تهران میزبان جام حذفی باشد بهتر است

کفاشیان: فوتبال نباید به خاطر من محدود شود

کفاشیان: خرداد تکلیف همه روشن می‌شود

من دو دستی به این میز نچسبیدم

اگر تیم ملی بخواهد حتی در یکی از این بازی‌ها جدی نباشد، جایگاهش در دنیا به شدت نزول خواهد کرد. همه باید کمک کنیم تا تیم ایران راهی جام جهانی شود.
کد خبر: ۵۵۱۷۴۵
من دو دستی به این میز نچسبیدم

علی کفاشیان حیاتش در فدراسیون فوتبال را در گرو موفقیت تیم ملی در رسیدن به جام جهانی 2014 می‌داند و از این رو سال 92 تعیین کننده‌ترین سال برای اوست.

خبرنگار ایسنا در آغاز سال جدید و با پایان یافتن سال پرافت و خیز 91 با علی کفاشیان گفت‌وگویی تفصیلی انجام داد.

او به سوالات فراوانی درباره عملکرد فدراسیون، برنامه‌هایش در سال جدید و همین طور تمام انتقادهای ریز و درشتی که علیه او و مجموعه کاری‌اش وجود دارد پاسخ داد که مشروح آن در زیر می‌آید:

*نگران تاثیر فضای انتخابات ریاست جمهوری بر عملکرد تیم ملی در بازی‌های خرداد ماه، نیستید؟

قطعا آن فضا در جامعه بر شرایط تیم ملی بسیار اثرگذار است اما تیم ملی ما می‌داند باید تحت هر شرایطی به جام جهانی صعود کند.

*نگران این نیستید که کاندیدای ریاست جمهوری بخواهند برای تبلیغات خود از تیم ملی استفاده ابزاری کرده و نهایتا این به ضرر تیم ملی تمام شود؟

خیر؛ بالاخره سعی می‌کنیم تفکراتمان را از همه چیز خارج کرده و روی صعود تیم به جام جهانی متمرکز شویم چون رفتن تیم ملی به جام جهانی سرنوشت فوتبال ما را تغییر می‌دهد و می‌تواند ما را به جلو یا به عقب ببرد. به نظر من نباید نگران این مسائل باشیم. در هر صورت همه تلاش می‌کنیم تیم به جام جهانی برود و فکر می‌کنم مسائل سیاسی در عملکرد تیم ملی تاثیری نداشته باشد.

** با توجه به برگزاری مجمع در تیر که ممکن است به تغییرات مدیریتی در فدراسیون منجر شود، برنامه ریزی‌های شما برای سه ماه نخست سال 92 است؟

صددرصد ما برای کل سال 92 برنامه‌ریزی می‌کنیم اما موضوع تیم ملی برای ما بسیار مهم است. اگر تیم ملی ما بتواند به جام جهانی 2014 برزیل صعود کند، ما فضای دیگری را از نظر درآمدی و مالی پیدا می‌کنیم و شرایط فوق العاده خوبی خواهیم داشت. اگر هم به جام جهانی نرویم خب خودمان هم روحیه را از دست می‌دهیم.

*پس سرنوشت کفاشیان به تیم ملی گره خورده است؟

سرنوشت یک رئیس فدراسیون نباید به نتایج تیم ملی گره بخورد. مدیریت فدراسیون باید ثبات داشته باشد و با کار و تلاش برنامه‌هایش را پیش ببرد. در دو سال گذشته که کار ویژه‌ای را برای تیم ملی انجام دادیم، چیزی کم نگذاشتیم. بهترین مربی را آورده و مناسب‌ترین تدارکات را انجام دادیم؛ حاصل این شده و الان هم باید به جام جهانی رفته باشیم. اگر لبنان و قطر را برده بودیم الان تیم ملی به جام جهان صعود کرده بود. اما متاسفانه بخاطر کوتاهی یا هر دلیلی نرفتیم و باعث شده این یک ضعف برای کار ما محسوب شود. باور کنید همه کار کردم اما یک مدیر بیش از این نمی‌تواند کاری انجام دهد و الان واقعا وجدانم راحت است. به هر حال در فوتبال ایران سرنوشت یک مدیر به نتایج تیم ملی وابسته است.

* بارها حرف از استعفا زدید و شاید بهتر بود موضوعی که هنوز ابهام دارد را تا این حد این رسانه‌ای نمی‌کردید؛ به طور شفاف می خواهید در صورت ناکامی تیم ملی از رسیدن به جام جهانی استعفا دهید و در صورت موفقیتش، با رای اعتماد از مجمع همچنان در فدراسیون بمانید؟

بی‌شک رفتن تیم ملی به جام جهانی خیلی به نفع فوتبال ایران است اما معتقدم به جام جهانی برویم یا نرویم، من می‌خواهم به مجمع بگویم توانمندی من همین است. همه تلاش و برنامه‌های ما نتیجه‌اش این شده و ما همه جانمان را برای موفقیت فوتبال ملی و پیشبرد کارها گذاشتیم؛ حالا اگر کسانی هستند که معتقدند با حضورشان در فدراسیون و اعمال تغییرات، وضعیت فوتبال ما بهتر می شود، خب بهتر است جلو بیایند. اگر مجمع هم پذیرفت، کار به دست آنها می دهیم. واقعا 5 سال کار کردن در فدراسیون برای من به اندازه 15 سال انرژی گرفته است.

*یکی از افراد سیاسی می‌گفت که کفاشیان گفته: ما مجمع را عمدا تیر ماه انداخته‌ایم که آن زمان کسی حواسش به فوتبال نباشد؟! این نقل قول درست است؟

( با خنده) شاید هم برای من باشد ولی خب آن موقع تکلیف همه ما و شما معلوم می‌شود! اما خودمان که تجزیه و تحلیل کردیم اصلا تا قبل از خرداد و بازی‌های حساس تیم ملی برای جام جهانی، اصلا به صلاح نیست درباره رییس فدراسیون و تغییر او حرف بزنیم. ما مربی خارجی برای تیم ملی داریم و اگر قرار باشد هر جا برویم او بگوید بالاخره شما سر کار می مانید یا خیر که کار به خوبی پیش نمی‌رود. او باید احساس کند فدراسیون سفت و محکم پای کار ایستاده و موفقیت تیم ملی را می‌خواهد. چون اگر یک نفر ذره‌ای در مورد این مسائل حرف بزند بعدا اگر تیم ملی به جام جهانی نرود، می‌گویند ببینید زمانی که تیم باید آماده بازی‌های مقدماتی جام جهانی بود و باید حمایت می شد، همه برای گرفتن پست در فدراسیون دعوا می‌کردند بنابراین این حرف‌ها الان نباید مطرح شود.

اگر شش ماه پیش بیان می شد اشکالی نداشت یا حتی در زمان مجمع اسفند 90. به هر حال الان راه را مشخص کردیم و گفتیم همه برنامه‌ها انجام شده و بهتر است تا تیر ماه صبر کنیم. آن زمان مجمع دیگری را برگزار کنیم و آنجا می توانیم صحبت کنیم. ضمن این که در این مجمع، وزارت ورزش دو نفر عضو دارد و سازمان‌های دیگر هم هستند. باید بنشینیم صحبت کنیم و آن‌ها هم نظراتشان را بدهند. اعضای مجمع منطق دارند و راه درست را انتخاب می کنند. باید یاد بگیریم هر رییس فدراسیونی، هر وزیر ورزشی یا مدیر کلی سر کار می‌آید، نخواهد زود مسوولان فوتبال را عوض کند؛ بگذارند یک ثباتی در کار باشد. باید یاد بگیریم مجمع تشکیل دهیم، اعضا نظراتشان را بگویند، صحبت کنیم، تصمیم بگیرند؛ دقیقا مانند مجلس شورای اسلامی و رای اعتمادی که وزرا می‌گیرند.

*ملاقات‌هایی که برخی از چهره‌های مختلف از جمله دادگان با محمد عباسی داشته‌ و گمانه‌زنی‌هایی که درباره حضور برخی افراد در فدراسیون می شود، تمرکزتان را بر هم نمی زند؟

خیر، به هیچ وجه. من که اصلا از خدا می‌خواهم یک نفر بیاید و مسوولیت را بگیرد و خودم همین را اعلام کردم؛ اتفاقا خیلی هم خوشحالم می شوم. اما تا آن زمان محکم کارم را انجام می‌دهم و به هیچ وجه از این گمانه زنی ها تاثیر نمی‌گیرم.

*از عملکرد و نتیجه تیم ملی در بازی با کویت راضی هستید؟

به نظرم بازیکنان ما فکر می‌کردند باید چهار یا پنج گل به کویت بزنند و با این ذهنیت به مسابقه رفته بودند، در حالی که تیم ملی نباید هیچ حریفی را دست کم بگیرد. این بازی از حیث یک بازی تدارکاتی پیش از بازی‌های حساسی که مقابل قطر و لبنان در خرداد داریم، خوب بود و تیم ملی فهمید که باید مقابل تیم‌های عربی جدی‌تر باشد و با تمرکز بالاتری بازی کند. بعضی ضعف‌های تیم هم روشن شد که کادر فنی 2 ماه وقت دارد تا آنها را برطرف کند.

* با این وضع چرا کی‌روش دوباره به مرخصی رفت؟! می‌دانید او الان کجاست؟

کی‌روش در اسفند ماموریت رفته بود و بعد از بازی با کویت به آخرین مرخصی‌اش رفت و همین روزها برمی‌گردد و تا پایان قراردادش در ایران و همراه با تیم ملی خواهد بود.

*گفته می شود بخاطر تساوی با کویت، به هرکدام از بازیکنان 3000 دلار پاداش دادید؟!

از دو سال پیش جدولی تهیه شده بود که در آن میزان پاداش ملی‌پوشان در بازی‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌ها چه در ایران و چه خارج از کشور تعیین شده بود. از آن زمان تاکنون ما طبق همان دستورالعمل به ملی‌پوشان پاداش می‌دهیم و اینها‌ به انتظاراتی که مثلا از تیم ملی در فلان مسابقه وجود دارد هیچ ارتباطی ندارد. البته مبلغ پاداش بازی‌های مقدماتی جام ملت‌ها از مقدماتی جام جهانی کمتر است و پولی که بابت نتیجه بازی با کویت پرداخت شده هم کمتر از 3000 دلار است.

*الان که کره‌جنوبی و ازبکستان بازی‌هایشان را بردند و فاصله امتیازی‌شان با ما بیشتر شد، احتمال صعود مستقیم تیم ملی به جام جهانی را چقدر می‌دانید؟

ما اصلا نباید به این نتایج توجه کنیم. قبل بازی این تیم‌ها صحبت کردیم که باید هر بازی خردادماه را ببریم تا به جام جهانی صعود کنیم. حیات تیم ملی و شاید فوتبال ایران در گرو این سه بازی باشد. تمام عوامل فوتبال ما باید این را بدانند. اگر تیم ملی بخواهد حتی در یکی از این بازی‌ها جدی نباشد، جایگاهش در دنیا به شدت نزول خواهد کرد. همه باید کمک کنیم تا تیم ایران راهی جام جهانی شود.

تیم ملی برای پیروزی در این سه بازی باید جدی‌تر و قوی‌تر از قبل بازی کند. از خرداد 92 تا جام جهانی 2014 یکسال بیشتر باقی نمی‌ماند و تیمی که می‌خواهد در جام جهانی بازی‌های خوبی به نمایش بگذارد نباید مشکلی برابر قطر و لبنان داشته باشد.

* به سوم شدن تیم ملی در گروهش و رفتن به پلی آف فکر کرده‌اید؟

به هیچ وجه. در تمام جلساتی که با کی‌روش داریم هم فقط تاکید می‌کنیم تیم ایران باید به عنوان تیم اول یا دوم گروه به شکل مستقیم راهی جام جهانی شود. فدراسیون فقط همین را دنبال می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها