مجازات مجرمان یکی از راهکارهای پیشگیرانه در تکرار جرم است اما همه آن نیست. به تعبیری می‌توان گفت شرط لازم است اما کافی نیست. طبیعتا افرادی که با ارسال پیامک دست به کلاهبرداری می‌زنند نیز مانند سایر کلاهبرداران مجازات می‌شوند و قانونگذار درباره نحوه و شگرد کلاهبرداری تفاوتی قائل نشده است اما چگونه می‌توان در مسیر پیشگیری موفق‌تر عمل کرد؟
کد خبر: ۵۳۳۷۴۹

برای رسیدن به این هدف چاره‌ای وجود ندارد جز این‌که مردم را از حقوق خودشان و همچنین قوانین کارآمد مطلع کنیم و دانش آنها را در این زمینه بالا ببریم.وقتی مردم بدانند برگزاری مسابقه و قرعه‌کشی و همچنین نحوه معرفی برندگان و اعطای هدیه دارای ضوابط و مقرراتی است طبیعتا بسادگی فریب ادعاهای باطل را نمی‌خورند یا وقتی آگاه باشند خرید و فروش اشیای عتیقه جرم محسوب می‌شود کمتر وارد ماجرایی می‌شوند که به چوپان دروغگو شهرت دارد.

از سوی دیگر مردم باید بدانند هرگاه حقی از آنان تضییع شد چگونه و به کجا باید شکایت ببرند و به چه طریقی خواسته خود را پیگیری کنند. اکثر مردم با مراتب این کار آشنا نیستند برای همین خیلی از مواقع با بیان این‌که مبلغ کلاهبرداری شده، ارزش چندانی ندارد از طرح شکایت خودداری می‌کنند و همین کار سبب می‌شود مجرمان با جسارت بیشتری به تکرار جرم ادامه بدهند. علاوه بر این موضوع مهم دیگر بحث تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان است تا زمانی‌که این کار در همه زندان‌ها به بهترین شکل ممکن انجام نشود و زندانیان جرایم مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند، تبادل تجربه بین آنها صورت می‌گیرد و محصول آن شیوع شگردهای مجرمانه تازه است. بنابراین باید موانع طبقه‌بندی زندانیان نیز از سر راه برداشته و امکانات لازم برای این کار مهیا شود.اقدام بعدی ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی است در مواردی دیده شده است کلاهبرداران پیامک‌های خود را از طریق سیستم‌های پیش‌بینی شده برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند و همین کار شائبه قانونی بودن کارشان را نزد مخاطبان بالا می‌برد. بنابراین مخابرات باید دقت بیشتری درباره ارسال پیامک‌های انبوه داشته باشد و مقررات کارآمدی را وضع کند.

موضوع مهم دیگر اقدامات پیش‌دستانه پلیس است. در حال حاضر شاهد این‌گونه اقدامات هستیم اما باید این کار با جدیت و امکانات بیشتری صورت گیرد و نیروی انتظامی تمام حرکات مشکوک را زیرنظر بگیرد و به‌عنوان مثال همین‌که شبکه‌ای غیرمجاز مسابقه پیامکی راه انداخت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کند.

سعید فخریان ـ حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها