نان به نرخ خزنده و پرنده

این روز‌ها در خیابان‌های شهر در کنار مغازه‌هایی مانند نانوایی، سوپرمارکت، آرایشگاه و قصابی فروشگاه‌هایی به چشم می‌آید که مخصوص فروش حیوانات است، برخی از این مغازه‌ها ماهی‌های آکواریومی می‌فروشند، تعدادی هم تخصص‌شان پرنده است، اگرچه در بساط این مغازه‌دارها می‌توان حیوانات دیگری هم پیدا کرد، اما جالب اینجاست فروشگاه‌هایی هم هست که کارشان فروش حیوانات عجیب و غریبی است که نمونه آنها در باغ وحش ارم هم پیدا نمی‌شود. از انواع آفتاب‌پرست‌ها و خزندگان بگیرید تا میمون‌های بندانگشتی که قیمت‌شان بیشتر از 6 میلیون تومان است. در این گزارش، پای حرف‌های یکی از فروشندگان حیوانات نشستیم تا از کار و بارش و حیوانات مورد علاقه آدم‌های امروزی برایمان بگوید.
کد خبر: ۵۲۶۹۴۸

«باور کنید خیلی‌ها با ما تماس می‌گیرند و سفارش توله شیر، ببر و خرس می‌دهند. آنها می‌گویند پولش برایمان مهم نیست شما فقط بگویید، چه زمانی می‌توانید حیوان مورد علاقه‌مان را به ما تحویل دهید.» اینها را افشین رئوفی می‌گوید: او یکی از فروشندگان قدیمی حیوانات است. به گفته رئوفی دیگر آن زمان گذشت که مردم دوست داشتند در خانه‌شان از قناری و گربه نگهداری کنند، این روزها دیگر خیلی‌ها به دنبال این هستند که حیوانات متفاوتی داشته باشند. او ادامه می‌دهد: «ما به این افراد می‌گوییم توله شیر یا ببر شاید تا بزرگ نشده بی‌خطر باشد، اما زمانی که بزرگ شد برای صاحبان‌شان مشکل‌ساز می‌شود.»

از رتیل تا آفتاب‌پرست

رئوفی می‌گوید هرچند که تا مدتی پیش مردم از دیدن خزندگان می‌ترسیدند، اما این روزها مشتری‌های او به خرید جانورانی مانند رتیل، آفتاب‌پرست، سوسمار، مار و ایگوانا بیشتر علاقه نشان می‌دهند تا ماهی آکواریومی و پرندگان زینتی. برای همین او هم این جانوران را برای فروش عرضه می‌کند. آقای فروشنده در این‌باره می‌گوید: «کار ما کاملا قانونی است و تمام مجوزهای لازم برای این کار را هم تهیه کرده‌ایم، ما این جانوران را وارد می‌کنیم و آنهایی را هم که بتوانیم در داخل کشور تکثیر می‌کنیم.» برای نمونه، رئوفی و برادرش مدتی قبل دو میمون کوچک را ـ که به میمون‌های بندانگشتی معروف هستند ـ وارد کشور کردند، جالب است بدانید این روزها میمون مادر باردار است و بزودی فارغ می‌شود.

اگر از رئوفی درباره جانوران پرفروش مغازه‌اش سوال کنید، می‌گوید: «خرگوش‌های موبلند و گوش افتاده خریداران زیادی دارد، علاوه بر اینها آفتاب‌پرست، رتیل‌های غیرسمی و مارهای پیتون هم مشتری دارد.» قیمت آفتاب‌پرست‌ها از 400 هزار تومان شروع می‌شود به بالا. به گفته رئوفی، برخی از گونه‌های آفتاب‌پرست در خارج از کشور قیمت‌شان به 15 میلیون تومان هم می‌رسد.

مشتری‌های خاص

از افرادی که به دنبال خرید توله شیر و ببر هستند، بگذریم، مشترهای خاص دیگری هم به سراغ رئوفی می‌روند. او در این‌باره می‌گوید: «یک‌بار خانمی با ما تماس گرفت تا دلفین بخرد. او می‌گفت چون باغشان استخر بزرگی دارد، می‌خواهد در آن از دلفین نگهداری کند. باور کنید این خانم هیچ چیز راجع به حیوانات نمی‌دانست فقط از روی چشم و همچشمی می‌خواست حیوان متفاوتی مانند دلفین بخرد، زیرا دلفین را نمی‌توان در استخرهای معمولی نگهداری کرد.»رئوقی، مشتری دیگری هم دارد که هر از گاهی به سراغش می‌آید و از او جیر‌جیرک می‌خرد: «این فرد می‌گوید دوست دارد شب‌ها به صدای جیرجیرک گوش دهد، به هر حال هرکسی علاقه‌ای دارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها