در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در سال گذشته 4832 نفر در تصادفات موتورسیکلتها جان خود را از دست دادند که این رقم 24 درصد کل متوفیات تصادفات سال 90 است.
در واقع براساس گزارشهای اعلام شده از سازمان پزشکی قانونی تعداد کشتهشدگان حوادث ترافیکی موتورسواران تا تیر ماه امسال نیز 1163 نفر است که از این میزان 1110 نفر را مردان و 53 نفر را زنان تشکیل میدهند.
براساس همین گزارش در سه ماهه نخست امسال به ترتیب استانهای خراسان رضوی با 130، تهران با 109 و فارس با 99 فوتی بیشترین تلفات حوادث موتورسیکلتسواران را داشتهاند.
همچنین نسبت تلفات حوادث موتورسیکلتسواران به کل حوادثرانندگی در استانهای بوشهر با 46.8 درصد، گلستان با 42.1 درصد و خراسانرضوی با 36.6 درصد بیش از سایر استانها بوده است.
کارشناسان، استفاده نکردن از کلاه ایمنی را یکی از مهمترین و اصلیترین علت افزایش میزان تلفات در تصادفات موتورسواران میدانند و میگویند: با توجه به این که صدمات وارده شده به سر و گردن، عامل عمده فوت یا ناتوانیهای جسمی برای موتورسواران است، با استفاده صحیح از کلاه ایمنی میتوان میزان این مرگ و میرها را تا بیش از 50 درصد کاهش داد.
در واقع سر، عضو بسیار آسیبپذیری از بدن است و هر گونه صدمه به بافت مغز یا جمجمه میتواند خطرناک باشد و چنانچه با ضربه خوردن، خونریزی داخلی پیش آید یا سر متورم شود، چون فضای محدودی بین مغز و جمجمه وجود دارد بر اثر این تورم فشار داخلی زیادی به بافتها وارد شده و علاوه بر خطرات جسمی باعث صدمات روانی مختلفی نیز خواهد شد.
در چنین شرایطی میتوان به نقش بسیار مهم استفاده از کلاه ایمنی به عنوان سادهترین، راحتترین و ارزانترین وسیله برای حفظ جان موتورسواران و محافظت در برابر ضربات ناشی از تصادفات باشد که استفاده از این وسیله، زندگی آنها را در بسیاری از مواقع تا مرز بیش از 90 درصد نجات دهد یا به نوعی تنها راه برای کاهش خطرات تهدیدکننده جان موتورسواران همین کلاه ایمنی است.
البته قابل یادآوری است استفاده نکردن از کلاه ایمنی در حین موتورسواری تخلف محسوب میشود و پلیس راهنمایی و رانندگی جرایم سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است، به طوری که این جریمهها و برخوردها از سوی نیروهای راهنمایی و رانندگی در سالهای اخیر شدت بیشتری یافته است، اما به نظر میرسد تشدید این برخوردها نتوانسته راهکار مناسبی در پایبندی موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی در حین موتورسواری باشد و هنوز این افراد بیشترین تلفات را در میان حوادث ترافیکی کشور به خود اختصاص داده است.
بر این اساس، به نظر میآید مسئولان راهنمایی و رانندگی، به جای اعمال جریمههای سنگین، درخصوص فرهنگسازی از طریق رسانههای عمومی و ارائه آموزشهای کافی به موتورسواران اقدام کنند.
طاهره مرادی - جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: