این سفره زیرزمینی از برازجان آغاز و تا گسل میناب و سواحل خلیج فارس امتداد دارد

کشف یک سفره عظیم زیرزمینی نفت و گاز

مقامات نفتی کشور دیروز از کشف یکی از بزرگ‌ترین سفره‌های زیرزمینی نفت و گاز خبر دادند که این سفره زیرزمینی، از برازجان تا سواحل خلیج فارس امتداد دارد.
کد خبر: ۵۵۸۲۰۵

به گزارش مهر، ایران یک برگ برنده جدید گازی رو کرده است که می‌تواند سرنوشت بازار گاز جهان را برای چند دهه آینده دستخوش تغییرات گسترده‌ای کند.

هرمز قلاوند، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که در حال حاضر ایران علاوه بر بیش از 33 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی از ذخایر گسترده و عظیم گاز نامتعارف همچون هیدرات و گاز و شیل‌گس برخوردار است، گفت: با توجه به هزینه پایین استخراج گاز از ذخایر متعارف، در شرایط فعلی تمرکز کشور بیشتر روی اکتشاف و توسعه این نوع ذخایر است.

وی با اعلام این‌که هم‌اکنون مطالعاتی به منظور دستیابی به فناوری استخراج و فرآورش ذخایر گاز متعارف آغاز شده است، تصریح کرد: مطالعات اولیه نشان می‌دهد که در دریای عمان و دریای خزر، ایران ذخایر نامتعارف گسترده گاز همچون شیل‌گس و هیدرات گازی در اختیار دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که اخیرا ایران در استان فارس به یک سفره عظیم زیرزمینی گاز طبیعی دست یافته است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود این سفره عظیم گاز طبیعی از منطقه برازجان آغاز و تا گسل میناب و سواحل خلیج فارس امتداد داشته باشد.

این عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری این‌که این سفره عظیم گاز طبیعی با حفر یک حلقه چاه در عمق 3300 متری زمین کشف و شناسایی شده است، بیان کرد: برای نخستین‌بار با حفاری این چاه اکتشافی در لایه هیدروکربوری «زکین» که لایه زیرین پالوئوزیک بوده، ذخایر غنی هیدروکربوری بویژه گاز طبیعی و نفت سبک کشف شده است.

قلاوند با با بیان این‌که نفت استخراجی از این سفره زیرزمینی درجه API حدود 56 است، تبیین کرد: هم اکنون مطالعات تکمیلی زمین‌شناسی و حفاری دست‌کم 9 حلقه چاه جدید گازی در دستور کار شرکت ملی نفت قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسش مهر درباره زمان‌بندی حفاری چاه‌های جدید اکتشافی در این سفره زیرزمینی توضیح داد: این چاه‌ها با توجه به مستقل بودن این سفره زیرزمینی در مدت چند سال و بتدریج حفاری خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با یادآوری این‌که با توجه به کشف و آماده توسعه بودن 150 میدان کوچک و بزرگ، عجله‌ای برای تکمیل مراحل اکتشافی و توسعه این سفره زیرزمینی نفت و گاز نداریم، درخصوص حجم دقیق ذخایر هیدروکربوری این سفره توضیح داد: هم‌اکنون مراحل مطالعاتی در حال انجام بوده و با تکمیل مطالعات و حفاری تعدادی چاه، وزارت نفت به‌طور رسمی حجم دقیق ذخایر را اعلام خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها