عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح یکشنبه

شیفتگان خدمت آمدند یا تشنگان قدرت؟!

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون هاشمی، ولایتی، ابوترابی، قالیباف جلیلی و مشایی ثبت نام کردند،بازاریان: کسب و کار بدون چک امکان پذیر نیست،دولت می‌خواهد برق 120 درصد گران شود!،سلام بر حماسه و جهاد،هاشـمی دقیقـه 90 آمد،تقاضای مسکن برخلاف برآورد؟ و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۶۱۹۳۳
شیفتگان خدمت آمدند یا تشنگان قدرت؟!

سیاست روز:شیفتگان خدمت آمدند یا تشنگان قدرت؟!

روز آخر ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری با اتفاقات جالب و مهمی همراه بود. در آخرین دقایق زمان ثبت نام و در حالی که درهای ستاد انتخابات وزارت کشور آماده بسته شدن می‌شد همان دو نفری که گمانه‌ها برای حضور و یا عدم حضورشان پر رنگ بود وارد شدند و نام خود را در فهرست نامزدها نوشتند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی ثبت نام کردند.این خبر مورد توجه بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

هاشمی رفسنجانی که در چند روز گذشته در دیدارهای گوناگونی که داشت همواره بر این نکته تاکید داشت که نمی‌گویم نمی‌آیم باید شرایط را بسنجم و سرانجام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسید که بیاید.

شاید به گفته خودش که بدانم برای مردم موثرم می‌آیم؛ به همین نتیجه رسیده است. مثمر ثمر بودن هر نامزدی که رئیس‌جمهور خواهد شد در آینده مشخص می‌شود.

مخالفت‌ها با حضور آقای هاشمی و توصیه‌ها و درخواست‌ها برای عدم حضور وی کارساز نیفتاد در یک اقدام غیرقابل پیش‌بینی در آخرین دقایق ثبت نام کرد تا همگان را بهت زده کند.

او دو دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشت و دولت سازندگی را شکل داد.بسیاری بر این عقیده هستند که آمدن آقای هاشمی رفسنجانی با توجه به همه مسئولیت‌هایی که داشته است ریاست جمهوری دیگر برای او برازنده نیست.

از آن سو سرانجام نامزد دولت هم مشخص شد اسفندیار رحیم مشایی که همواره در مقابل پرسش خبرنگاران که آیا نامزد ریاست جمهوری خواهید شد یا نه از کنار آن گذشته و با پاسخ‌های نامربوط این پرسش را بی پاسخ گذاشته بود.

اما روز گذشته او هم همه مخالفان و موافقان خود را بهت زده کرد و در دقایق آخر چراغ خود را روشن کرد و در کنار رئیس جمهور به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت و ثبت نام کرد.

ثبت نام او در کنار محمود احمدی نژاد در ستاد انتخابات وزارت کشور از هم اکنون این شائبه را ایجاد کرده است که همین اقدام استفاده از امکانات دولتی و بیت المال برای تبلیغ نامزد مورد نظر دولت دهم است.

گرچه از سوی دولت افراد دیگری هم ثبت نام کرده‌اند اما دوش در دوش بودن احمدی نژاد و مشایی برای ثبت نام نشان از حمایت رئیس جمهور از رئیس دفتر سابق خود دارد.

او اکنون رئیس دبیرخانه اجلاس غیر متعهدهاست و چند سال پیش از این هم هنگامی که رئیس جمهور حکم معاون اولی مشایی را صادر کرد بنا بر دلایلی رهبر معظم انقلاب با این انتصاب مخالفت کردند.

اکنون حمایت احمدی نژاد از یار دیرینه خود را شاید بتوان آزمایش دیگری از ولایت پذیری احمدی نژاد تلقی کرد!

گرچه در چند روز گذشته اخباری مبنی بر رد صلاحیت مشایی منتشر شد اما علی رغم این اخبار وی باز هم نامزد شد. حداد عادل از اعضای ائتلاف سه گانه اصولگرایان گفته بود که مشایی رد صلاحیت خواهد شد.

اما باید منتظر ماند دید که شورای نگهبان درباره این همه نامزد چه خواهد کرد.
روز آخر ثبت نام برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری داغ بود.بیشتر چهره‌های سیاسی شنبه را برای ثبت نام خود برگزیده بودند. هر چند بودند افرادی که در روزهای گذشته ثبت نام کردند اما آخرین روز ثبت نام روز دیگری بود. در این روز از هر طیف و سلیقه سیاسی وارد کارزار شدند تا پس از تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان رقابت جدی خود را آغاز کنند.

در این روز آنقدر خبر درباره داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بود که باید این روز را روز شلوغ و پرکار خبرنگاران و سایت‌ها و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نام گذاشت.

همه خبرنگارانی که در آخرین روز نام نویسی در ستاد انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند در انتظار چهره‌هایی بودند که در چند روز گذشته تیتر صفحه اول روزنامه‌ها و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داده بود.

همانگونه که پیش بینی می‌شد اصلاح طلبان با انبوهی از نامزدها آمدند تا نشان دهند که در این دور از انتخابات همانند سال ۸۴ باز هم می‌خواهند با تعدد نامزد وارد رقابت‌ها بشوند.

از محمد رضا عارف معاون اول خاتمی گرفته تا کواکبیان نماینده سابق مجلس،ابراهیم اصغرزاده عضو سابق شورای شهر و از دانشجویانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند و مسعود پزشکیان نماینده کنونی مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دوره اصلاحات، جواد اطاعت نماینده دوره ششم مجلس و... چند تن دیگر هم در میان آنها دیده می‌شود.

هر چند اصلاح طلبان یک چهره تاثیر گذار در میان خود ندارند و این توان رادر خود نمی‌بینند که بخواهند با دیگر نامزدها رقابت تنگاتنگ داشته باشند اما حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری فرصتی است برای بازیابی و بازسازی سیاسی خود در افکار عمومی. البته این بار آنهایی که از سوی اصلاح طلبان برای نامزدی شرکت کرده‌اند همگی از رعایت قانون و تمگین به رای و نظر شورای نگهبان سخن گفته‌اند اما همچنان سران و بزرگان اصلاح طلب اینگونه عقیده و نظر ندارند.

اما اصولگرایان که این روزها ائتلاف آنها سرانجام به ثمر رسید و طبق میثاق نامه‌ای که با هم داشتند تصمیم گرفتند.در میان ائتلاف‌هایی که در جریان اصولگرایی شکل گرفته است ائتلاف سه گانه شامل دکتر علی اکبر ولایتی،دکتر غلامعلی حداد عادل و دکتر محمد باقر قالیباف همچنان بر پیمان خود پایبند هستند و طبق تصمیمی که از پیش گرفته شده بود هر سه آنها ثبت نام کردند تا در آخر همای ریاست جمهوری بر شانه یکی از آنها بنشیند و دو نفر دیگر به نفع او کنار بکشند و البته برای او تبلیغ کنند.اما هنوز از آن یک نفر خبری نیست و قرار است در آینده نزدیک آن فرد برگزیده شود.

اما در ائتلاف پنج گانه اصولگرایان کمی اختلاف بروز کرده است. در جلسه‌ای که اعضای این ائتلاف در آن حضور داشتند حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد به عنوان نفر نخست این گروه پنج نفره برگزیده شد تا در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یابد و ثبت نام کند و همینگونه هم شد سه عضو دیگر این ائتلاف نسبت به این تصمیم تمکین کردند اما یک نفر از آنها تن به این نظر نداد و روز گذشته نام خود را در لیست بلندبالای داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری نوشت.

منوچهر متکی که عضو ائتلاف پنج گانه بود سنت شکنی کرد و دلیل آن را هم نظرسنجی‌هایی اعلام کرده است که می‌گوید متکی از دیگر اعضای ائتلاف پنجگانه جلوتر است و همین موضوع او را بر آن داشت تا زیر بار نظر ائتلاف نرود.

البته شاید این هم نوعی تاکتیک در ائتلاف پنجگانه باشد تا در صورت اقبال هر کدام از این دو یک نفر به نفع او کنار برود.

اما دولتی‌ها هم روز گذشته روز پرکاری داشتند.آنهایی که در دولت پست و مقامی داشتند و دارند روز گذشته به میدان آمدند افرادی که حتی در این زمان گذشته نامی از آنها برای انتخابات ریاست جمهوری بر سر زبان‌ها نبود.

در میان افرادی که به نوعی با دولت نهم و دهم ارتباط داشتند و دارند می‌توان به افرادی همچون علی اکبر جوانفکر که به تازگی محکومیتش پایان یافته روز گذشته ثبت نام کرد.
مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه سوال پذیرش قانون در صورت رد صلاحیت صرفا متوجه نامزدها نیست و باید همه دستگاه ها ملتزم به آن باشند گفت: حتی شورای نگهبان باید برمبنای قانون عمل کند و حق مردم را ادا نماید.
صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی هم روز گذشته ثبت نام کرد.او از این قانون استفاده کرده است که برای نامزدهای ریاست جمهوری استعفا لازم نیست اما نکته مهم در این است که خلیلیان گفته است برای ثبت نام هیچ گفت‌وگویی با احمدی‌نژاد نداشته است. او گفته است فرصت نکرده با رئیس جمهور مشورت کند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه هم ثبت نام کرد. مهمانپرست پس از ثبت نام گفت: از طرف مردم آمده ام و با خدا مشورت کرده ام.

در میان ثبت نام کنندگان روز گذشته، دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و گفت‌وگو کننده ارشد هسته‌ای کشورمان هم در وزارت کشور حاضر شد و ثبت نام کرد.

در چند روز گذشته درخواست‌هایی از وی برای نامزدی در رسانه‌ها منتشر شده بود.جلیلی پس از ثبت نام بدون پاسخ به پرسش خبرنگاران ستاد انتخابات وزارت کشور را ترک کرد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که با توجه به این که جلیلی مسئولیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را بر عهده دارد بهتر بود او خود را نامزد نمی‌کرد.

جام جم

تغییر آرایش انتخاباتی
رهبر معظم انقلاب:زنان حضور خود را در دفاع از انقلاب پر رنگ تر کنند
مرگ در شهر بازی‌ها چرخ می‌زند
امکان بذاشت خودکار از حساب‌های بانکی برای پرداخت صورتحساب

کیهان

رهبر انقلاب تاکید فرمودند؛تکریم زن و تقویت نهاد خانواده 2 نیاز مهم و فوری جامعه امروز
وزیر اقتصاد: مشکلی در پرداخت ارز مرجع به کالاهای اساسی وجود ندارد
آحارونوت: تهدیدهای تازه نصرالله را مانند جنگ 33 روزه باید جدی گرفت
تازه‌ترین خبرها از متن و حاشیه آخرین روز ثبت‌نام نامزدها

خراسان

وزیر کشور :686 نفر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند
هاشمی، ولایتی، ابوترابی، قالیباف جلیلی و مشایی ثبت نام کردند
وعده مسئولان گمرک برای ترخیص سریع کالاهای اساسی
تاکید رهبر معظم انقلاب بر تحکیم نهاد خانواده و تکریم زن در خانه

جمهوری اسلامی

پرونده ثبت نام ریاست جمهوری بسته شد؛686 داوطلب در رقابت برای صندلی ریاست دولت یازدهم
رهبر انقلاب:بسیاری از مشکلات جامعه با نهادینه شدن فرهنگ احترام به زنان حل خواهد شد
پایان کار نمایشگاه کتاب با معرفی ناشران برگزیده سال 91
بوی تبانی در نحوه واگذاری معادن به بخش‌خصوصی به مشام می‌رسد

ابرار

 کاخ سفید اعلام کرد:اوباما و کامرون درباره ایران مذاکره می کنند
هاشمی ،۹۲ دقیقه ۹۰ آمد
رد صلاحیت های شورای شهر، نتیجه بررسی هیات  اجرایی است نه هیات نظارت
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد وکیل رحیمی!

رسالت

ثبت‌نام همزمان هاشمی و مشایی در انتخابات ریاست جمهوری
حضرت آیت الله خامنه‌ای:تقویت نهاد خانواده و تکریم زن دو نیاز جامعه است
کیسینجر:بحران سوریه به جنگ جهانی سوم تبدیل شده است
چمران:اصولگرایان در انتخابات شوراها لیست مشترک می‌دهند

سیاست روز

شیفتگان خدمت آمدند یا تشنگان قدرت؟!
رهبر معظم انقلاب:باید گفتمان اسلام در مورد زن را بصورت تهاجمی و طلبکارانه مطرح کرد
کیسینجر: من از حافظ اسد شکست خوردم و اوباما از بشار
زلزله پشت زلزله

تهران امروز

تقویت نهاد خانواده، نیاز فوری جامعه
سلام بر حماسه و جهاد

وطن امروز

آغاز رقابت گفتمان‌ها
رهبر انقلاب تشریح فرمودند؛نگاه متعالی اسلام به زن
چارلز در طمع پادشاهی
دولت می‌خواهد برق 120 درصد گران شود!

قانون

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند:احترام و تکریم زنان در جامعه و خانواده
اظهارات حسین طلا درباره علل رد صلاحیت نامزدهای شورای تهران:اطلاع داریم اما اجازه صحبت نداریم
همه سلایق آمدند
بازاریان: کسب و کار بدون چک امکان پذیر نیست

حمایت

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند:بسیاری‌ازمشکلات‌جامعه‌بانهادینه‌شدن‌احترام‌به‌زنان‌حل‌می‌شود
در گفت‌وگوی «حمایت» با کارشناسان حقوقی مطرح شد؛دلایل تصویب آزمایشی لوایح قضایی
راهکار صدور حکم الزام به تنظیم سند رسمی
راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

آفرینش

نتایج اولیه آزمون ارشد امروز اعلام می‌شود
رهبر انقلاب:اگر فرهنگ احترام به زنان نهادینه شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد
حضور چهره‌های سرشناس در آخرین لحظات ثبت‌نام ریاست جمهوری
انتقاد دبیر شورای نگهبان از تبلیغات زودهنگام کاندیداها؛سر سوزنی از قانون تجاوز نمی‌کنیم

شرق

مقام‌معظم‌رهبری:گفتمان غرب درخصوص زن به سمت سرافکندگی است
 ... سرانجام؛ هاشمی آمد
رییس دولت؛همگام «اسفندیار»احمدی‌نژاد: تخلف نیست مرخصی گرفتم
لبخند «استانبول» به هاشمی

مردم سالاری

هاشـمی دقیقـه 90 آمد
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته کشور:زن و مرد از لحاظ حقوق انسانی و اجتماعی تفاوتی ندارند
آیت الله جنتی:شورای نگهبان نه تندتر از قانون عمل خواهد کرد و نه کندتر
موافقـت رئیـس‌جمهـور با افزایـش حـق مسـکن

آرمان

هاشمی آمد
نظرات چهره‌های اصلاح طلب برای کناره گیری به نفع هاشمی

بهار

حماسه با هاشمی
مقام معظم رهبری در دیدار با بانوان حوزوی و دانشگاهی:لزوم طرح گفتمان اسلامی در مورد زن به صورت تهاجمی
هشدار شورای نگهبان به نامزدهای انتخابات
ردصلاحیت نامزدهای شوراها؛ از اصلاح‌طلبان تا دولتی‌ها

دنیای اقتصاد

آخرین داوطلبان ریاست‌جمهوری
براساس آمار جدید اعلام شد؛تقاضای مسکن برخلاف برآورد؟    
آمار رسمی از کاربران اینترنت   

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها