وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در طرح غربالگری فشار خون به مردم توصیه کرد: حتماً در این طرح شرکت کنند.
کد خبر: ۵۵۹۷۳۷
بیماری‌های غیرواگیر بزرگترین گرفتاری جهان در آینده

به گزارش روز شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، محمد حسن طریقت منفرد پس ار اندازه گیری فشار خون خود، گفت: بزرگترین گرفتاری جهان در آینده بیماری‌های غیرواگیر خواهد بود که این بیماری‌ها بسیار خطرناکتر از بیماری‌های واگیرند، چون درمان آن‌ها سال‌ها طول می‌کشد و ممکن است هزنیه‌های سنگینی به خانواده‌ها تحمیل کرده و آن‌ها را گرفتار کند.

وی افزود: فشارخون اگر به موقع درمان نشود ممکن است بیمار را نابینا، دچار قطعی پا و دست، دیابت، دیالیز و پیوند کلیه کند. بیماری فشارخون تا سال‌ها به صورت پنهان برای بیمار عارضه ایجاد می‌کند و خود را نشان نمی‌دهد.

قدردانی از جامعه شریف پرستاری

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از جامعه شریف پرستاری به خاطر اجرای این طرح بزرگ ملی، ادامه داد: فشارخون علائم جدی ندارد بنابراین دوستان ما در جامعه شریف و زحمتکش پرستاری با کمک همکاران وزارت بهداشت این حرکت نمادین را انجام می‌دهند تا جامعه، جدی بودن این بیماری را درک کند و افراد صبر نکنند بیماری عوارض خود را نشان دهد بعد اقدام به درمان کنند.

وی افزود: در این طرح همچنین یکسری اطلاعات پایه را از افراد سی سال به بالای جامعه جمع آوری می‌کنیم که به عنوان گنجینه‌ای ذیقمت به بسترسازی برنامه پزشک خانواده کمک خواهد کرد.

طریقت منفرد بیان کرد: پرستاران با این کارشان جایگاه ارزشمندشان را برای اینگونه همکاری‌های ذیقیمت نشان می‌دهند. البته این طرح فقط محدود به این مقطع نمی‌شود بلکه شروع آن با بسیج زیبای جامعه پرستاری است ولی درآینده ادامه می‌یابد و پیگیری آن به مراتب مشکل تر از تشخیص فشارخون در افراد است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در آینده این طرح را ادامه می‌دهد تا به برنامه پزشک خانواده واگذار کند.

مردم فشارخون را جدی بگیرند

وی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای به پرستاران و مردم در این طرح دارید، گفت: از پرستاران و سایر همکاران کمال تقدیر را دارم و از خدا می‌خواهم اجرشان را بدهد و از مردم هم خواهش می‌کنم اگر فشارخون بالا داشتند آن را جدی بگیرند، چون 20 درصد افراد جامعه فشارخون دارند و 50 درصد آنان از وجود فشارخونشان اطلاع ندارند و آنان هم که مطلع اند خوب درمان نمی‌شوند.

طریقت در پایان تاکید کرد: همه افراد به خصوص افرادی که فشارخون دارند به رژیم غذایی خود که از دارو مهم تر است به صورت ویژه توجه کنند که در صدر آن کم کردن استفاده از نمک یا قطع استفاده از نمک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها