مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل از ایجاد و فعال‌سازی پنج مرکز خرید تضمینی محصول سیب‌زمینی کشاورزان اردبیل با قیمت توافقی خبر داد و گفت:

پنج مرکز خرید سیب زمینی در اردبیل دایر شد

جیره‌بندی آب‌ در یزد

جمعی از کشاورزان استان اصفهان که چندی پیش به مسدود شدن حق‌آبه کشت زمین‌های خود اعتراض کرده بودند، سرانجام جمعه‌شب گذشته به تاسیسات انتقال آب به یزد آسیب رساندند و این اقدامات تخریبی سبب شد که آب شرب مردم یزد قطع و جیره‌بندی شود.
کد خبر: ۵۴۴۲۵۰
جیره‌بندی آب‌ در یزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در گفت‌وگو با جام‌جم با تایید این خبر گفت: خسارت وارده به تاسیسات آبرسانی به یزد موجب کمبود فشار و قطعی آب در برخی از نقاط شهر یزد شده است به طوری که در هشت نقطه شهر تانکر سیار آبرسانی مستقر شده است.

علی اسلامی افزود: پیش‌بینی ما این بود که بتوانیم تا چند روز آب‌ شرب استان را تامین کنیم، اما کمبود آب جدی است؛ چرا که استان یزد از نظر مخازن آب شیرین بسیار فقیر است.

در همین حال، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد هم در یک نشست خبری با بیان این که فقط ]ihv درصد از آب پشت سد زاینده‌رود به استان یزد منتقل می‌شود، گفت: میزان برآورد خسارت وارده به خط لوله انتقال آب به یزد 30 میلیارد تومان اعلام شده است.

وی در تشریح این حادثه اظهار کرد: جمعه گذشته تعدادی از مردم مناطق سیان، قارنه و اژیه در استان اصفهان به وسیله تجهیزاتی از قبیل تراکتور، لودر، بیل مکانیکی و سیم بکسل با هجوم به مسیر لوله انتقال آب به یزد، اقدام به تخریب این خط کردند. البته مراتب قبل از تخریب تاسیسات این مناطق به اطلاع مراجع انتظامی رسانده شد، ولی به دلیل جمعیت زیاد معترضان پنج نقطه تاسیسات انتقال آب به یزد آسیب دید.

غفوری ادامه داد: در این حادثه در منطقه قارنه معترضان تعدادی از حوضچه‌های مسیر، ساختمان نگهبانی و تاسیسات کنترل و تابلوهای برق را تخریب و شیشه‌های ساختمان را شکستند. به دنبال وقوع این حادثه، موضوع در کمیته بحران استان مطرح و در مذاکره با مسئولان و مقامات سیاسی استان اصفهان قرار شد تا امنیت منطقه برقرار شود، ولی باز هم معترضان به ایستگاه چهارم حمله کردند و این ایستگاه را به آتش کشیدند.

مردم همکاری کنند

استاندار یزد هم با صدور پیامی از مردم خواست تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود.

محمدرضا فلاح‌زاده اعلام کرد: تلاش مسئولان ذیربط در وزارت نیرو، استان‌های اصفهان و یزد جهت حل مشکل ادامه دارد که امیدواریم این مشکل هر چه زودتر مرتفع شود.

پس از این اتفاق رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان از برگزاری جلسات متعددی میان مسئولان و نمایندگان کشاورزان اصفهان در روز ‌شنبه گذشته خبر داد و به ایسنا گفت: در این جلسه برای باز‌شدن زاینده‌رود و اختصاص آب کشت بهاره کشاورزان تصمیم‌گیری شد که اواخر فروردین 1392 آب در زاینده‌رود جاری شود.

اسفندیار امینی در خصوص تغییر خط مرزی زاینده‌رود بین استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری و رسیدن آن به عمیق‌ترین نقطه دریاچه سد زاینده‌رود تصریح کرد: کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور این مطلب را مطرح نمود و وعده رفع این مشکل داده شد.

وی با اشاره به اعتراض اخیر کشاورزان تصریح کرد: در این جلسه مسئولان استانی وعده حل مشکل تغییر خط مرزی زاینده‌رود بین استان‌های اصفهان و چهار محال بختیاری و حل مشکل کشاورزان را دارند.

وی گفت: صحبت‌های متعددی نیز برای پرداخت خسارت به کشاورزان مطرح شد چراکه در دیدار با معاون اول رdیس‌جمهور نیز مبالغی برای جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان اختصاص یافته بود. همچنین از مبالغی مانند 25.5 میلیارد تومان و 20 میلیارد تومان و کمک‌های شرکت فولاد مبارکه به کشاورزان صحبت شد که البته مورد اعتراض و گلایه کشاورزان قرار گرفت. چرا که کشاورزان خواستار محاسبه میزان خسارت مطابق با قانون هستند.

وی در مورد علت التهابات اخیر در میان کشاورزان علی‌رغم مصوبات معاون اول رdیس‌جمهور گفت: نتایج آن جلسه به کشاورزان ابلاغ نشده بود و به همین دلیل آنها با این تفکر که اعتنایی به مشکلاتشان نشده دست به اعتراض زدند.

رdیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان همچنین از اختصاص پساب فاضلاب شهرستان اصفهان به کشاورزان شرق این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این پساب متعلق به حق‌آبه‌داران شرق اصفهان است که فروخته شده است.

اقدامی ساختارشکنانه

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قطعی آب انتقالی به استان یزد اقدامی ساختارشکنانه و غیرقانونی است.

محمدرضا تابش در نشست علنی دیروز مجلس با اشاره به بی‌آبی شدید در استان یزد خواستار حل هر چه سریع‌تر این موضوع شد.

وی با استناد به اصل 45 قانون اساسی عنوان کرد: بر اساس قانون اساسی، ثروت‌های عمومی در اختیار حکومت اسلامی است تا طبق منافع عامه هزینه شود، اما اکنون استان یزد در عطش بی‌آبی می‌سوزد.

تابش با بیان این‌که این اقدام غیر قانونی به کشاورزان نسبت داده شده است، تصریح کرد: این امور از ساحت کشاورزان متوکل به خدا دور است و با توجه به این‌که استان یزد از منابع آب شرب بی‌بهره است و شوری آب یزد از حد متعارف بالاتر است، باید اقدامی عاجل در این زمینه صورت گیرد.

تابش یادآور شد: بی‌توجهی به این امر بحران اجتماعی و پیامدهای سوء امنیتی در پی خواهد داشت و از هیات رئیسه و مسوولان اجرایی می‌خواهم با این اقدام ساختارشکنانه برخورد کنند و هر چه زودتر روند آب‌رسانی به یزد عادی شود. در پی این اتفاقات شرکت آب و فاضلاب یزد استان یزد به منظور رفاه حال شهروندان هشت دستگاه تانکر آبرسانی سیار را به این مناطق اعزام کرده است.

تانکرهای مذکور در خیابان آذریزدی، میدان همافر، بلوار شهید آیت‌الله صدوقی، منطقه امامشهر و برخی نقاط دیگر مستقر شده‌اند تا شهروندان یزدی بتوانند آب آشامیدنی خود را تامین کنند.

گفته شده تعداد تانکرهای ثابت و سیار در استان به 50 عدد خواهد رسید.

newsQrCode
برچسب ها: کشاورزان
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
اهل یزد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
۰
۰
خدا لعنت كند هركه را كه مسبب این اعمال شنیع و وحشیانه است اعمالی به دور از انسانیت
یك یزدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
از آب هم مضایقه كردند كوفیان .... در كربلا آب را بر تعداد انگشت شماری طفل شیرخواره بستند ولی اینها بر چند كودك شیرخوار ؟؟؟
عباس ازیزد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
این عمل بسیار كار زشت ونادرستی بودسرمایه‌های ملی برای همه مردم ایران است باید مسولین جواب دندان شكنی به این افرادبدهند مگرمملكت قانون ندارد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
۰
۰
اگه راست میگی یك عكس واقعی از رودخانه خشك میزاشتی نه عكس 2 سال قبل
اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
۰
۰
حقشون هست زاینده رود مرده اصفهانی ها هم میمیرند
گلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
متاسفم برای ملتم كه اینقدر بدبختن
محسن حیدری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
۰
۰
زود اب یزد را درست كنند تامردم تشنه نمانند
زهرا.
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
یك روزگذرپوست به دباغخانه میافتد.
محمدعلی دهقان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
متاسفم كه با تعدادی نگهبان باز هم لوله انتقال آب را شكستند.حفاظت از لوله انتقال آب خیلی خیلی خیلی بد و ضعیف بوده است.از مسؤولان میخواهم هرچه زودترآب را به ما مردم دارالعباده برسانند.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
والا به خدا باور كنین آبی پشت سد نیست كه بخواهیم به كشاورزان عزیز بدیم اگر تا آخر فروردین آبو باز كنن تو تابستون پدر اصفهانیا در میاد

نیازمندی ها