عناوین خبری روزنامه‌های صبح امروز

توپ مجلس پر بود

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون مصرف‌زدگی؛ آفت عصر جدید،توپ مجلس پر بود،۲۰ روز پس از خشم زمین در زهان،کاهش 40 درصدی تولید،روزنامه دولت علیه وزیر بهداشت،مایکل مور:قاتلان انسان‌ها آمریکایی‌ها هستند نه تفنگ‌ها،پروژه نیکی کریمی مجوز ندارد،همه تقصیرها را گردن دولت نیندازیم و...که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۲۵۳۷۱

سیاست روز:توپ مجلس پر بود
 
مجلس در نامه‌ای به رهبری مشکلات و مسائل را منتقل کند، با ایده رئیس‌جمهور نان ۱۵ هزار تومان می‌شود، اقرار دولت به فروش ارز در جلسات خصوصی، مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد و... بخشی از سخنان و مواضعی بود که نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی خود که روز گذشته برگزار شد مطرح کردند.

توپ مجلس پر بود. این جلسه که برای هماهنگی در زمینه تصویب بودجه ۹۲ که هنوز هم از سوی دولت به مجلس داده نشده است برگزار شد، اما در جریان آن مباحث دیگری نیز مطرح شد.

موضوع مهم هدفمندی یارانه‌ها که این روزها به یکی از موضوعات حساس کشور تبدیل شده است باعث شد تا نمایندگان در این جلسه به آن بپردازند و انتقادات خود را نسبت به موضع دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بیان کنند. مجلس تصویب کرده است که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال اجرا نشود و اگر قصد بر اجراست دولت باید به مجلس لایحه بدهد.

نگرانی‌های مجلس هم از سر تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است به این واسطه که بهارستان اعتقاد دارد با اجرای فاز دوم تورم شدیدی فضای اقتصادی کشور را فرا خواهد گرفت اما در مقابل دولت چنین اعتقادی ندارد.

اطمینان دولت و تردید مجلس دو موضوعی است که بر سر آن اختلاف ایجاد شده است. اختلافی که با اظهار نظرات متفاوت از سوی دو طرف باعث شده است تا فضای اقتصادی کشور باز هم رو به التهاب بگذارد.

گزارش زیادی از جلسه غیرعلنی مجلس بیرون نیامده است اما همان که منتشر شده است نشان از عزم مجلس برای جلوگیری از اجرای فاز دوم دارد و اگر اینگونه پیش برود شاید نمایندگان در سال آینده نیز برای اجرای فاز دوم تصمیم تازه‌ای بگیرند.

بر اساس این گزارش، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در این جلسه پیشنهاد کرد با توجه به تصمیمات اقتصادی دولت از جمله افزایش یارانه نقدی خانوار و تبعات ناشی از آن، مجلس در نامه‌ای به رهبری مشکلات و مسائل را منتقل کند.

مهر در این زمینه گزارش داد جلسه غیرعلنی مجلس روز گذشته با موضوع توجیه مسائل مربوط به لایحه بودجه ۹۲ و اولویت‌ها و چارچوب‌های آن برگزار شد.

در این جلسه کردبچه و ممبینی از طرف معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص کلیات لایحه بودجه ۹۲ صحبت کردند. البته ممبینی در این جلسه بیشتر درباره بودجه ۹۱ صحبت کرده که لاریجانی رئیس مجلس به وی تذکر داد در موضوع صحبت کند.
از طرف مجلس هم، باهنر نایب رئیس دوم مجلس، مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و احمد توکلی نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه صحبت‌هایی داشته و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

مصباحی‌مقدم در سخنان خود انتقادات تندی به دولت و تصمیمات اقتصادی آن وارد کرد و توکلی هم در صحبت خود پیشنهاد کرد مجلس نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته و مسائل و مشکلات موجود و مشکلات احتمالی آینده کشور و تبعات تصمیم‌گیری‌های نادرست اقتصادی دولت را منتقل کنند. وی همچنین پیشنهاد کرد مجلس با رئیس‌جمهور نشست مشترک برگزار کرده و به طور جدی مسائل مورد پیگیری قرار گیرد.

در این جلسه باهنر نیز در سخنان خود با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور در اصرار بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: در صورتی که آنچه رئیس‌جمهور می‌گوید اجرایی شود، قیمت نان سنگک به ۱۵ هزار تومان می‌رسد و چیزی به نام تولید و کشاورزی باقی نمی‌ماند.

همچنین محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس نیز جمع‌بندی از جلسه ارائه کرد.
نماینده رشت نیز با بیان اینکه یکی از انتقادات جدی مجلس به دولت عدم واریز مابه‌التفاوت نرخ ارز به خزانه است، گفت: دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز را که در بازار فروخته به خزانه واریز نکرده این در حالی است که نمایندگان دولت در جلسات خصوصی اقرار کرده‌اند که ارز را در بازار فروخته‌اند.

جبار کوچکی‌نژاد در گفتگو با مهر، با اشاره به جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه مجلس اظهار داشت: در این جلسه بیشتر وقت به پاسخ نمایندگان به اتهامات دولت در نطق تلویزیونی رئیس‌جمهور گذشت.

وی گفت: آقای رئیس‌جمهور در گفتگوی خود با مردم از مجلس انتقاد کرد که قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۱ بار مورد اصلاح قرار گرفته اما رئیس‌جمهور نگفت که این اصلاحات برای چه انجام شد.

کوچکی‌نژاد افزود: سخن نمایندگان این است که قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشد و حتی طبق قانون عمل نشد بنابراین مجلس تلاش کرد رئیس‌جمهور را در خط قانون قرار دهد و به گونه‌ای قانون را اصلاح کند که دولت بر اساس تعبیر و تفسیر خود آن را اجرایی نکند.

به گفته این نماینده مجلس، در این جلسه تعدادی از نمایندگان درباره هدفمندی یارانه‌ها صحبت کردند و تاکید کردند که اجرای مرحله دوم که دولت اصرار زیادی بر انجام آن دارد، خلاف قانون است.

وی گفت: انتقاد دیگر مجلس به دولت در خصوص عدم واریز مابه‌التفاوت نرخ ارز به خزانه بود، درست است که دولت منکر فروش ارز است اما نمایندگان دولتی در جلسات خصوصی اقرار کردند که ارز را فروخته‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بحث دیگر در جلسه غیرعلنی، بودجه ۹۲ بود که چگونه تنظیم و تصویب شود البته آقای ممبینی گزارشی از عملکرد ۹ ماهه بودجه ۹۱ به مجلس ارائه کرد و مشخص شد که در نهایت از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب سال ۹۱ نهایتا تا پایان سال ۹۰ هزار میلیارد تومان محقق می‌شود و در ۹ ماهه اول سال۷۲ هزار میلیارد تومان محقق شده است.

وی گفت: نمایندگان دولت تاکید کردند که در سال ۹۲ تلاششان افزایش درآمد مالیاتی است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس از تاکید نمایندگان بر مخالفت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. مصری گفت: آنچه در جلسه مطرح شد این بود که لایحه بودجه ۹۲ بر اساس شرایط اقتصاد مقاومتی تنظیم و تصویب شود.

وی گفت: آقایان ممبینی و کردبچه و باهنر نایب رئیس مجلس مباحثی درباره بودجه ۹۲ مطرح کردند. همچنین آقای قاسمی از مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص جداول بودجه صحبت و تاکید کرد هر موردی که در بودجه آورده می‌شود باید ردیف داشته باشد و به صورت گلوبال نباشد. همچنین مطرح شد که بودجه محلی برای قانون‌گذاری جدید نیست و نباید تغییراتی نسبت به قوانین دائمی ایجاد شود.

نماینده کرمانشاه خاطر نشان کرد: آقای کردبچه تاکید داشت که نگاه دولت افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌هاست.

وی گفت: همچنین آقای ممبینی گزارش ۹ ماهه بودجه ۹۱ را مطرح کرد، تاکید آقای ممبینی این بود که بودجه هزینه‌های جاری به صورت صد در صد تا پایان سال محقق می‌شود و این به دلیل آن است که دولت در بودجه بازنگری داشته است.

مصری ادامه داد: آقای باهنر در این جلسه از اثرات هدفمندی یارانه‌ها و مباحثی که اخیرا مطرح شده صحبت کرد. بخشی از جلسه به موضوع یارانه‌ها اختصاص یافت و نظر آقای باهنر این بود که اگر قرار است مطلبی تحت عنوان هدفمندی به مردم گفته شود بهتر است دو طرف سکه بیان شود نه اینکه بگوییم مبلغی به مردم داده می‌شود اما از تبعات آن و هزینه‌ها حرفی نزنیم و به مردم توضیحی ندهیم. با این روش شاید مردم دچار سرگردانی شوند و مشکلات بوجود آمده قابل مهار نباشد.

به گفته مصری، مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز صحبت‌هایی در خصوص هدفمندی داشته است. عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: آقای توکلی نماینده تهران در این جلسه در خصوص معوقات بانکی توضیحاتی ارائه کرد، وی گفت که از سال ۸۴ تا ۹۰ طبق آمار بانک مرکزی معوقات بانکی سیر صعودی داشته است و مجلس بنا به پیشنهاد دولت مصوب کرده که هیات مدیره بانک‌ها اختیار دارند درباره معوقات بانکی از محل وثیقه‌های وام‌گیرندگان و سایر منابع، معوقات را نقد کنند، بنابراین این اختیار را مجلس به دولت داده است که اگر جایی به دلیل وضعیت اقتصادی و شرایط بحران‌زده بود، زمان‌بندی جدیدی برای اقساط در نظر گرفته شود.

وی گفت: مجلس معتقد است اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شوکی است که تبعات آن قابل پیش‌بینی نیست و آنچه که اکنون پیش‌بینی می‌شود این است که اجرای مرحله دوم به مصلحت کشور نیست و برنامه‌ریزی ما باید بر اقتصاد مقاومتی باشد و متغیرهایی را ایجاد نکنیم که به اقتصاد لطمه بزند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که لایحه بودجه ۹۲ کی به مجلس می‌رسد گفت: ما اطلاع نداریم. این سوال را باید از دولت بپرسید. قانون می‌گوید زمان ارائه لایحه بودجه، ۱۵ آذرماه هر سال است.

جام جم

دستگیری 100 زورگیر پایتخت
سازمان بیمه سلامت، هنوز روی کاغذ
مصرف‌زدگی؛ آفت عصر جدید
پرسپولیس، همچنان ناکام در لیگ

کیهان

درخواست دادستان از رئیس جمهور:اسامی 300 تفر را اعلام کنید
دستگیری 100 تن از اراذل و اوباش تهران
تاکید مجدد مجلس بر ممنوعیت ار جای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
نیویورک تایمز:شرط موفقیت مذاکرات ایران و 1+6 کاهش تحریم‌هاست

خراسان

دستگیری ۱۰۰ شرور و زورگیر در عملیات پلیس تهران
ارزش روز سهام عدالت به ۳میلیون تومان افزایش یافت
۲۰ روز پس از خشم زمین در زهان
اهمیت شبکه های اجتماعی مجازی در تحولات خاورمیانه

جمهوری اسلامی

مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد
سود بازرگانی برخی کالاها صفر تعین شد
مدیرکل آژانس:نگفته‌ایم ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد
اقرار دولت در جلسات خصوصی به فروش ارز در بازار آزاد

ابرار

احمدى نژاد:تاریخ نشان نداده که کسى به این ملت زور بگوید و موفق شود
فرمانده نیروى دریایى ارتش:رزمایش بزرگ دریایى ولایت۹۱ از ۸ دى ماه آغاز مى شود
سخنگوى وزارت خارجه ترکیه:موشک هاى پاتریوت علیه هیچ کشورى نیست
بررسى امکان ۵ برابر شدن یارانه ها یکى دیگر از محورهاى جلسه غیرعلنى

رسالت

افتتاح 21 طرح بزرگ صنعتی،کشاورزی و مسکن مهر
لاوروف:روسیه خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت است
نامه اژه‌ای به رئیس جمهور:اسامی 300 بدهکار بانکی را به قوه قضاییه اعلام کنید
9 دی تجلی بصیرت دشمن شناسی وقت شناسی و حضور

قدس

شبیخون پلیس به 100 شرور
کاهش 40 درصدی تولید
قیمت خودرو 22 درصد کاهش یاقت
مسئولان مشکلات قراردادی‌ها را نمی‌بینند

سیاست روز

توپ مجلس پر بود
پنجره مذاکره به کام غرب باز نمی‌شود
استقلال به دنبال پیروزی و آرامش
اسامی ۳۰۰ نفر را اعلام کنید

تهران امروز

نامه رسمی دادستان کشور به رئیس جمهور
روزنامه دولت علیه وزیر بهداشت
رونمایی از نیمه پنهان افزایش یارانه
گستاخی بی‌پایان شیوخ عرب

وطن امروز

شلیک به 4 آتش نشان
فتنه ضد ایرانی اعراب منطقه
پروژه نیکی کریمی مجوز ندارد
برنامه ریزی از پاریس برای 25 بهمن

آفرینش

12 دی ماه؛ آخرین مهلت ثبت‌نام دوره‌های کاردانی علمی کاربردی
رئیس جمهور:ملت بافرهنگ و مقتدر ایران تسلیم تحریم های غرب نخواهد شد
رئیس مجلس:توجه به بخش خصوصی، ضرورت توسعه اقتصادی است
 تحول بنیادی در پذیرش دانشجو در آزمون سراسری

حمایت

اعزام به خانه خدا شاید وقتی دیگر
دادستان کل کشور در نامه ای به رییس جمهوری:اسامی 300 نفر را اعلام کنید
کارکرد های پلیس اجتماع محور در پیشگیری از جرم
از واگرایی سیاسی تا همگرایی‌ اقتصادی

جوان

دادستان کل:آقای رئیس جمهور!اسامی 300 بدهکار ملت را اعلام کنید
وزیر کشاورزی:اسمال با این باران در محصولات کشاورزی رکورد می‌زنیم
عملیات ویژه پلیس در دستگیری 100 اوباش پایتخت
مایکل مور:قاتلان انسان‌ها آمریکایی‌ها هستند نه تفنگ‌ها

ملت ما

محسن رضایی:مردم کردستان مرزبانان ایران اسلامی هستند
انتخابات آینده تمام الکترونیکی است
دور جدید دستگیری اراذل و اوباش در تهران
ایستادگی مجلس در برابر خواست احمدی نژاد:فاز دوم هدفمندی اجرا نشود

آرمان

نامه به رهبری برای بیان مشکلات اقتصادی
آقای احمدی‌نژاد! 300 بدهکار میلیاردی را معرفی کنید
ترمز تندروها را باید کشید
همه تقصیرها را گردن دولت نیندازیم

مردم سالاری

کاهش 40 درصدی تولید و 36 درصدی اشتغال
احمـدی نـژاد در برابر سـه راهـی
احتمال کشـف کریسـتال‌های گـاز در خـزر
دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد:اسامی 300 بدهکار بانکی را به دادستانی اعلام کنید

ابتکار

اسامی 300 بدهکار بانکی را اعلام کنید!
جزئیات جلسه غیر علنی مجلس درباره اقتصاد کشور
تخریب تخت جمشید هشداری که ناشنیده ماند
در نشست کنکور شهریار چه گذشت؟

دنیای اقتصاد

 لایحه مهار گودبرداری 
 جلسه غیرعلنی برای بررسی وعده یارانه‌ای 
نامه دادستان به رییس‌جمهور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها