سال 91 برای ورزش بانوان نتایجی به دست آمد که سهم پیروزی‌های این نتایج با سهم شکست‌ها برابر است.
کد خبر: ۵۴۹۰۵۳
فاتحان و شکست‌خورده‌های ورزش بانوان

برخی پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی که برای ورزش بانوان به دست آمد آنچنان قابل توجه و مهم بود که سهم ناکامی‌ها و شکست‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد.

برخی از این ورزشکاران با تصاحب مدال‌های رنگین در میادین بین‌المللی خود را مطرح کردند و برخی دیگر نیز با وجود دست نیافتن به مدال یا هر نوع عنوان بین‌المللی دیگری نام خود را بر سر زبان‌ها انداختند.

آنچه در ادامه می‌آید ناکامان و فاتحان و چهره‌های درخشان ورزش بانوان سال 91 است.

شیرین‌ترین سال برای الهه احمدی

ورزش بانوان سال 91 تحت تاثیر درخشش الهه احمدی در المپیک لندن قرار گرفت، تیراندازی که در لندن تا آستانه مدال‌آوری پیش رفت و در نهایت به مقام ششمی المپیک رضایت داد.

این مقام در تاریخ ورزش بانوان ایران بی‌سابقه است. او به دلیل تصاحب عنوان ششمی المپیک 2012 لندن، به اندازه یک قهرمان مدال‌آور مورد تشویق و توجه قرار گرفت و پاداش دریافت کرد.

این تیرانداز المپیکی چندی پیش در رده‌بندی برترین تیراندازان دنیا در جایگاه دهم قرار گرفت تا موفقیت دیگری به دست بیاورد. روزهای خوب و شیرین او سال 91 هنگامی کامل شد که در آستانه مادر شدن قرار گرفت.

احمدی که سال 92 مادر شدن را تجربه می‌کند همزمان قصد دارد در رقابت‌های جهانی به مقام قهرمانی برسد.

خداحافظی قایقران دل‌شکسته

هر چقدر سال 91 برای الهه احمدی خوب و شیرین بود برای آرزو معتمدی، قایقران تیم ملی بانوان، از لحاظ ورزشی بسیار تلخ بود. آنقدر که خداحافظی‌اش از تیم ملی قایقرانی را رقم زد. معتمدی که سهمیه المپیک در رشته کایاک را به‌دست آورده بود گمان می‌کرد در المپیک نتایجی خیره‌کننده به دست خواهد آورد، اما برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی قایقرانی بانوان همه آرزوهای او را بر باد داد.

در رقابت‌های انتخابی آرزو معتمدی پشت‌سر همنام خود یعنی آرزو حکیمی قرار گرفت تا مسئولان فدراسیون، حکیمی را به المپیک اعزام کنند.

معتمدی به این تصمیم اعتراض کرد و اظهار کرد سهمیه را او به دست آورده، اما اعزام حکیمی به المپیک تصمیمی بود که بازگشتی نداشت.

معتمدی اکنون از قایقرانی خداحافظی کرده است و قصد بازگشت به قایقرانی را هم ندارد. حکیمی که به جای معتمدی عازم رقابت‌های المپیک شد نتیجه قابل قبولی کسب نکرد و خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفت.

فاتح بزرگ ورزش بانوان

صدف صادق وزیری، تنیسور سیزده ساله تیم ملی ایران سال 91 موفقیتی به دست آورد که در تنیس پسران هم بی‌سابقه است. او قهرمان تنیس سطح دو آسیا شد تا سهمیه حضور در رقابت‌های سطح یک آسیا را هم به دست بیاورد.

این ملی پوش کم سن و سال و البته پر افتخار چندی پیش در رقابت‌های تنیس زیر 14 سال که به میزبانی قطر برگزار شد به مقام قهرمانی رسید تا حساب خود را از سایر تنیسورهای ایرانی جدا کند.

صادق وزیری در رده‌بندی آسیایی نیز برای نخستین‌بار در جمع چهار تنیسور برتر قرار گرفت تا یک موفقیت بزرگ دیگر به دست بیاورد، این موفقیت هم در تاریخ تنیس ایران بی سابقه بود. صادق وزیری سال 91 در هر مسابقه‌ای شرکت کرد قهرمان شد.

عناوینی که او در برخی از این رقابت‌ها به دست آورد هرگز در ورزش تنیس ایران سابقه نداشته است. او را باید فاتح بزرگ ورزش بانوان سال 91 معرفی کرد.

ناکامان المپیک

سوسن حاجی‌پور ملی‌پوش تکواندو و ندا شهسواری پینگ‌پنگ باز تیم ملی بانوان هر چند افتخار حضور در المپیک را پیدا کردند، اما باید نام آنها را هم در زمره ناکامان ورزش بانوان قرار داد. حاجی‌پور و شهسواری در المپیک لندن در همان مسابقه اول خود شکست خوردند و بسرعت از دور رقابت‌ها حذف شدند.

شهسواری مقابل یک پینگ‌پنگ باز نیجریه‌ای شکست خورد و حاجی‌پور نیز مقابل تکواندو کار استرالیایی تن به شکست داد. در کنار نام حاجی‌پور و شهسواری باید چند نام دیگر را هم اضافه کرد.

مه‌لقا جام بزرگ در تیراندازی، زهرا دهقان در تیر و کمان، سولماز عباسی در روئینگ، آرزو حکیمی در کایاک و لیلا رجبی در پرتاب وزنه، دیگر ورزشکارانی بودند که در المپیک نتوانستند نتایج قابل قبولی به دست بیاورند.

درخشش رزمی‌کاران

زنان رزمی کار ایرانی سال 91 کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشتند تا جزو کامداران ورزش بانوان سال 91 ایران باشند.

حمیده عباسعلی و نسرین دوستی هر دو در کاراته با تصاحب مدال طلای قهرمانی آسیا خوش درخشیدند البته درخشش عباسعلی بیشتر بود چرا که او علاوه بر طلای آسیا در رقابت‌های جهانی کاراته وان اندونزی نیز موفق به کسب مدال شد.

شهربانو منصوریان در ووشو نیز دیگر پیروز ورزش بانوان است. او در رقابت‌های قهرمانی آسیا برای نخستین بار در تاریخ ووشوی بانوان مدال طلای آسیا را به دست آورد.

بهترین بازیکن ایران و غرب آسیا

مریم رحیمی حالا دیگر تنها پدیده فوتبال ایران نیست، او بهترین بازیکن ایران و غرب آسیاست. رحیمی که برای تیم شهرداری بم بازی می‌کند عنوان برترین گلزن رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان را به دست آورد و علاوه بر آن ستاره درخشان تیم ملی در تورنمنت بین‌المللی روسیه بود.

هیلدا حسینی‌خواه -‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها