«لیلا.خ» هستم و از زنجان تماس می‌گیرم. دختر من دچار عفونت گوش میانی شده است. او پنج سال دارد. در دوره نوزادی هم این مشکل را داشت که با یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک درمان شد. یک ماه پیش به دلیل عفونت گوش میانی، یک دوره درمان کامل آنتی‌بیوتیک مصرف کرد. با این تصور که مشکل برطرف شده است، دوباره به متخصص مراجعه نکردیم. چند روز پیش دوباره دچار گلودرد، تب و گوش‌درد شد. به متخصص مراجعه کردیم. تشخیص دادند به دلیل چرک‌کردن گوش ـ که هنوز هم خوب نشده است ـ پرده گوش‌ او دچار تورم‌شده و اگر عمل نکند، پرده گوش پاره می‌شود. شست‌وشوی گوش را نیز برای درمان پیشنهاد دادند. می‌خواستم بپرسم اولا این تشخیص درست است‌؟ دوما برای درمان باید جراحی کرد یا شست‌وشو هم می‌تواند روش درمانی باشد؟ دخترم دچار ضعف عمومی ‌بدن هم شده است. برای تغذیه مناسب چه پیشنهادی دارید؟
کد خبر: ۵۲۴۷۶۱

دکتر شیرین سیاح‌فر / فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی اطفال

در درمان عفونت گوش میانی، روش شست‌وشوی گوش توصیه نمی‌شود. با توجه به این که فرزند شما دو بار ـ یعنی یک بار در دوران نوزادی و مجدد در بزرگسالی ـ دچار عفونت گوش میانی شده است بهتر است فرزندتان ابتدا مورد معاینه و بررسی‌های لازم قرار گرفته و سپس در مورد وی تصمیم‌گیری شود،‌ اما همان‌طور که اشاره شد روش شست‌وشوی گوش میانی برای رفع مشکل فرزندتان ـ روش توصیه شده ـ این نبوده و برای درمان این مشکل از این روش استفاده نمی‌شود. بعضی علائم باید والدین و پزشکان را به نقص ایمنی مادرزادی مشکوک کند که
عبارتند از:

1 ـ وقوع دو مورد یا بیشتر از عفونت‌های تنفسی شدید یا عفونت‌های باکتریال ثابت‌شده در عرض یک‌سال (مثل سلولیت‌، آبسه‌، عفونت گوش میانی منجر به خروج چرک از گوش‌، ذات‌الریه و، عفونت غده لنفاوی)‌.

2 ـ وقوع یک‌بار یا بیشتر از عفونت‌های سیستمیک باکتریال در کودک‌ (مثل مننژیت و سپسیس)‌.

3‌ ـ وقوع عفونت‌های خطرناک در محل‌های غیرشایع‌ (آبسه مغز یا کبد)‌.

4‌ ـ عفونت با عوامل غیرشایع.

5‌ ـ عفونت با عوامل شایع، ولی با شدت غیرمعمول.

به همین دلیل، بهتر است فرزندتان ابتدا مورد معاینه و بررسی‌های لازم قرار گرفته و سپس در مورد وی تصمیم‌گیری شود.

دکتر خشایار احمدی/ متخصص گوش، گلو و بینی

عفونت ترشحی گوش میانی ـ ‌اوتیت سروز ـ شایع‌ترین علت کاهش شنوایی در کودکان است. علت اصلی این مسأله نیز اختلال در عملکرد «‌شیپور اُستاش» یا همان لوله متصل‌کننده فضای گوش میانی به فضای پشت بینی است. این لوله، وظیفه تعدیل فشار هوا را به عهده دارد. این اختلال در تنظیم فشار هوا باعث ایجاد فشار منفی در پشت ـ پرده گوش ـ می‌شود. این مسأله باعث تجمع مایعی چسبنده در پشت پرده صماخ ‌شده که باعث آسیب می‌شود. به همین دلیل، این بیماری باید کاملا جدی گرفته شود و کودکان با علائم گرفتگی بینی، خرخر در خواب (علامت لوزه سوم) و گرفتگی گوش حتما باید توسط متخصص گوش، گلو و بینی مورد معاینه قرار گیرند. درمان این بیماری با توجه به معاینه پزشک و شرایط نوار گوش فرزندتان می‌تواند از درمان دارویی تا جراحی پرده گوش و خارج‌کردن مایع جمع شده پشت آن و قراردادن لوله کوچکی در پرده گوش را شامل شود.

دکتر محمدرضا وفا/ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی ‌دانشگاه تهران

در بدن فرزندتان عفونتی وجود دارد، علاوه براین آنتی‌بیوتیک نیز مصرف می‌کند. این دو عامل می‌تواند بدن را ضعیف کند. بنابراین مصرف مواد غذایی مقوی که حاوی گروه‌های اصلی مواد غذایی مانند پروتئین‌ها، غلات و حبوبات و... باشد، ضروری است. از طرفی، نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها نیز محرز است. برای این منظور باید میوه تازه یا آبمیوه طبیعی به فرزندتان بدهید. دریافت املاح معدنی نیز مهم است علاوه بر این که نوشیدن مایعات به دلیل تب تجویز می‌شود. به این دلیل که با تب کردن کودک، آب بدن کاهش می‌یابد.

بنابراین علاوه بر آبمیوه باید آب نیز مصرف کند. ترجیح بر این است که در زمان بیماری، وعده‌های غذایی، سبک اما مقوی باشند تا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شود. مصرف انواع سوپ تهیه‌شده با آب گوشت، خوراک‌های سبک و مقوی مانند خوراک مرغ و ماهی با سبزی‌های آب‌پز و... نیز سفارش می‌شود.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها