گزارش

غنچه‌چینی؛ بحران جدید مزارع گل ‌محمدی

از وقتی غنچه گل‌ محمدی در منطقه میمند فارس به کیلویی ده تا 12 هزار تومان به فروش می‌رسد، عده‌ای زمین‌های گل محمدی را اجاره کرده و غنچه‌ها را چیده و صادر می‌کنند که به این ترتیب گل چندانی برای گلابگیری باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۵۵۷۴۶۰

به گزارش مهر، بخش میمند در یکصد کیلومتری جنوب شیراز واقع شده و به دلیل برخورداری از باغ‌ها و مزارع گل متعدد به گلخانه فارس شهرت یافته است.

میمند دارای 1100 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی دیمی و آبی است که بخش آبی آن در دشت​های میمند و تابعه و بخش دیم در ارتفاعات شمالی و جنوبی مشرف به میمند یا ارتفاعات مناطقی به نام خرسان، آپادانا و.. کشت می‌شود.

اکنون پدیده غنچه چینی یکی از بحران‌های جدید برای مزارع گل محمدی میمند است و این منطقه را در زمینه گل و برداشت گل با مشکل جدیدی مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه گلابگیران میمند با بیان این‌که از چند روز گذشته برداشت گل محمدی در میمند آغاز شده، گفت: امسال نسبت به سال گذشته سطح زیرکشت گل محمدی در میمند 10درصد افزایش داشته است.

محمد رئیسی یکی از مشکلات را در سال جاری برداشت گل به صورت غنچه عنوان کرد و افزود: با توجه به بازار خوب غنچه گل محمدی در سال جاری، برداشت این گل به صورت غنچه به یک مشکل تبدیل شده است.

رئیس اتحادیه گلابگیران میمند یکی از دلایل برداشت گل به صورت غنچه را صادرات آن عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌که قیمت غنچه کیلویی ده تا 12 هزار تومان است، افراد نسبت به اجاره کردن باغات از کشاورزان اقدام کرده و اکنون گل را به صورت غنچه برداشت و به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

وی بیان کرد: اکنون گل محمدی کیلویی 4000 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، در صورتی که غنچه آن کیلویی 12 هزار تومان به کشورهای حوزه خلیج فارس، چین و... صادر می‌شود؛ از این‌رو ترجیح می‌دهند گل را به صورت غنچه برداشت کنند.

به گفته رئیسی، هم‌اکنون 70درصد گل‌ محمدی به صورت غنچه برداشت می‌شود و در صورت ادامه این روند دیگر گلی وجود ندارد که برای گلابگیری از آن استفاده شود و فقط 30 درصد برای گلابگیری باقی می‌ماند.

وی دلیل دیگر بی‌رونق شدن گلابگیری را گران شدن شیشه اعلام کرد و افزود: کالاها از جمله شیشه با دلار 3500 تومان وارد می‌شود، در صورتی که گلاب با نرخ 2400 تومان صادر می‌شود و این به معنای ضرر گلابگیران است.

رئیس اتحادیه گلابگیران میمند در عین حال از برگزاری جشنواره گل و گلاب در این منطقه خبر داد و افزود: قرار است این جشنواره با همکاری بخش خصوصی دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت امسال در میمند برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها