وزارت کشور مصر در شبه‌جزیره سینا شرایط فوق‌العاده اعلام کرد

تشنج و درگیری در شهرهای مصر

اعلام حکم نهایی دادگاه جنایی پورت‌سعید موج تازه‌ای از درگیری و تشنج را در این شهر و تعدادی دیگر از شهرهای مصر دامن زد. این درحالی است که ارتش مصر از قبل طی تدابیر شدید امنیتی نیروهای خود را در این شهر مستقر کرده بود. برخی خبرهای دیروز حکایت از این داشت که معترضان به برخی قایق‌ها اجازه عبور از کانال سوئز را نمی‌دادند و از قاهره نیز خبر رسید که یک پاسگاه پلیس از سوی معترضان به آتش کشیده شده است. همچنین فدراسیون فوتبال مصر نیز به آتش کشیده شد و وزارت کشور مصر در شبه‌جزیره سینا شرایط فوق‌العاده اعلام کرد.
کد خبر: ۵۴۸۲۹۱

پیشتر دادگاه پورت‌سعید 21 نفر از متهمان این پرونده را به اعدام محکوم کرده بود و حکم آنها را برای تائید نهایی به مفتی مصر ارجاع داد. این امر باعث به‌وجود آمدن درگیری‌های شدید میان ساکنان پورت‌سعید و نیروهای امنیتی شد. ظرف یک هفته گذشته در ناآرامی‌های پورت‌سعید ، دست‌کم هشت نفر از جمله سه پلیس کشته شده‌اند.

حکم اعدام

به گزارش فارس، روز گذشته دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده متهمان کشتار ورزشگاه پورت‌سعید حکم اعدام 21 نفر را نهایی کرد. براساس این گزارش، دادگاه ،21 نفر از متهمان را به اعدام، پنج نفر را به حبس ابد و 15 نفر را به شش سال حبس محکوم کرد. دادگاه همچنین عصام سمک مدیر سابق امنیت پورت سعید را به 15 سال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد. قرار است افراد محکوم به اعدام بزودی به چوبه ‌دار آویخته شوند. 28 نفر نیز در این پرونده تبرئه شدند.

تعداد متهمان این پرونده 73 نفر از جمله 9 نفر از فرماندهان پلیس پورت‌سعید و سه نفر نیز از مسئولان باشگاه مصری هستند. جلسه دیروز دادگاه در میان تدابیر شدید امنیتی و استقرار بیش از 20 خودروی امنیت مرکزی و خودروهای زرهی و با حضور تعدادی از مسئولان وزارت کشور و بیش از یکصد نیروی پلیس برگزار شد. در یکم فوریه سال گذشته پس از پایان مسابقات تیم فوتبال الاهلی و المصری، در نتیجه حمله طرفداران باشگاه المصری به طرفداران الاهلی، 73 نفر از تماشاچیان کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

پیش از اعلام احکام نهایی متهمان پرونده کشتار ورزشگاه پورت‌سعید، تدابیر شدید امنیتی در این شهر برقرار شده و با خروج پلیس از پورت‌سعید، ارتش حمایت از مراکز امنیتی و دولتی را به عهده گرفت.

شادی و اعتراض الاهلی

صدها نفر از اعضا و طرفداران باشگاه الاهلی به‌دنبال صدور حکم دادگاه درباره متهمان کشتار معروف پورت‌سعید، با حضور در اطراف باشگاه به شادی و سرور پرداختند. آنها در حالی که تصاویر کشته‌شدگان را در دست داشتند، مقابل باشگاه گردهم آمدند. در همین حال یکی از مسئولان انجمن طرفداران باشگاه الاهلی گفت: این انجمن پاسخ به تبرئه هفت افسر متهم پرونده کشتار پورت‌سعید را بررسی می‌کند.

از سوی دیگر پایگاه خبری سی.ان.ان گزارش داد، در پی صدور حکم نهایی عاملان جنایت باشگاه پورت سعید، باشگاه افسران و فدراسیون فوتبال مصر در آتش سوخت. ده‌ها نفر از هواداران باشگاه الاهلی قاهره خیابان ششم اکتبر پایتخت مصر را بستند. اعتراض اهالی پورت‌سعید و طرفداران باشگاه المصری به احکام اعدام برای گروهی از متهمان پرونده ورزشگاه پورت‌سعید است و اعتراض طرفداران باشگاه الاهلی قاهره به تبرئه بیشتر فرماندهان و نیروهای امنیتی متهم پرونده و سبک بودن حکم صادره علیه فرمانده پلیس پورت‌سعید و نیز تبرئه دو نفر از اعضای هیات‌مدیره باشگاه المصری این شهرصورت گرفته است.

در یک خبر دیگر اعلام شد، به‌دنبال متشنج شدن اوضاع قاهره نیروهای ارتش این کشور در برخی مناطق حیاتی در قاهره به منظور تامین امنیت آنجا مستقر شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها