تردید مشکل‌ساز است. دارویی که چربی بدن را دفع کند، وجود ندارد. فقط اورلیستات یا زنیکال از جذب بخشی از چربی موجود در غذا جلوگیری می‌کند که البته همراه با جلوگیری از جذب چربی، بخشی از ویتامین‌های محلول در چربی هم به صورت اسهال چرب دفع می‌شود. بنابراین اگر از این دارو استفاده می‌کنید، بسرعت مصرف آن را متوقف کنید. به این دلیل که اولا این نوع کاهش وزن برگشت‌پذیر است، دوم این‌که با دفع چربی از بدن، ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، ‌E، D وK نیز دفع شده و دچار کمبود این ویتامین‌ها خواهید شد.

دکتر محمد مداح/‌ متخصص تغذیه

امکان از بین بردن چربی به‌‌طور موضعی بدون کاهش چربی از بخش‌های دیگر از بدن از جمله شکم با روشی که شما در پیش گرفته‌اید امکان‌پذیر نیست. کاهش وزن موضعی با رعایت رژیم غذایی خاص، ورزش موضعی یعنی انجام ورزش‌های مناسب برای از بین بردن چربی اضافی تجمع یافته در همان ناحیه و استفاده از دستگاه امکان‌پذیر نیست. پنج کیلوگرم افزایش وزن از هجده سالگی به بعد در هر رده سنی و در هر بازه زمانی اتفاق افتاده باشد، معادل 20 لیوان آبخوری چربی است. این چربی اضافه فقط در آن موضع به‌طور ناخواسته تجمع نیافته، بلکه بخش‌های دیگر بدن هم دچار این چربی اضافی است، اما از آنجا که تجمع چربی یا به قول شما چاقی موضعی شکم و پهلوها همیشه بیش از نقاط دیگر دیده می‌شود، اغلب افراد به آن توجه ویژه داشته و سعی می‌کنند مشکل این ناحیه را برطرف کنند اما باز هم تاکید می‌کنم تجمع چربی در بدن گرچه ممکن است در یک ناحیه بیشتر دیده شود، اما درواقع کل بدن را لایه اضافی از چربی فرامی‌گیرد که در برخی نقاط مشخص‌تر از سایر قسمت‌هاست.

اینجا سوال دیگری هم مطرح می‌شود که آیا این اضافه وزن پنج کیلوگرمی‌ به دلیل خوردن شام است که برای رفع آن اقدام به حذف شام کرده‌اید؟ بنابراین ابتدا باید این نکته مشخص شود که دلیل اضافه وزن چیست؟

اگر دلیل این افزایش وزن رفتار تغذیه‌ای دیگری است، با حذف شام فقط امکان یافتن دلیل اصلی اضافه وزن از بین می‌رود. بنابراین با صرف مجدد شام در آینده دور یا نزدیک و ادامه همان رفتار تغذیه‌ای نادرست که نمی‌دانیم چیست، دوباره به وزن اصلی بازمی‌گردید. البته اشاره کرده‌اید که وزن‌تان هم کم نشده است. بنابراین حتما دلیل دیگری غیر از خوردن شام زمینه‌ساز اضافه وزن شما شده است. پس ابتدا باید دلیل اصلی اضافه وزن را پیدا کنیم اما درباره لیپو‌ساکشن برای رفع مشکل چاقی موضعی‌تان سوال کرده بودید. این روش، راهی برای برداشتن چربی از ناحیه زیرپوست است. این کار یک عمل صددرصد زیبایی است و در این حالت چربی احشایی که بخش مهم و خطرناک چاقی بوده و عامل اصلی چربی خون بالا و ابتلا به بیماری دیابت است، دست نخورده باقی می‌ماند.

مساله اساسی این است که شناسایی نکردن و پرداختن به ریشه رفتاری ایجاد چاقی، مانند کندن رویه علفی است که ریشه آن در خاک است و دوباره سبز خواهد شد. پس باید علت دقیق افزایش وزن‌تان را شناسایی کرده و آن رفتار تغذیه‌ای را تغییر دهید. برای این کار می‌توانید از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها