روز دوشنبه جلسه برگزار می‌کنیم

سجادی: 10 سال پیش دنبال حذف کشتی بودند

حاشیه خبر

کَُشتی پَر

دیروز شوکی بزرگ به ورزش ایران وارد شد، شوکی که اگر فعلیت یابد، جایگاه ورزش ما را در عرصه بازی‌های المپیک تحت تاثیر امواج منفی خود قرار خواهد داد. خبر حاکی از آن است که رشته کشتی در بازی‌های المپیک 2020 از فهرست رشته‌های المپیکی حذف خواهد شد تا به جای آن رشته دیگری به رقابت‌های المپیک اضافه شود.
کد خبر: ۵۴۰۳۱۹

این خبر دیروز وقتی از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس و از قول یکی از مقام‌های کمیته بین‌المللی المپیک منتشر شد، جامعه ورزش ایران را تحت تاثیر قرار داد تا این پرسش مشخص ذهن‌ها را درگیر خود کند که در غیاب کشتی، ورزش ما چگونه خواهد توانست موقعیتش را در زمینه مدال آوری در المپیک‌ها حفظ کرده و به تعادل برساند؟ هر چند طی سال‌های گذشته نیز همیشه از کشتی به‌عنوان یکی از نامزدهای حذف از المپیک نام برده می‌شد، اما فدراسیون جهانی (فیلا) طی این سال‌ها تلاش کرد با تغییرات لازم در قوانین و مقررات کشتی، برجذابیت مسابقه‌ها بیفزاید. متاسفانه این تغییرات من‌درآوردی نه تنها مسابقه‌های کشتی را برای تماشاگران و بینندگان آن جذاب نکرد، بلکه آن را از اصالت و هویت اصلی خود انداخت تا کشتی‌گیران با اتخاذ شیوه‌های تدافعی، بدون کوچک‌ترین ریسکی، فقط به هل دادن یکدیگر از تشک اکتفا کنند. شرایطی که حتی دیدن آن نیز برای قدیمی‌ها و اهالی این رشته خسته‌کننده شد تا طبق آن، جایگاه کشتی در جهان ورزش و نزد مقام‌های تصمیم گیرنده IOC ضعیف‌تر شود.

طبق تصمیم جدید که بعید به نظر می‌رسد در آن تجدید نظری صورت گیرد، کشتی آخرین حضور خود را در عرصه بازی‌های المپیک در آوردگاه برزیل 2016 تجربه خواهد کرد و بعد از آن پرونده این رشته به بایگانی سپرده خواهد شد تا شاید وقتی دیگر نوبت به این رشته اساطیری برسد. بدیهی است با حذف کشتی بیش از هر کشور دیگری، ورزش قهرمانی ایران متضرر خواهد شد. رشته‌ای که طی سال‌ها به‌عنوان رشته ملی ایرانیان، برای مردم افتخارات بی‌شماری را رقم زده و بخش اعظمی از خاطرات خوب و به یاد ماندنی آنان را در عرصه ورزش به خود اختصاص داده است.

حجت‌اله اکبرآبادی / دبیرگروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها