انتظار مردم برای اصلاح قیمت خودرو

کاهش قیمت‌ها با همان سرعت افزایش نرخها عملی شود

دستور رئیس‌جمهور برای بازنگری در قیمت خودروها در حالی مورد توجه وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز قرار گرفته که بنابر اعلام وزیر صنعت، نرخهای جدید طی روزهای آینده اعلام خواهد شد، آنچه در این زمینه مورد تأکید و درخواست خریداران است، تسریع در اصلاح قیمت خودرو است تا با همان سرعتی که قیمت‌های جدید خودرو مصوب شد، کاهش قیمت‌ها نیز عملی شود.
کد خبر: ۵۴۴۴۶۴
کاهش قیمت‌ها با همان سرعت افزایش نرخها عملی شود

بازی یکساله شرکت‌های خودروساز در توقف عرضه خودرو به بازار باعث افزایش بیش از حد قیمت‌ها، شکل‌گیری نرخ‌های دلالی و تعیین قیمت‌های جدید و شوک آور کارخانه‌ای خودروها بر مبنای این نرخ شد که این مسئله انتقاد رئیس‌جمهور را به همراه داشت تا زمینه‌ای برای بازنگری در قیمت جدید خودروها باشد. در این راستا مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعلام کردند قیمت محصولات خود را کاهش خواهند داد و وزیر صنعت نیز امروز عنوان کرد که قیمت‌های کاهش یافته خودرو طی روزهای آینده مشخص و اعلام خواهند شد.

این خبر تا حدی خریداران متضرر خودرو را خوشحال و امیدوار کرد که بتوانند خودروی خریداری شده را با قیمت پایین‌تری از شرکت‌های خودروساز تحویل بگیرند. البته این امید زمانی محقق خواهد شد که کاهش قیمت خودرو در حد قابل قبولی اتفاق بیفتد و تا حدی رضایت خریداران را تأمین کند.

در این شرایط شرکت‌های خودروساز در حالی برای کاهش قیمت خودرو پیش قدم شده‌اند که تا دیروز مدعی بودند قیمت‌های جدید خودرو را بر اساس کار کارشناسی دقیق و بر مبنای کف سودآوری تعیین کرده‌اند. هر چند به گفته منتقدین قیمت‌گذاری جدید خودروها، این نرخها بر مبنای نرخ دلالی در بازار خودرو شکل گرفته و نه بر اساس کارشناسی دقیق.

به گفته کارشناسان، شرکت‌های خودروساز با سوء استفاده از مصوبه اخیر دولت که در آن بر قیمت‌گذاری خودرو براساس قیمت‌های محاسباتی و نرخ بازار(در این صورت باید مبلغ فراتر از قیمت محاسباتی به دولت پرداخت شود) تأکید شده است، نسبت به تعیین قیمت‌‌های جدید اقدام کرده‌اند و به جای اینکه قیمت محاسباتی را مد نظر داشته باشند، ابتدا تلاش کردند با توقف عرضه خودرو، قیمت‌های دلالی این محصول را در بازار به ارقامی نجومی برسانند و پس از آن، نرخ‌های جدید را بر پایه قیمت‌های دلالی تعیین کردند.

حال که قرار شده در قیمت‌گذاری جدید خودروها تجدیدنظر شود باید این موضوع به طور دقیق مد نظر قرار گیرد و مبنای دقیقی برای قیمت‌‌گذاری خودرو مشخص شود تا امکان تقویت دلال‌بازی در بازار خودرو و قیمت گذاری براساس نرخ بازار آزاد وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که در مصوبه اخیر دولت مطرح شده، موضوع تعیین قیمت جدید خودروها بر مبنای ارز مبادله‌ای است. در این زمینه واضح و روشن است که میزان ارزبری هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است و به طبع، همه خودروها نباید به یک اندازه افزایش قیمت را تجربه کنند. به این ترتیب باید با تشکیل یک تیم کارشناسی قوی، تأثیر افزایش نرخ ارز در قیمت تمام شده هر خودرو به طور دقیق مشخص شود و قیمت‌گذاری جدید بر مبنای آن صورت گیرد.

علاوه بر این، طبق مصوبه دولت قرار بود افزایش قیمت خودرو تنها از محل رشد نرخ ارز و بر پایه ارز مبادله‌ای صورت گیرد که در این شرایط نباید رشد قیمت چندانی را در مورد خودروهایی که میزان داخلی‌سازی بالایی دارند، شاهد باشیم.

در عین حال خودروسازان طی سال‌های گذشته همواره بر رشد داخلی‌سازی محصولات خود تأکید داشته و سعی کرده‌اند ارقام بالایی را در زمینه سهم داخلی‌سازی تولیداتشان ارائه کنند که این موضوع بر لزوم حفظ قیمت‌های قبلی این نوع از خودرو تأکید دارد.

علاوه بر این، در این وضعیت که بخثها برای کاهش قیمت خودرو مطرح است، بسیاری از خریداران خودرو از شرکت‌های خودروساز در بلاتکلیفی برای تحویل خودروی خود به سر می‌برند و در عین حال، شرکت‌های خودروساز بیشترین سوءاستفاده را از این وضعیت می‌کنند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
reza
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
۰
۰
دولت فقط یكسال واردات خودروراازاد كنه اون وقت اگه پرایدرامثل ایرانسل مجانی به مردم ندادند
بت شكن تاریخ
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
من دیگه فقط میگم مرگ بر گران فروشی و احتكار(دیگه به كجا باید شكایت كرد؟؟؟)ای خداااااااااااااااااااااا به دادمون برس از دست این شركت سایپا كه گران فروشی محصولات خود را با كمال خونسردی انجام میدهد. امیدوارم نابود بشه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
طبق معمول قیمت هر جنسی كه می خواد بالا بره و ثابت بشه همینه دیگه..... اول میان ذره ذره تا مثلا 10 میلیون بالاتر می برن قیمت رو بعد كه دیدن آستانه تحمل مردم چقدره و برای بازی با افكار از 10 میلیون قیمت رو مثلا 2 میلیون پایین میارن اونوقت همه كلی هم خوشحال میشن كه فلان خودروساز 2 میلیون پایین آورد ولی كسی نیست بگه بابا این خودرویی كه تا 9 ماه پیش 18 تومن بود با چه استدلال و برآوردی به 36 تومن رسید؟! كه حالا می خوان یه مقدار پایین بیارن
تلتابغ
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
كاش مسولین مملكت كمی هم مدیریت ژاپن رو الگو خودشون قرار میدادند. انها وقتی مشكلی برای مملكت بوجود میارن بلافاصله ضمن عذرخواهی استعفا میدن . گاه از شدت شرم خود كشی هم كردند. حالا مملكت ما ! مسولین همچنان در مسند خودشون ماندگار و یا در صورت عزل در پستی مطلوب تر به خدمت ادامه خواهند داد! حالا اگر میتونید قیمت خودرو به قیمت سابق برگردونید ....
.
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
با همان سرعتی كه ماشینها را گذاشتید تو پاركینگ چقدر منظم تاكسی- پژو پارس-405-206
ع ن
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
بابازار گرانی مردم را مثل بادكنك باد میكنند تا بفهمند چه اندازه توان دارند بعد كمی از بادش را تخلیه میكنند میگویند ارزان كردیم ولی باور نكنیدخیلی كم بصورت كوتاه مدت انجام میدهند ولی میدانند این بادكنك تا كجا میتواندباد را تحمل كند بعد بطور تدریجی به سرجایش بلكه بیشتر از حال بر میگردانند

نیازمندی ها