عناوین صفحه اول روزنامه‌های دوشنبه

فالگیری،حرفه‌ای در یک قدمی کلاهبرداری

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح یکشنبه

سال تولید ملی چگونه به پایان رسید؟

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون تلویزیون؛20 روز تماشایی،قیمت قانونی پراید،سمند، رانا پژو ۴۰۵ و تیبا اعلام شد، قیمت ارز و سکه در سراشیبی سقوط قرار گرفت،بازار نوروزی طلا«سکه» نیست،سال پر فراز و نشیب دیپلمات‌ها،سرکوب تظاهرات استقلال‌طلبان کبک توسط پلیس،توصیه رهبر انقلاب به اصلاح طلبان،تحریک مسکن با طرح تفصیلی؟ و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۵۰۳۰۴
سال تولید ملی چگونه به پایان رسید؟

تهران امروز:سال تولید ملی چگونه به پایان رسید؟

احمد نیکفر، عضو جامعه مهندسین به تهران امروز می‌گوید: شعار مطرح شده از سوی رهبری مسئله‌ای نیست که طی یک‌سال انجام شود یا با زدن پلاکارد بتوان به آن رسید.این موضوع نیازمند طرح و برنامه بلندمدتی است که ممکن است دهه‌ها طول بکشد.در این راستا دولت وظیفه دارد از سرمایه‌گذار و تولید کننده حمایت کرده و برنامه‌هایی را تبیین کند که منجر به اشتغال مولد شود

با فرا رسیدن روزهای پایانی سال توجه به موضوعاتی که در سال گذشته برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی صورت‌گرفته می‌تواند مهم باشد.مهم‌ترین برنامه در این زمینه دقت به این مسئله است که در سالی که گذشت پیگیری مطالبات رهبری از سوی دولت تا چه حد بوده است.آنچه مشخص است در پنج سال گذشته مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مسائل اقتصادی داشته‌اند و در این مدت در بیانات نوروزی خود هر بار یکی از وجوه اقتصادی کشور را مدنظر قرار داده و بر آن تاکید کرده‌اند. سالی که گذشت سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ملی نام‌گذاری شده بود. در این گزارش سعی می‌کنیم در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی توجه به مطالبات رهبری،میزان موفقیت در رسیدن به شعار امسال و دلایل احتمالی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

علی یوسف‌پور نماینده مجلس و معاون سابق وزیر نیرو درباره وظایف دولت درقبال مطالبات رهبری در سالی که گذشت به تهران امروز می‌گوید: چون اقتصاد ایران تا هفتاد درصد دولتی است، این موضوع از دیرباز بزرگ‌ترین مانع شکوفایی اقتصادی بوده که تاکنون ادامه داشته است. یوسف‌پور با بیان اینکه رهبری در چهار، پنج سال گذشته به عناوین اقتصادی توجه داشته‌اند افزود: گرچه در این چند سال تصدی‌گری دولت کم شده است اما این میزان تنها در حدود 5-6درصد بوده و همچنان تصدی‌گری دولتی ادامه دارد.

تصدی‌گری باید کاهش می‌یافت

یوسف‌پور می‌گوید: دولت باید کاری می‌کرد این تصدی‌گری کاهش یابد اما نکرد. دلیل این موضوع هم مقاومت مدیران میانی بوده که در دولت‌های مختلف در برابر واگذار کردن اختیارات به مردم مقاومت شدید داشته‌اند. به اعتقاد یوسف‌پور برخی وزارت‌خانه‌ها در این زمینه موفق بوده‌اند اما موضوع واگذاری بخش‌های دولتی به مردم و اجرای اصل44 چیزی نیست که تنها از راه دولت قابل پیگیری باشد چرا که مجلس به عنوان تصویب‌کننده این قانون باید بر آن نظارت می‌کرده است اما مجلس نیز در این زمینه به حاشیه‌ها پرداخته و نظارت عمیقی بر اجرا شدن اصل44 نداشته و بیشتر نظارتی سطحی داشته است. این نماینده مجلس می‌گوید: اصل بر واگذاری فعالیت‌هاست و در این زمینه شاهد بوده‌ایم هر جا کارها به مردم واگذار شده به خاطر شکل گیری رقابت، موفق بوده‌ایم مثلا در بخش‌های مواد غذایی، شوینده‌ها و مصالح ساختمانی موفق عمل کرده‌ایم و بحث تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ملی محقق شده است اما در بخشی مثل اتومبیل که متولی آن دو شرکت دولتی هستند، موفق نبوده‌ایم.

کارهای خدماتی و واسطه‌گری دولت، معضل اصلی

احمد نیکفر عضو جامعه مهندسین به تهران امروز می‌گوید: شعار مطرح شده از سوی رهبری مسئله‌ای نیست که طی یکسال انجام شود یا با زدن پلاکارد بتوان به آن رسید.این موضوع نیازمند طرح و برنامه بلند مدتی است که ممکن است دهه‌ها طول بکشد.در این راستا دولت وظیفه دارد از سرمایه‌گذار و تولید کننده حمایت کرده و برنامه‌هایی را تبیین کند که منجر به اشتغال مولد شود.این روش منجر به بالا رفتن تولید می‌شود. دولت همچنین باید بر آنچه تولید می‌شود نظارت داشته باشد و زمانی که تولید به کیفیت مطلوب رسید در فاز بعدی برنامه‌های خود وارد ارائه تسهیلات برای صادرات شود.اما متاسفانه دولت اکنون وارد پروسه کارهای خدماتی و واسطه‌گری شده است و این در راستای شعار تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیست.

این عضو جامعه اسلامی مهندسین علت اصلی دور ماندن و ناموفق بودن دولت در این زمینه را باری به هر جهت بودن تصمیم‌های دولت می‌داند و اینکه برنامه‌ها بر اساس سیاست‌های کلی نظام پیش نمی‌رود.مدیریت ضعیف و جدی نگرفتن امور دلیل دیگری است که به گفته نیکفر می‌تواند به عنوان یکی از دلایل نرسیدن به مطالبات رهبری مورد توجه قرار گیرد.

مجلس به دولت کمک کرد

موسی قربانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از افرادی است که نظر او را درباره میزان توجه دولت به مطالبات رهبری پرسیده‌ایم. قربانی معتقد است قبل از نامگذاری این سال، دولت وظایفی داشت که اجرای آنها می‌توانست به تولید ملی کمک بکند.بر اساس قانون یارانه‌ها دولت موظف شده بود سی درصد از سود حاصل از درآمدهای یارانه را به بخش تولید و صنعت پرداخت کند.اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. به اعتقاد قربانی، گاهی دولت در این زمینه توجیه می‌کند. قربانی توجیه دولت را اینگونه بیان می‌کند که به بخش تولید کمک شده اما این کمک‌ها از محل سود یارانه‌ها نبوده و از محل در آمدهای دیگری کمک‌ها تامین شده است.دولت با این توجیه بیان کرده که پیش از وجود قانون یارانه‌ها نیز به بخش صنعت کمک تعلق می‌گرفته است.موسی قربانی با این توضیحات ادامه می‌دهد پس این آمار اشتباه است و لازم است در این زمینه در صدا وسیما بحث‌های تخصصی صورت بگیرد تا روشنگری‌های لازم اتفاق بیفتد.قربانی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد:دولت هم باید تسهیلاتی که به بخش صنعت می‌داد را تهیه می‌کرد، هم سی در صد کمکی که از محل در آمد یارانه‌ها ایجاد می‌شد.جز این مورد و بعد از نامگذاری سال 91 به این نام مجلس شورای اسلامی قبل از اینکه بودجه سال 91 را مشخص کند، یک بسته حمایتی برای دولت مشخص کرد. در واقع این اقدام مجلس کمکی بود به دولت برای اینکه بتواند از کار و سرمایه ملی حمایت کند.

دولت به پروژه‌های خودش اولویت داد

به گفته موسی قربانی، دلیل اینکه دولت به این موضوع بی‌توجه بوده این است که به‌دنبال تصمیم‌گیری و اجرای پروژه‌هایی است که از لحاظ خودش اولویت دارد نه موضوعاتی که از لحاظ رهبری یا مجلس مهم و مورد توجه است. این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی معتقد است، به عبارتی دولت کار خودش را انجام می‌دهد و پروژه‌هایی را اجرا می‌کند که چه بسا خوب است ولی مشکل گشای شرایط کنونی نیست.قربانی می‌گوید: شاید دولت شغل‌هایی را در یک بخش ایجاد کند اما این اقدام بخش‌های دیگر را پوشش نمی‌دهد.در حالی که غرض از مطرح شدن این شعاراز جانب مقام معظم رهبری انجام کارهای بنیادی و زیر ساختی است.کارهایی که در درازمدت کارآمد باشد.

دولت مسائل حاشیه‌ای را ترجیح داد

اما غلامرضا کاتب نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: شعارتولید ملی به این دلیل مطرح شد که به این شکل در کشور سازندگی صورت بگیرد.با توجه به اینکه در این برهه زمانی اقتصاد کشور وضعیت خوبی نداشته و شرایط تحریم را پشت سر می‌گذاریم و فشار سنگینی بر اقتصاد کشور وارد شده، برنامه‌ها برای دسترسی به رهنمود رهبری به کندی صورت گرفت اما ازدیگر سو شرایطی برای رسیدن به این هدف مهیا شد.کاتب در ادامه بیان می‌کند: جا داشت دولت بیش از پیش تلاش کند تا به این مقصود که حمایت از تولید بود برسیم. به گفته کاتب، با استفاده از تبصره 29 قانون بودجه 91 می‌شد تسهیلات بانکی مناسب‌تری را به صنعتگران ارائه کرد اما در این زمینه کوتاهی صورت گرفت.این نماینده مجلس علت عمده این رفتارها را ترجیح دادن مسائل فرعی و حاشیه‌ای به مسائل مهم مملکتی از سوی دولت می‌داند، اتفاقی که باعث شد در این زمینه مشکلاتی نیزایجاد شود.

دولت به فعالیت بخش خصوصی اعتقاد ندارد

محمدرضا اعتمادیان عضو حزب موتلفه اسلامی و مشاور سابق اصناف رئیس‌جمهور دلیل اصلی موفق نبودن دولت در پیگیری مطالبات رهبری درباره حمایت از تولید داخلی و کار و سرمایه ایرانی را اعتقاد نداشتن دولت به فعالیت بخش خصوصی می‌داند.اعتمادیان به تهران امروز می‌گوید این عدم اعتقاد به فعالیت بخش خصوصی باعث شده دولت در همه زمینه‌ها این واکنش را داشته باشد یعنی در بخش‌های خرید،فروش،واردات و صادرات همه کارها را خودش بکند.در این زمینه دولت خودش نظارت را هم برعهده گرفته، جریمه هم می‌کند.به گفته محمد رضا اعتمادیان، از طرفی بخش خصوصی نیز خوشبینی لازم را به دولت ندارد در حالی که برای رسیدن به مطالبات رهبری اصناف و بازرگانان نیز باید برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دادند ودولت وظیفه‌اش را در حد نظارت نگه می‌داشت.اما این اتفاق نیفتاد.اعتمادیان معتقد است تا زمانی که دولت بخواهد در حرف از بخش خصوصی تمجید کند اما در عمل به بخشنامه‌های خود اکتفا کند مسئله‌ای حل نمی‌شود.ضمن اینکه تا مردم به صحنه نیایند و مسئولیت بخش‌های مختلف تولید را بر عهده نگیرند این مسئله برجای خواهد ماند.

جام جم

تلویزیون؛20 روز تماشایی
رهبر معظم انقلاب:تصادفات نوروزی را به حداقل برسانید
در واکنش به استقابل سرد از پیش فروش سکه؛بهمنی:انتظار نداشتیم
فرمول شورای رقابت برای قیمت خودرو تکمیل شد

کیهان

شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته: خاک بحرین جای مزدوران آل سعود نیست
رهبر انقلاب:همه مسئولان بکوشند حوادث سفرهای عید به حداقل برسد
مخالفت اتحادیه اروپا با ارسال اسلحه برای مخالفان بشار اسد
ناوشکن ایرانی جماران 2 امروز به آب انداخته می شود

خراسان

خراسان به استقبال زائران نوروزی می‌رود
رهبر انقلاب: همه تلاش کنند حوادث سفرهای نوروزی به حداقل برسد
قیمت قانونی پراید،سمند، رانا پژو ۴۰۵ و تیبا اعلام شد
کواکبیان با شعار دولت اخلاق رسماً اعلام کاندیداتوری کرد

جمهوری اسلامی

مخالفت قاطع اتحادیه اروپا با ارسال سلاح برای تروریست‌های سوری
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: انتخابات متعلق به مردم است و در انحصار هیچ گروهی نیست
رهبر انقلاب:همه دستگاههای مسئول باید تلاش کنند تا سوانح سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد
 قیمت ارز و سکه در سراشیبی سقوط قرار گرفت

ابرار

رهبر انقلاب:همه دستگاه های مسوول باید تلاش کنند تا سوانح سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد
دیدار آحاد مردم با رهبر انقلاب بعدازظهر پنجشنبه در مشهد انجام می شود
سخنگوی نیروهای مسلح:فرماندهان ما اختیار پاسخ فوری به هرگونه اقدام خصمانه را دریافت کرده‌اند
سخنگوی وزارت امور خارجه:ایران می تواند تامین کننده انرژی اروپا در بلندمدت باشد

رسالت

سردار جزایری خبر داد؛اعطای اختیار به فرماندهان نیروهای مسلح برای پاسخ فوری به تهدیدات
اصرار پاریس و لندن بر حمایت از تروریسم
هزینه سفر به عتبات کاهش پیدا می‌کند
بهمنی:نرخ فروش سکه احتمالا کاهش می‌یابد

قدس

بازار نوروزی طلا«سکه» نیست
زیارت حرمین عسکریین امکان پذیر شد
مخالفت قاطع اروپا با ارسال سلاح برای تروریست‌ها سوری
رهبر انقلاب:سوانح سفر‌های نوروزی باید به حداقل برسد

سیاست روز

رهبر انقلاب:باید سوانح سفرهای نوروزی به‌حداقل برسد
آخرین قیمت‌ ۵ مدل خودرو تولید داخل
سال پر فراز و نشیب دیپلمات‌ها
سردار جزایری:فرماندهان "اختیار پاسخ فوری" به تهدیدات را دارند

تهران امروز

پایان دشوارترین پروژه عمرانی پایتخت
رهبر انقلاب:سوانح سفرهای نوروزی باید به حداقل ممکن برسد
اعلام مکانیسم قیمت‌گذاری خودرو
سال تولید ملی چگونه به پایان رسید؟

وطن امروز

پاسخ فوری
رهبر انقلاب در دیدار دست اندرکاران سفرهای نوروزی تاکید فرمودند؛توصیه به رعایت قانون
سرکوب تظاهرات استقلال‌طلبان کبک توسط پلیس
پهپاد‌های آمریکایی در راه سوریه

حمایت

رهبر معظم انقلاب:سوانح سفرهای نوروزی باید به حداقل برسد
بسته حقوقی برای کسانی که می‌خواهند پیروز از در دادگاه خارج شوند؛برگ برنده رو کنید
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:سوءاستفاده‌ازامکانات حکومتی زمینه‌سازفتنه وانحراف‌است
قانون به کمک بیماران روانی می آید

آفرینش

شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری نوبت دوم و پردیسهای خودگردان دانشگاهها
رهبر انقلاب:همه دستگاه های مسئول باید تلاش کنند تا سوانح سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد
رئیس جمهور:تقسیم بندی بین شیعه و سنی را قبول ندارم
روحانی:بی‌تقوایی سیاسی سال‌های اخیر کم سابقه است

ابتکار

توصیه رهبر انقلاب به اصلاح طلبان
قیمت تقریبی 5 خودرو مشخص شد
چه کسانی به استانبول می‌روند؟
رئیس جمهور:ولایت فقیه جبهه سیاسی برای عده‌ای خاص نیست

مردم سالاری

از اصولگرایی فقط شعارش باقی مانده است
نباید رقابت صرفا بین‌اصولگرایان باشد
احتمال افزایش قیمت شیر در سال آینده
دبیر کل حزب‌مردم‌سالاری:دولت اخلاق برای کنارزدن بداخلاقی‌ها می‌آید

شرق

آقای بازیگر:اجازه دهند «سال‌نو» با گشایش در کارها آغاز شود
هشدار هاشمی در مورد سوءاستفاده قدرت از امکانات عمومی در انتخابات
رهبری خطاب به مسوولان مطرح کردند،توصیه برای به حداقل‌رساندن سوانح سفرهای نوروزی
واکنش اطاعت به یک خبر انتخاباتی

بهار

معاون ستاد کل نیروهای مسلح:آقای اوباما! گزینه‌های ما هم روی میز است
تازه‌ترین موضع احمدی‌نژاد درباره شیعه و سنی
حسن کمالی، وکیل خانواده مرحوم محمد کامرانی:هنوز فرصت علنی کردن دادگاه «مرتضوی» وجود دارد
مقام معظم رهبری در دیدار دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی:سوانح سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد

دنیای اقتصاد

تحریک مسکن با طرح تفصیلی؟
استخدام‌ها در برابر مانع
خودرو در انتظار دود سفید    
محمد شریعتمداری: پرچمدار جنبش اعتدال‌خواهی هستم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها