رانندگی زنان زیر سایه سنگین نگاه مردانه

حرکت در میدان مین

65 سال از حضور اولین راننده زن آن هم با دریافت گواهینامه در جاده‌های کشور می‌گذرد، اما پس از این همه سال هنوز نگاه مرد‌سالارانه به رانندگی این قشر در جاده‌ها فریاد می‌زند و بیداد آن را براحتی می‌توان دید و لمس کرد. گویی مهر بی‌اعتمادی همچنان باید روی پیشانی بانوان داغ شود تا هر نیمچه راننده‌ای که با یک راننده خانم رو‌به‌رو می‌شود، خود را شوماخر فرض کند و از نوع رانندگی زنان گلایه به خدا ببرد و بگوید راننده نیست. گلایه‌هایی که عموما از نوع بنی‌اسرائیلی به حساب می‌آید و با بوق‌های ممتد و در نهایت با تکان‌دادن دست و سر و... به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۵۲۲۳۶۳

شاید این نوع رفتارها و نگاه‌های بالا به پایین به مقوله رانندگی بانوان در جاده‌ها و شهرهای کشور تنها نشأت گرفته از یک موضوع باشد و آن چیزی نیست جز این انگاره نادرست که رانندگی کاری مردانه است.

برخلاف آنچه در اذهان عمومی جا باز کرده و بانوان را افرادی دست و پا بسته در پشت فرمان تلقی می‌کند، سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا بر این باور است که رانندگی خانم‌ها از آقایان به مراتب بهتر است.

این مقام ارشد انتظامی در گفت‌وگو با «جام‌جم» بر این نکته تاکید دارد که خانم‌ها به نسبت کسانی که گواهینامه رانندگی دارند، تخلفات‌شان کمتر است.

وی بر این باور است که خانم‌ها با توجه به میزان حساسیت‌شان به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبندتر بوده و تصادفات کمتری را در محورهای درون‌شهری و برون‌شهری کشور رقم می‌زنند.

در حالی سردار مومنی از رانندگی بانوان ابراز رضایت می‌کند که هنوز با وجود جامعه آماری کم بانوان در رانندگی نسب به مردها، کوچک‌ترین تصادفات که در یک سوی آن خانمی وجود داشته باشد با تمسخر دیگران رو‌به‌رو می‌شود و رفتارهای گاهی زننده رخ می‌دهد، گویی بی‌استعدادترین انسان پشت فرمان قرار گرفته و راننده مقابل در رعایت اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی همه چیز تمام است.

با نگاهی گذرا به شهر و آنچه که در جاده‌های کشور در جریان است براحتی می‌توان به نتیجه رسید که رعایت اصول قوانین جاری در رانندگی میان خانم‌ها چفت و بست محکم‌تری دارد و برخی خانم‌ها همان‌طور که فرمان را دو دستی محکم می‌چسبند تاکید بر عدم عبور از خط ممتد قانون دارند؛ قانونی که عموما در بین مردها کمتر مد نظر قرار می‌گیرد و توجه به اصول آن عموما به کسر شأن تعبیر می‌شود.

در همین ارتباط یکی از بانوان که حدود ده سال است گواهینامه گرفته و به قول خودش چم و خم رانندگی دستش آمده، می‌گوید: متاسفانه هنوز این فرهنگ به صورت کامل در جامعه ما جا نیفتاده که خانم‌ها مانند آقایان از توانمندی لازم برای رانندگی برخوردارند و آنها نیز می‌توانند و این حق را دارند که پشت فرمان بنشینند.وی با بیان این‌که ده سال پیش وقتی پشت فرمان می‌نشستم هر کس من را می‌دید فکر می‌کرد از جزیره‌ای دورافتاده آمده‌ام، بیان می‌دارد: این موضوع هم اکنون تعدیل شده، اما همچنان می‌توان این نوع برداشت را از بوق ممتد خودروها، نور بالا زدن آنها و به‌زور جا کردن خودرو و عبور از کنار خودروی یک خانم مشاهده کرد.

سمانه مسلمی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم به صورت منطقی به مقوله رانندگی نگاهی داشته باشیم، هم‌اکنون تعداد راننده‌های مرد به مراتب بیشتر از راننده‌های زن است پس می‌توان نتیجه گرفت با توجه به این تعداد، هم میزان تخلفات و هم میزان تصادفات میان مردها بیشتر است، اما خدای نکرده اگر خانمی تصادف کند اولین کلمه‌ای که از طرف مقابل تصادف می‌توان شنید این است که شما زن‌ها راننده نمی‌شوید.

در حالی که بانوان دل پری از رانندگی در سطح شهر دارند و گلایه‌های بسیاری را در مورد نوع نگاه جامعه به حضور آنان پشت فرمان و تفسیر این موضوع که همیشه پای یک زن در تصادفات در میان است، ابراز می‌کنند، یک مربی آموزشگاه رانندگی در گفت‌وگو با «جام‌جم» ابراز کرد: ما در بخش آموزش خانم‌های متقاضی دریافت گواهینامه با مشکل رو‌به‌رو هستیم. اگر یک آقا حین یادگیری باشد، ماشین‌ها پشت سر آن تحمل می‌کنند تا مسیر را طی کند، اما برای خانم‌ها موضوع کاملا برعکس است و بوق‌ها پشت سر کارآموز به صورت ممتد ادامه پیدا می‌کند تا جایی که ما برای این‌که وی دچار استرس نشود مجبوریم بگوییم به بوق‌ها کاری نداشته باشد.

زکیه سلطانی خاطر نشان می‌کند:بیشتر آقایان علاقه دارند در خیابان‌ها با سرعت بالا حرکت کنند و لایی‌ بکشند.

این در شرایطی است که خانم‌ها با احتیاط بیشتری رانندگی و در مواجهه با حوادث، محتاط‌تر عمل می‌کنند. خانم‌ها بیشتر از جنس مخالف‌شان به اطراف و جزئیات در حرکت توجه‌ نشان می‌دهند و به همه ثابت شده است خانم‌ها جزئی‌نگرتر از مردها هستند، لذا نمی‌توانیم بگوییم خانم‌ها بی‌احتیاط رانندگی می‌کنند، اما چیزی که در این میان وجود دارد نوع رفتار رانندگان دیگر است که باعث می‌شود خانم‌ها حین رانندگی دچار استرس شوند و همین موضوع باعث مشکلاتی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها