بی‌تردید زیباترین لحظات سال ورزش ایران در المپیک و روی تشک سه رنگ کشتی رقم خورد. اوج این زیبایی و شادی را امید نوروزی پس از کسب طلای دسته 60 کیلوگرم، کشتی فرنگی به نمایش گذاشت، آن‌گاه که با اجرای بی‌نقص فن سالتو روی محمد بنا شادی‌اش را با سرمربی موفق خود تقسیم کرد !
کد خبر: ۵۴۹۰۴۸
آن سالتوی تاریخی

وقتی حرف از المپیک می‌شود در کنار ناکامی چهاردهه‌ای تیم فوتبال ایران از راهیابی به این رویداد بزرگ، چشم‌ها به ورزش‌های مدال‌آور و بویژه کشتی خیره می‌شود. در لندن 2012 (مرداد 91)‌ باز هم این ماجرا تکرار شد.

گرچه تا المپیک 2008 پکن کشتی‌گیران آزادکار مدال‌آور بودند و فرنگی‌کاران دستشان از مدال طلا خالی مانده بود، اما المپیک لندن موسم برداشت محصول 10 ساله محمد بنا، سرمربی تیم ملی بود. تیمی که نه‌تنها این طلسم را شکست و تاریخ‌ساز شد، بلکه با کسب سه مدال طلا بهترین تیم تاریخ ورزش ایران لقب گرفت.

حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی در شرایطی سه مدال طلای کشتی فرنگی را کسب کردند که امید نوروزی پس از کسب مدال طلا، شادی خود را چنان نمایش داد که برای همیشه در تاریخ ورزش ایران تداعی می‌شود.

البته تیم ملی کشتی فرنگی یکی از تلخ‌ترین صحنه‌های سال ورزش ایران را هم رقم زد.

آنجا که سعید عبدولی ملی‌پوش دسته 66 کیلو در میان بهت تماشاگران و میلیون‌ها بیننده تلویزیونی طی یک داوری بحث‌برانگیز مغلوب شد و با اشک خود دل همه ما را به درد آورد.

طوری که رئیس‌جمهور برای دلداری او دستور داد پاداش مدال طلا برای این کشتی‌گیر خوزستانی محاسبه شود.

البته کشتی فرنگی از فردای بازی‌های المپیک و به دنبال کناره‌گیری محمد بنا و با وجود نایب قهرمانی در جام جهانی تهران، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و باید به انتظار سال 92 نشست و این‌که سرانجام سکانداری این تیم به چه کسی سپرده می‌شود؟

اما کشتی آزاد در المپیک چه کرد؟ رسول خادم که چهار ماه پیش از المپیک سکانداری تیم ملی را عهده‌دار شد به یک نقره (صادق گودرزی) و دو برنز (احسان لشگری و کمیل قاسمی) بسنده کرد.

این نتایج در حالی در کارنامه تیم ملی کشتی آزاد رقم خورد که پس از شکست بحث‌برانگیز سعید عبدولی ایمیل‌های زیادی از سوی مردم ایران به رافائل مارتینتی رئیس وقت فیلا ارسال شد؛ ایمیل‌هایی که به قول بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک بسیاری از آنها توهین‌آمیز بود و رئیس فیلا هم در پاسخ به این ایمیل‌ها، شرایط را برای رقابت آزاد‌کاران سخت‌تر کرد.

گرچه مدال‌آوری این سه آزادکار شایسته در نوع خود شادی‌بخش بود، اما رضا یزدانی آزادکار شایسته دسته 96 کیلو‌گرم در حالی که دو کشتی‌گیر تنومند و عنواندار روسیه و جمهوری آذربایجان را شکست داده و همگان مدال طلایش را مسلم می‌دانستند در مصاف با حریف اکراینی بشدت از ناحیه زانو دچار آسیب‌دیدگی شد و قادر به ادامه مسابقه‌ها نشد.

یزدانی در شرایطی بلافاصله پس از المپیک پایش را به تیغ جراحان سپرد که صحنه نقش بر تشک شدن او در المپیک و خارج شدنش از تشک از جمله صحنه‌های دل‌آزار سال 91 ورزش ایران بود.

امید توفیقی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها