صاعقه چه می‌کند؟

اغلب ساکنان مناطق مختلف برحسب نور و صدا روی صاعقه اسم‌های جالب و مختلفی گذاشته‌اند. شیرازی‌ها به این پدیده غره تراق گویند، تهرانی‌ها رعد و برق، افغانی‌ها تانا و اروپاییان تندر صدایش می‌کنند، اما تندر چگونه به‌وجود می‌آید؟ هنگام بروز بادهای بزرگ، ابرها باردار می‌شود.
کد خبر: ۵۵۴۷۵۹
صاعقه چه می‌کند؟

البته بار آنها جنین آدمیزاد نیست! بلکه یک منبع عظیم از بارهای الکتریکی است که ابر را تبدیل به بمب انرژی می‌کند. این انرژی آنقدر ذخیره می‌شود تا ابراشباع و در اولین فرصت ممکن، انرژی خود را در زمین تخلیه ‌می‌کند.

امروزه ماهواره‌های هواشناسی با عکسبرداری‌های دقیق و مداوم از تمام کره زمین، دفعات بروز صاعقه را در نواحی مختلف شمارش کرده‌اند.

دراین شمارش مناطق قطبی با میانگین سه بار صاعقه در ساعت کمترین و رشته‌کوه آلپ با هزار صاعقه در ساعت، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌ است.

همچنین کوه‌های البرز در ایران و کوه‌های هندوکش در افغانستان از مناطق پرصاعقه جهان محسوب می‌شود. البته این را هم بدانید در مناطق کویری و کوهستان‌های مرتفع، احتمال برخورد پی در پی صاعقه بیش از دیگر مناطق است.

صاعقه در زمان برخورد با زمین چند هزار درجه گرما تولید می‌کند و می‌تواند انسانی را در یک لحظه به زغال یا مشتی از خاک را با ذوب‌کردن به سنگ تبدیل کند و درخت تنومندی را به آتش بکشد.

آمارها نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از صاعقه‌زدگی حدود 20 تا 30 درصد بوده و ۷۰ درصد مصدومان نجات‌یافته، دچار عوارض ماندگار می‌شوند.

بیش از 50 درصد قربانیان دچار پارگی پرده گوش شده و همچنین ممکن است اختلال شنوایی بر اثر جابه‌جایی استخوان‌های گوش‌میانی به‌وجود آید.

خوب است بدانید بدن افراد صاعقه‌زده حاوی جریان الکتریسیته نیست و می‌توانید به بدن آنها دست بزنید و به ارائه کمک‌های اولیه ‌بپردازید.

خطرات زمینی برق صاعقه

ایجاد برق زمینی یا ولتاژگام یکی از پیامدهای خطرناک صاعقه است. برق زمینی، جریانی است که پس از وقوع صاعقه برای لحظاتی در زمین باقی می‌ماند تا جذب زمین شده یا تبدیل به گرما شود.

معمولا قسمت عمده برق زمینی در اعماق زمین فرو می‌رود، اما اگر سطح زمین مرطوب یا دارای بسترسنگی یا پوشیده از بوته‌های علفی باشد، ترجیح می‌دهد روی سطح زمین و در جهات مختلف حرکت کند و این پدیده را ولتاژ گام می‌نامند.

ولتاژ گام تا شعاع چند متر در اطراف محل اصابت صاعقه پراکنده است و افرادی را که در مسیر حرکت آن قرار دارند دچار برق‌گرفتگی می‌کند.

این‌که دقیقا ولتاژ گام چقدر برد دارد قابل محاسبه نیست. ولی بندرت دیده شده است برق زمینی بیشتر از صدمتر در سطح زمین پیش برود.

ولتاژ گام مختص صاعقه نیست و در حوادث صنعت برق مانند افتادن کابل‌های فشار قوی برسطح زمین نیز ایجاد می‌شود. البته این را بدانید ولتاژ گام صاعقه قوی‌تر از هر ولتاژی است.

صاعقه مزیت هم دارد

شاید یکی از عجیب‌ترین پیامدهای صاعقه تولید گاز باشد و بیشتر تعجب می‌کنید وقتی بدانید این گاز ازن است؛ همان گازی که با قرار گرفتن در لایه‌های بالایی جو، سدی در برابر تشعشعات زیانبار کیهانی می‌شود. ازن در حقیقت همان اکسیژن، ولی به جای دو اتم، دارای سه اتم اکسیژن است. این گاز برخلاف اکسیژن سمی است و تنفس آن می‌تواند خطرناک باشد.

حرارت بالای رعد و برق نیز مزیت دیگر آن است که می‌تواند قطرات باران را با اکسیژن ترکیب و آب‌اکسیژنه به‌وجود آورد. این قطرات هنگامی که به زمین می‌بارد، تا حدودی تخم آفات نباتی و بیماری‌های گیاهی را از بین می‌برد و در نوع خود کودی بسیار موثر در رشد گیاهان است. به همین دلیل هم عشایر غرب کشور معتقدند سالی که در آن رعد و برق فراوان است، سالی پر بار برای آنها خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها