مدیر ورزشی، سیاستمدار، هنرپیشه و البته کلاهبردار!این شاید گویاترین توصیف برای برنارد تاپی باشد.
کد خبر: ۵۳۰۵۴۴

این فرانسوی هفتاد ساله، مدت‌هاست وارد کارهای سیاسی شده و حتی هنرپیشگی هم کرده و در فیلم‌های سینمایی ظاهر شده، اما هنوز به خاطر دوران ریاست و تملکش بر باشگاه فوتبال مارسی و کارهایی که در این تیم فرانسوی انجام داد، در اذهان مانده و از آن بابت مشهورتر و البته بدنام‌تر است.

این تاجر تنوع‌طلب و متولد شهر پاریس ابتدا وارد کابینه پی‌یر بره‌گووی، نخست‌وزیر وقت فرانسه در اواخر دهه 1980 شد و از همین طریق درهای معاملات بیشتر تجاری به روی وی باز شد.

وی باشگاه مارسی و سپس آدیداس، شرکت مشهور تولید البسه و کفش‌های ورزشی را خریداری کرد و با مارسی پنج بار متوالی قهرمان لیگ فرانسه و یک مرتبه هم فاتح لیگ قهرمانان اروپا در سال 1993 شد.

با این حال، بهشت تاپی بسرعت تبدیل به ‌جهنم شد و بعد از گذشت مدتی کوتاه از این قهرمانی‌ها‌ افشا و اعلام شد که تاپی با رشوه‌دادن به برخی حریفان قهرمانی سال 1993 لوشامپیونا را برای تیمش نه‌تنها کسب کرده، بلکه خریده است. قضیه با اعتراف چند بازیکن تیم والن‌سی‌ین مبنی بر این که از سران مارسی پول گرفته‌اند تا به آنها ببازند، شروع شد و برپایه همین اظهارات، مارسی از عنوان قهرمانی سال 93 لوشامپیونا خلع شد. اندکی بعد هم به سبب تخلف‌های مالی و وجود خدشه‌هایی در عملکرد اقتصادی این تیم از دسته اول به دسته دوم باشگاه‌های فرانسه تبعید شد. مارسی به سبب یک بار رفت و برگشت اضافی به لیگ 2 این کشور تا مدت‌ها به همان تیم گذشته تبدیل نشد. تنها با فتح مجدد لیگ فرانسه در سال 2010 و تحت مربیگری دیدیه دشان، یکی از هافبک‌های تیم درخشان اوایل دهه 1990 خود به فترت طولانی در این زمینه پایان بخشید. تاپی در این حدفاصل یک بار دیگر تحت عنوان مدیر داخلی به مارسی بازگشت و سماجت‌ها و تلاش‌های او در اوجگیری مجدد این تیم بندرنشین بی‌تاثیر نبود، اما دادگاه‌های پرسر و صدای او در اواسط دهه 1990 به اتهام خــطاهــایی که برشمردیم و بویژه تخلف‌های مالی و کلاهبرداری و پولشویی اثر خود را گذاشته و موضع تاپی را برخلاف سال‌های 1987 تا 93 سست و لرزان کرده بود. او آدیداس را به روبرلویی دریفوس فروخت، اما دادگاه عالی تجدیدنظر فرانسه سال 1995 تاپی را به حبسی دو ساله فرستاد که هشت ماه آن غیرتعلیقی و غیرقابل خرید بود. او بعد از اتمام حبس خود نیز از کش و قوس‌های قضایی پیرامون عملکردهای سیاسی و مالی‌اش رهایی نداشت و چون مدتی نه حق فعالیت سیاسی داشت و نه مانورهای ورزشی، به کار بازیگری در سینما روی آورد و در فیلم سال 1996 کلود للوش، کارگردان مشهور فرانسوی به نام «مردان و زنان؛ یک راهنما» بازی کرد و در 1998 به کار خوانندگی هم روی آورد! او در اولین روزهای سال 2013 هیچ‌یک از آدم‌های فوق نیست و سیاستمدار خسته‌ای است که مارسی هم دوست دارد از وی پرهیز کند، زیرا با مربیگری موفق الی بو از کاندیداهای قهرمانی در لیگ امسال فرانسه است.

تاپی به رغم تمام سهم عظیمش در تبدیل‌شدن مارسی به غول فوتبال فرانسه در حدود 25 سال پیش، اینک بزرگ‌ترین لطفی که می‌تواند به این تیم ارزانی دارد دور‌شدن از آن است، زیرا ستیزها و دعواهای حقوقی و مالی وی با برخی شرکای گذشته‌اش هنوز هم جریان دارد و از آن دست است بانک Lyonnais Credit . مارینا زینوویچ، مستندساز فرانسوی سال 2001 فیلمی درباره زندگی این مرد بشدت چند‌شخصیتی و تنوع‌گرا ساخت و نام آن را «برنارد تاپی کیست؟» گذاشت، ولی جالب‌تر این که 12 سال بعد از اکران این فیلم خود زینوویچ هم معترف است که هنوز نمی‌داند این مرد کیست!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها