در واکنش به استقبال سرد از پیش‌فروش سکه

بهمنی: انتظار نداشتیم

در حالی که قیمت انواع سکه‌های طلا در بازار رو به کاهش است، رئیس کل بانک مرکزی دیروز از استقبال نکردن از مرحله دوم پیش‌فروش سکه خبر داد.
کد خبر: ۵۵۰۲۷۹

به گزارش خبرنگار ما از حدود دو هفته پیش به این سو قیمت سکه‌های بهار آزادی به آرامی در حال کاهش است و پیش‌بینی‌ها از ادامه این کاهش حکایت دارد.

بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید حدود 35 هزار تومان کاهش یافته و از حدود یک میلیون و 340 هزار تومان به حدود یک میلیون و 305 هزار تومان در روز گذشته رسیده است.

نیم سکه نیز از حدود 700 هزار تومان به 665 هزار تومان و ربع سکه به زیر 400 هزار تومان سقوط کرده است. سکه گرمی نیز به زیر 300 هزار تومان رسیده است.

هر گرم طلای 18 عیار نیز که حدود 134 هزار تومان در حوالی ده روز پیش بود تا دیروز به حدود 128 هزار تومان تنزل کرده است. از سوی دیگر قیمت دلار آمریکا نیز در بازار اندکی با کاهش مواجه شده و نوسانات آن کنترل شده است. به طوری که دیروز قیمت این ارز در بازار آزاد روی 3300‌تومان ثابت مانده است.

بانک مرکزی از حدود سه هفته پیش و همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان، دور اول پیش‌فروش سکه را با قیمت هر سکه تمام بهار یک میلیون و 250 هزار تومان آغاز کرد. در همان زمان چون بازار علامت‌هایی از احتمال نتایج نسبتا مثبت از مذاکرات سیاسی دریافت کرده بود، قیمت پیش‌فروشی بانک مرکزی بالا ارزیابی شد. به دنبال حتمی شدن علامت‌های مثبت مذاکرات، روند نزول قیمت سکه و ارز در بازار آغاز شد تا آنجا که بانک مرکزی نیز فقط یک هفته بعد از آغاز پیش‌فروش، قیمت‌های خود را 50 هزار تومان کاهش داد و به یک میلیون و 200 هزار تومان رساند. اما این کاهش هم بازار را راضی نکرد تا جایی که دیروز رئیس کل بانک مرکزی گفت انتظار نداشته از مرحله دوم پیش‌فروش سکه استقبال نشود. این اعلام نشان می‌دهد بازار سکه روزهای کاهشی بیشتری را پیش‌رو خواهد داشت.

استقبال نشد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که روند کاهشی قیمت دلار، طلا و سکه در بازار بر نرخ سکه‌های پیش‌فروشی تاثیرگذار است، گفت: از طرح پیش‌فروش سکه مرحله دوم استقبال نشد. به گزارش مهر، محمود بهمنی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار و سکه در بازار، از احتمال کاهش قیمت سکه‌های پیش‌فروشی بانک مرکزی خبر داد. وی با بیان این‌که کاهشی بودن قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی روی نرخ سکه‌های پیش‌فروشی تاثیر می‌گذارد، عنوان کرد: از سوی دیگر قیمت دلار هم روندی نزولی دارد که همین امر هم بر کاهش قیمت سکه و طلا تاثیرگذار است.وی به استقبال نکردن از طرح پیش‌فروش سکه در مرحله دوم اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که انتظار می‌رفت در این مرحله نیز مانند مرحله اول از طرح پیش‌فروش استقبال شود.

بهمنی دلیل اصلی استقبال نکردن از طرح پیش فروش در این دوره را کاهش نرخ طلا و دلار در بازارهای جهانی و داخلی ذکر کرد و از تزریق میزان قابل توجه ارز به مرکز مبادلات ارزی برای تامین نیازهای واقعی کشور خبرداد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها