در نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، مصر و ترکیه مطرح شد

توقف هر چه سریع تر بحران در سوریه

عجله نکنیم

سفر رئیس‌جمهور کشورمان به مصر بعد از گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی خبری بود که نه فقط در سرتیتر روزنامه‌های داخلی، بلکه در تیتر اول برخی از رسانه‌های جهان نیز خودنمایی کرد. این سفر در روابط ایران و مصر و روابط بین‌المللی اهمیت خاصی دارد و از نزدیکی دو کشور بزرگ جهان اسلام حکایت می‌کند.
کد خبر: ۵۳۸۹۸۸
عجله نکنیم

اما در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به مصر نکته‌ای اعلام شده است که جای تامل دارد و آن این است که تهران اعلام کرده آماده ‌است برای کمک به اقتصاد مصر به این کشور وام بدهد. اعطای کمک‌های مالی، وام‌های بلاعوض یا طولانی‌مدت، سیاستی است که نه‌ فقط از سوی ایران، بلکه از سوی بسیاری از کشورهای جهان در برابر سایر کشورهای دوست و هم پیمان اتخاذ می‌شود. ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تلاش کرده است از این سیاست برای برقراری ارتباط با کشورهای عقب‌ نگه‌داشته شده حرکت کند تا مانع گرایش آنها به سوی نظام سرمایه‌داری شود و شاید همین امر در بحبوحه ناآرامی‌ها و رکود اقتصادی مصر نکته‌ای حائز اهمیت به شمار آید، اما از چند نکته قابل ‌تأمل نباید صرف‌نظر کرد.

وقتی ما با اعطای کمک‌های مالی به کشورهای دوست تلاش می‌کنیم تا روابط خودمان را مستحکم‌تر کنیم، از آنها نیز باید امتیازاتی کسب کنیم. آیا روابط ما با مصر به جایی رسیده است که بتوانیم درحالی که در شرایط سخت تحریم اقتصادی قرار داریم از امتیازات این کشور بهره‌مند شویم و قول‌های محکمی از مصری‌ها در این باره بگیریم؟

نکته بعدی این است که آیا مصر استطاعت بازپرداخت وام ایران را خواهد داشت؟ مصر روز سه‌شنبه اعلام کرده است با وجود سپرده‌گذاری قطر، ذخایر ارزی این کشور به کمتر از 15 میلیارد دلار کاهش یافته است و این مقدار فقط واردات سه ماه این کشور را تامین می‌کند، همچنین صنعت گردشگری این کشور به علت ناآرامی‌ها بشدت ضربه خورده و سرمایه‌گذاری نیز در این کشور به علت بی‌ثباتی‌ سیاسی و اقتصادی کاهش یافته است.

از این رو به نظر نمی‌رسد که مصر بتواند بدهی‌های خود را بموقع بپردازد. از سوی دیگر باید دقت داشت مطابق قانون اساسی اعطای هرگونه کمک مالی یا وام‌های بلاعوض یا طولانی‌مدت منوط به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی است و این در حالی است که مجلس در این باره هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده است.پس بهتر است دراین‌باره عجله نکنیم.

کتایون مافی - گروه سیاسی
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
اسكندری
-
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
۰
۰
سركار خانم مافی شما هم عجله كردید.از وعده دادن كه چیزی از آدم كم نمی شود اگر نیك بنگری از هزار وعده خوبان یكی هم برآورده شود دیگر بعداز مدتی چیزی برای وعده دادن نمی ماند.طرف هم خودش خوب می داند كفگیر ماهم به ته دیگ می خوره.
hami
-
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
۰
۰
لطف كنید واقعیت های بیشتری از این سفر را بیان كنید از اینكه از آقای احمدی نژاد با لنگه كقش بدرقه شد یا اینكه مفتی اعظم الازهر هرچه خواست با او تاخت.
بنده خدا
-
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
۰
۰
به نظر من هم درسته نباید عجله كردو كاملا باید مورد بررسی قرار بگیره كه ایا این وام رو می توانند پس بدهند یا نه؟ دیگه اینكه وعده باید درست و حقیقی باشه اگه درست باشه چطور می خواهند پس بدهند ویا اصلا اینها ارزش وام گرفتن دارند؟ و اگه دروغ هم باشه وجه جمهوری اسلامی ایران لطمه خواهد خورد.

نیازمندی ها