چرا سیاسیون اکراین در دو طرف مرز ژئوپلتیک ایستاده اند تا جایی که تهدید به تجزیه و فروپاشی این کشور را نیز در دستور کار قرار داده اند؛ سابقه این دعوای ژئوپلتیکی را باید در رویکرد استراتژیک یلتسین و همراهان او در اداره روسیه پرالتهاب آن دوره جستجو کرد.
کد خبر: ۵۳۲۰۴

یلتسین بقای روسیه را در همراهی کامل و سر به زیر با امریکا می دانست و امریکایی ها از ترس این که این خرس به خواب رفته دوباره بیدار نشود ، از آن شرایط غفلت آمیز و حتی به تعبیر برخی از متفکران روسی خیانت بار ، استفاده کردند تا روسیه را کاملا به محاصره درآورند.
روسیه از دو طریق در محاصره قرار گرفت و امروزه پوتین با نوعی تمرکزگرایی قدرت می کوشد این کشور را از این محاصره های آشکار و پنهان خلاص کند.
1- امریکایی ها در درون جامعه روسیه با عناصر فرهنگی و وارداتی خود خانه کرده اند.
پوتین تلاش می کند تولیدات تلویزیونی و سینمایی دولتی را برای شکستن این محاصره افزایش دهد.
تبلیغ و فروش برخی کالاها ، از جمله مشروبات الکلی در مجامع عمومی را ممنوع کرد و بشدت به دنبال ترویج فرهنگ روسی اسلاو در مقابل فرهنگ غربی است.
2- امریکایی ها سرزمینی هایی که در ژئوپلتیک جنگ سرد در مجموعه مناطق حیاتی اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داشتند ، در پناه سستی منطق یلتسینیسم و غفلت و خواب زدگی برخاسته از آن به تصرفات امپریالیستی خود افزودند.
افغانستان را به خاطر بیاورید; بعد آذربایجان ، تاجیکستان و قزاقستان که منطقه بسیار مهمی از نظر استراتژیکی برای روسهاست و سلاحهای استراتژیک در آنجا قرار دارد تا قضیه گرجستان و حمایت و دخالت مستقیم سرمایه دار معروف امریکایی جورج لورس و شبکه رادیو و تلویزیونی او برای تغییر حکومت و امروز نیز اکراین.
روسها تا پایان جنگ افغانستان از استراتژی یلتسین پیروی کردند ; اما از آن زمان به بعد دریافتند که در تمام زمینه ها دشمن سابق بدون دادن امتیازی فقط پیشروی کرده و بعد از هر پیشروی ، بیشتر طلبکار بوده است.
در گرجستان ، روسهای غافل ، آن چنان دیر وارد معرکه شدند و چنان از یک مهره ضعیف و سوخته حمایت نادرست کردند که ناچار بازی را واگذار کردند.
اکراین که یک منطقه استراتژیک و از طرفی حیثیتی است و شاید شکست روسها در این کشور طرح شکست را در مقابل دشمن سابق تکمیل کند و آنها را فقط در چاردیواری مسکو و استپهای بی حاصل زمینگیر کند و آرزوی دوباره قدرت جهانی شدن و نقشهای تاریخی در تصمیم های جهانی ایفا کردن را باید تا سالهای متمادی از یاد ببرند ، بر آن داشت تا درباره اکراین زودتر دست به کار شوند.
روسها با دادن امتیازهایی به مردم اکراین ، از جمله اجازه اقامت در مسکو و رفت و آمد آسان به روسیه و حتی دوملیتی کردن آنها سبب شدند توجه به کشور مادر را برای مردم آن سرزمین جذاب کنند; اگرچه این امتیازدهی ممکن است مشکلاتی را در دیگر جمهوری ها به وجود آورد و توقعات جدیدی ایجاد کند.
جنگ امروز در اکراین برای هر دو طرف شاید سرنوشت ساز باشد.
به یاد آورید انتخابات افغانستان را که همه عالم بر تقلب های آشکار و حتی تهدید و اجبار هر نوع رای دادن نامزدهای مورد نظر امریکایی ها آگاه بودند ; اما امریکایی ها و انگلیسی ها بلافاصله صحت انتخابات را تایید کردند و حتی برای جلوگیری از اعتراض نامزدهای ریاست جمهوری ، متوسل به تهدید و تطمیع شدند و اجازه ندادند صدای معترضان به گوش کسی برسد ; اما در اکراین بلافاصله انتخابات را رد کردند و به هر شکل ممکن برای ایجاد شورشهای خیابانی ، مانند مدل گرجستان وارد شدند.
روسها هنوز ستمکش سیاست ها و استراتژی یلتسین در همراهی کامل با امریکا برای به دست آوردن امتیاز بخور و نمیر هستند.
یلتسینسیم روسیه مردم را بیش از یک دهه از دستیابی به قدرت مطلوب و تاؤثیرگذار در اروپا و تصمیم های یکجانبه امریکا عقب انداخت.
این نگرش و هوادارانش در دیگر کشورها ، چه به روز مردم این سرزمین ها خواهند آورد؛.

حسن خجسته
دکترای مدیریت استراتژیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها