با «رمز یا مهدی» و با حضور احمدی‌نژاد در قم صورت گرفت؛

بهره برداری از بزرگترین سامانه و طولانی‌ترین مسیر انتقال آب

طولانی‌ترین مسیر و بزرگترین و پیچیده‌ترین سامانه انتقال آب کشور با حضور رئیس‌جمهور در قم و با رمز یا‌مهدی به طور رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۵۵۶۶۵۷
بهره برداری از بزرگترین سامانه و طولانی‌ترین مسیر انتقال آب

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد که صبح امروز(سه‌شنبه) برای افتتاح و بهره‌برداری از چند پروژه عمرانی و خدماتی به استان قم سفر کرده بود؛ بزرگترین سامانه انتقال آب کشور که با احداث 54 کیلومتر تونل و کانال، آب را از سرشاخه‌های «دز» به حدود 200 کیلومتری قم در سد کوچری منتقل می‌کند را به طور رسمی افتتاح کرد.

این سامانه و مسیر انتقال آب که در سطح جهانی نیز کم‌ نظیر است با احداث 5 تونل به طول مجموع 54 هزار متر که کوتاه‌ترین آنها هزار و 182 متر و بلندترین آنها 35 هزار و 750 متر طول دارد و نیز یک کانال به طول 9 هزار و 177 متر یکی از با کیفیت‌ترین و گواراترین آب‌های کشور را به شهر قم منتقل می کند که همواره از آب شور و بی‌کیفیت رنج برده است.

آب گردآوری شده از این مسیر به سد «کوچری» در 4 کیلومتری گلپایگان انتقال یافته و از آنجا با 187 کیلومتر لوله‌گذاری که به طور متوسط از 180 تا 200 سانتی‌متر، قطر دارد به قم و تصفیه‌خانه قدیمی این شهر منتقل می‌شود و پس از تصفیه در این مرکز با ظرفیت 6 هزار لیتر در ثانیه در قم و حدود 10 شهر و مرکز پیش‌بینی شده دیگر، توزیع می‌شود.

بخش‌هایی از این طرح، پیش از این افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود اما امروز بهره برداری کامل از این سامانه آغاز شد و به طور همزمان طرح افزایش ظرفیت تصفیه خانه قدیمی قم از 2 هزار و 50 لیتر در ثانیه به 4 هزار لیتر در ثانیه نیز با حضور دکتر احمدی‌نژاد افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

همچنین قرار است تصفیه خانه جدید شهر قم با ظرفیت 6/6 مترمکعب بر ثانیه در کنار تصفیه‌خانه قدیمی و با اعتباری ریالی 470 میلیارد ریال و اعتبار ارزی 11.8 میلیون یورو در مدت 48 ماه احداث و به بهره برداری برسد.

احمدی نژاد پس از صدور فرمان آغاز بهره‌برداری از بزرگترین سامانه انتقال آب کشور با رمز یامهدی گفت: خدا را شاکرم که با ارائه این خدمت؛ آب این مایه حیات، با کیفیت عالی در اختیار اهالی شهر قم که محافظان حریم اهل بیت(ع) و ارزش‌های الهی در طول تاریخ بوده‌اند، قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این بزرگترین پروژه آب‌رسانی در تاریخ ایران بوده که در دنیا نیز کم‌ نظیر است، اظهار داشت: قم باید فرهنگ نورانی اسلام ناب و اندیشه علوی مهدوی را در دنیا منتشر کند و ما به عنوان خدمت‌گزاران کشور موظف هستیم بستر‌های اجرای این ماموریت را فراهم نماییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها