حاشیه خبر

خداحافظ کربلا

هر چند سه روز از اربعین حسینی می‌گذرد، ولی هنوز هم خروج زائران و عاشقان کربلا از این شهر ادامه دارد.
کد خبر: ۵۲۸۵۵۶

دل بریدن از سرزمینی که برای رسیدن به آن لحظه‌شماری کرده‌ای کار آسانی نیست. تو تازه با کربلا خو گرفته‌ای که حالا یکباره می‌خواهی از حرم حضرت حسین‌بن علی و گنبد و بارگاه زیبایش، از حرم برادرش عباس جدا شوی. برای تو سخت است که با خیمه‌گاه و قتلگاه و تل زینبیه و همه یاران حسین (ع) خداحافظی کنی و برگردی.

تو شاید هم از یکی از شهرهای دور و نزدیک ده‌ها و صدها کیلومتر با پای پیاده و برهنه خود را رسانده بودی کربلا و این همه ناملایمات و سختی‌های سفر را به جان خریدی، رضایت دادی برای اولین بار در یکی از این هزاران خیمه‌ای که در گوشه خیابان برپا شده بود، بیتوته کنی و در سرمای شب سر بر بالین استراحت بگذاری.

جمعیت موج می‌زند و تا چشم کار می‌کند سیل جمعیت را می‌بینی که باز هم با پای پیاده حرکت می‌کنند. همه خروجی‌های کربلا و جاده‌های منتهی به آن از چنین وضعی برخوردارند.

آنها هم که عازم کاظمین و بغداد هستند باید چند کیلومتری را پیاده‌روی کنند تا خودشان را برسانند به پایانه مسافربری و وسایل نقلیه‌ای که آماده کرده‌اند.

هنوز هم دست‌های سخاوتمند مردم پذیرای خیل زائرانند و ایستگاه‌های صلواتی زنجیروار در دو سوی بلوار و خیابان‌ها و جاده تو را برای صرف صبحانه و ناهار، چای و شیر و میوه ملتمسانه به سمت و سوی خود دعوت می‌کنند.

هیات‌های عزاداری چند روزی است که پذیرای زائران امام حسین(ع) و عزادارانند و این جمعیت چند میلیونی در این چند روز مهمان این دست‌های مهربان و باسخاوت بودند.

حس کنجکاوی‌ام مرا وادار می‌کند که بپرسم بالاخره هزینه این ایستگاه‌های صلواتی و هیات‌های عزاداری از کجا تامین می‌شود و جواب می‌گیرم از قلک‌هایی که به همین منظور بچه‌های هیات تدارک می‌بینند و کوچک و بزرگ اندوخته می‌کنند.

می‌گویند بعضی از عراقی‌ها هر روزشان را با یاد امام حسین(ع) آغاز می‌کنند با مبلغی که می‌پردازند. جالب است می‌بینم خیلی از همین ایستگاه‌های صلواتی از سوی اهالی شهرهای دیگر که در فاصله‌های دور و نزدیک کربلا قرار دارند، برپا شده است.

تا سوار شدن به ماشین 15کیلومتری پیاده‌روی کردی. می‌گویند ناوگان حمل و نقل عراقی‌ها ناوگان بزرگ و قوی است، هر چه در توان دارد برای جابه‌جایی زائران بسیج شده‌ است.

با این همه علاوه بر هزاران وسیله نقلیه عمومی، دولتی و مردمی که آماده است، می‌توانی سوار هر وسیله‌ای اگر امکان آن باشد شوی یا خود را برسانی پای یکی از صدها تریلی که به جمع ناوگان ترابری پیوسته است! حالا که در گوشه‌ای در قسمت بار یکی از تریلی‌ها چمباتمه زده‌ای عجیب احساس دلتنگی می‌کنی. باز می‌خواهی کربلایی شوی و برگردی بین الحرمین....

محمد خامه‌یار / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها