جای خالی کسب و کارهای فارسی‌زبان در دنیای دیجیتال ایران، افغانستان و تاجیکستان بشدت احساس می‌شود

کسب و کار صفر و یکی

برخلاف آنچه تصور می‌شود تجارت الکترونیک صرفا به ایجاد فروشگاه‌های مجازی در دنیای اینترنت محدود نمی‌شود. بلکه اساسا تجارت الکترونیک به معنی کسب منافع مالی از طریق مبادلات و تراکنش‌های تحت وب است و نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این مبادلات تنها به راه‌اندازی یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی ختم نمی‌شود. در بسیاری موارد مبادله الکترونیکی داده‌ها را مترادف تجارت الکترونیک می‌دانند، اما در حقیقت این دو کاملا مجزا هستند.
کد خبر: ۵۲۱۵۱۸

به عبارتی می‌توان گفت تجارت الکترونیک مکمل مبادله الکترونیکی است. مبادله الکترونیکی داده‌ها عبارت است از روش‌هایی که برای انتقال داده‌ها در راستای تحقق فعالیت‌های تجاری توسط ابزارهای الکترونیکی از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که در تجارت الکترونیک روشی برای انجام مبادلات تجاری بدون استفاده از کاغذ است که از آن به‌عنوان ابزاری برای مبادله الکترونیکی داده‌ها استفاده می‌شود. از روش‌های مختلف نظیر پست الکترونیک، به اشتراک‌گذاری داده‌ها، انتقال صوت و تصویر و دیگر ابزارهای مبتنی بر شبکه یا به طور کلی روش‌های مبادله الکترونیکی داده‌ها به‌عنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک نام برده می‌شود.

موتورهای جستجو یا معادن طلا

وقتی در میان صفحات اینترنت به جستجو می‌پردازیم با انبوهی از تبلیغات اینترنتی مواجه می‌شویم که بخشی از صفحات وب را به خود اختصاص داده‌اند. این تبلیغات سفارش کالا و خدمات، خرید آنلاین و انجام امور تجاری از طریق اینترنت تنها بخشی از تجارت الکترونیک را شامل می‌شود. موتورهای جستجو یا همانSearch Engine ‌ها برنامه‌های کاربردی هستند که کلمات کلیدی را در یک سند یا بانک اطلاعاتی جستجو می‌کنند. جستجوگرهای اینترنتی نیز براساس خواسته کاربران کلمات کلیدی مورد نظر آنها را در فایل‌ها، اسناد تحت وب و گروه‌های خبری جستجو کرده و نتایج آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. نقش موتورهای جستجو در تجارت نوین به اندازه‌ای است که شاید بتوان آن را از جمله ابزارهای کلیدی در این حوزه دانست. اگرچه این ابزارها ابتدا تنها برای پاسخگویی به نیازهای کاربران اینترنتی فعالیت خود را آغاز کرد، اما تغییر نگرش نسبت به این ابزارها موجب شده است موتورهای جستجو به یک منبع اقتصادی مبدل شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که موتورهای جستجو تنها ابزاری برای ارائه خدمات جستجو اعم از تجاری و غیرتجاری است و به مرور زمان بار اهداف تجاری نیز به دوش آنها گذاشته شده است. امروزه دیگر نیازی نیست برای خرید لوازم برقی به دنبال نمایندگی شرکت‌های تولید‌کننده باشید. کافی است یافتن پاسخ همه سوالات‌تان را به عهده موتورهای جستجوی اینترنتی بگذارید و به این ترتیب بدون اتلاف وقت و گرفتار شدن در ترافیک و آلودگی هر روزه شهرها، کالای مورد نظرتان را از طریق وب پیدا کنید. سفارش بدهید و چند روز بعد یا همان روز تحویل بگیرید. موتورهای جستجو کاربران را برای رسیدن به هدف راهنمایی می‌کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. کاربری محصول مورد نظرش را در یک فروشگاه بزرگ اینترنتی جستجو می‌کند و کاربر دیگر همان محصول را در یک وب‌سایت ایرانی پیدا می‌کند. این روزها از موتورهای جستجو به‌عنوان راهنمای مطلق تجارت نام برده می‌شود و بنابراین شرکت‌هایی که این نوع خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، می‌توانند از آن به عنوان یک ابزار موفق تبلیغاتی استفاده کنند. یاهو و گوگل دو موتور جستجوی قدرتمند هستند و درآمد هنگفت آنها نتیجه صداقت‌شان در قبال کاربران اینترنتی است. آنچه مسلم است جستجو در وب به یکی از عادات کاربران اینترنتی تبدیل شده و شرکت‌های بزرگ می‌توانند با راه‌اندازی موتورهای جستجو از این ابزار که براحتی در اختیارشان قرار می‌گیرد، برای موفقیت هرچه بیشتر بهره گیرند.

وب، راهگشای تجارت

بازاریابی از طریق پست الکترونیک نیز از دیگر ابزارهای رسیدن به موفقیت در عرصه تجارت الکترونیک است. دارندگان وب‌سایت‌ها و فضاهای اینترنتی که در عرصه تجاری فعالیت دارند، می‌توانند از این امکان برای بازاریابی و ارائه اطلاعات بیشتر درخصوص محتوای خدمات و فعالیت‌هایشان بهره گیرند. ویژگی منحصربه‌فرد نرم‌افزارهایی که از آنها برای انتقال داده‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری استفاده می‌شود این است که امکان برقراری ارتباط ایمن برای انتقال فایل و داده‌ها را فراهم می‌کند. یک فایل کامپیوتری را می‌توان در قالب پیوست نامه الکترونیکی برای مخاطبان ارسال کرد. علاوه بر این نرم‌افزارهایی وجود دارد که انتقال فایل در وب‌گاه‌ها یا FTP سرورها را امکانپذیر می‌سازد. در حقیقت اشتراک‌گذاری نیز شیوه جدیدی از انتقال مقادیر بزرگ داده‌ها از طریق اینترنت است.

نکته: تجارت الکترونیک روشی برای انجام مبادلات تجاری بدون استفاده از کاغذ است که از آن به‌عنوان ابزاری برای مبادله الکترونیکی داده‌ها استفاده می‌شود

به اشتراک‌گذاری فایل‌ها از جمله خدماتی است که در زمینه‌های مختلف مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است، این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید آنچه مورد علاقه شماست را به روشی با فعالیت تجاری که انجام می‌دهید با دیگران به اشتراک گذارید. به این ترتیب می‌توانید از نظرات مصرف‌کنندگان درباره محصولات و تولیدات مختلف مطلع شوید. بسیاری از سایت‌های به اشتراک‌گذاری این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند از خدمات آنها برای اطلاع‌رسانی در حوزه تجارت از طریق ارائه کارت‌های بازاریابی یا کارت‌های اعتباری استفاده کنند. یکی از دیگر خدمات ارائه شده در سرویس‌های به اشتراک‌گذاری امکان برقراری گفت‌وگوی چند نفره با مشتریان محصولات مختلف است که به تولیدکنندگان کمک می‌کند با مصرف‌کنندگان به طور مستقیم در سراسر وب ارتباط داشته باشند و از نظرات آنها برای بهبود کیفی و کمی محصولات‌شان کمک بگیرند. افراد مختلف علایق متفاوتی دارند. امکان ارتباط با افرادی که پست‌های شما را در سایت‌های به اشتراک‌گذاری پیگیری می‌کنند، انعکاس‌دهنده نظرات افراد مختلف در این زمینه است. باید پذیرفت تجارت الکترونیک پیش از آن که یک حرفه یا صنعت باشد، یک فناوری است که وجودش مبتنی بر ابزارهای امروزی و همگام شدن با دنیای فناوری است.

آنها که یک شبه ره صد ساله رفته‌اند

اینستاگرام با داشتن بیش از صد میلیون کاربر در سراسر جهان به عنوان یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های ios و اندروید شناخته شده است. این برنامه کاربردی فرصت‌های بی‌شماری را برای استفاده از قدرت شبکه اجتماعی عکس‌ها و تصاویر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. زمانی که کوین‌لیستروم با همکاری مایک کریگر، اینستاگرام را راه‌اندازی کرد اصلا تصورش را نمی‌کرد این شبکه اجتماعی عکس در زمانی کمتر از دو سال مورد توجه بیش از ده‌ها میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا قرار گیرد تا این‌که فروش اینستاگرام به شبکه اجتماعی فیس‌بوک گنجی یک میلیارد دلاری را از آن این دو جوان ساخت. ثروتی که مرهون ایده خلاقانه آنهاست. دراپ باکس نیز روشی مناسب برای بیمه کردن زندگی شما در دنیای مجازی است. این جعبه آنلاین، فضایی امن در اختیارتان قرار می‌دهد تا اطلاعات شخصی خود را در آنجا ذخیره و نگهداری کنید و حتی آن را با دیگران به اشتراک گذارید.

تجارت صفر و یک در ایران

با توجه به آنچه گفته شد، خلأ وجودی شرکت‌های خصوصی ایرانی که ارائه‌کننده سرویس‌های اینترنتی به زبان پارسی برای مخاطبان فارسی‌زبان باشند بشدت احساس می‌شود. جامعه فارسی‌زبان که در سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان سکونت دارند، بازار مشتریان بزرگی را تشکیل می‌دهند که از نبود موتور جستجو، سامانه پست الکترونیک(ایمیل)، فضای ابری به اشتراک‌گذاری فایل و یک وب‌سایت اجتماعی بشدت در غذابند. آنچه اکنون با عناوین فوق روی وب مشاهده می‌شود، اغلب نرم‌افزارهای آماده و متن بازی است که فارسی شده و با نام‌های مختلف، اما امکانات یکسان، بازدیدکننده فارسی‌زبان را دلسرد می‌کنند.

اگر یک تیم از فارغ‌التحصیلان یا کارشناسان حوزه دیجیتال امروز برای خلق این خدمات‌ یعنی دنیای وب کار خود را آغاز کنند، کسب و کاری چند میلیارد تومانی را برای همه عمر خود تضمین خواهند کرد.

فرانک فراهانی‌جم / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها