شما می‌توانید پرسش‌های خود در حوزه‌های بهداشت و سلامت روان و اندام، تغذیه مناسب و تمامی حوزه‌های مرتبط با تندرستی را از «هفته‌نامه سیب» بپرسید. ما سعی داریم هر هفته، پاسخ پرسش شما را از چند متخصص جویا شویم تا شما از جنبه‌های مختلف تاثیرگذار بر سلامت، پاسخ‌تان را دریافت کنید.
کد خبر: ۵۱۹۵۶۰

لاله‌.ش هستم پنجاه‌وهشت ساله از اصفهان. دچار ریفلاکس معده هستم. می‌خواستم بدانم این بیماری دقیقا چیست‌؟ علاوه بر این برای درمان مشکلم، با تجویز پزشک یک دوره درمان زخم‌معده داشتم. زخم‌معده‌ام خوب شد،‌ اما ریفلاکس دارم. دلیل آن هم حالت‌های عصبی است. برای کنترل مشکل ریفلاکس از داروی «پنتاپرازول» و «امپرازول» استفاده می‌کنم‌، اما اکنون برای درمان مشکل ریفلاکسم، هر روز صبح یک عدد قرص «شیرین‌بیان» هم می‌خورم. این تجویز از نظر شما تائید شده است؟ از طرفی می‌خواستم بدانم تغذیه مناسب برای رفع مشکل ریفلاکس چیست‌؟

پاسخ دکتر کوروش جعفریان ‌/‌ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی ‌دانشگاه تهران

درباره‌ علت و نشانه‌های دقیق بیماری، باید متخصص داخلی ـ گوارش نظر بدهد‌؛ اما از دیدگاه علم تغذیه، برخی علت‌ها می‌تواند باعث ریفلاکس یا تشدید آن شود. از این موارد می‌توان به چاقی، پرخوری، بارداری، مصرف غذاهای چرب و ادویه‌دار، غذاهای اسیدی مانند سرکه، ترشی، مرکبات و همچنین مصرف غذاهای فرآوری‌شده و شکلات و کاکائو اشاره کرد.‌ استرس و اضطراب هم‌ می‌تواند باعث تشدید ریفلاکس شود. ریفلاکس دائم می‌تواند خطرناک باشد و خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. ‌شیرین‌بیان‌ برای کاهش ریفلاکس مفید است‌، اما نباید آن را به مدت طولانی مصرف کرد چون با مصرف طولانی‌مدت آن‌، خطر کاهش پتاسیم دور از انتظار نیست.

برای کاهش ریفلاکس به این نکته‌ها دقت کنید:

ـ وزن‌تان را کاهش دهید.

ـ از خوردن غذاهای تند، ادویه‌دار و محرک پرهیز کنید‌.

ـ نوشیدن نوشیدنی‌های‌ کافئین‌دار مانند چای، قهوه و خوردن خوراکی‌هایی مانند شکلات، پیاز و سیر ممنوع است.

ـ از نوشیدن مایعات زیاد همراه با غذا بپرهیزید.

نوشابه‌های گازدار از هر نوعی که باشد می‌تواند زمینه‌ساز بروز ریفلاکس باشد.

غذاهایی مانند سوسیس و کالباس، انواع کنسروها و... به دلیل افزودنی و مواد نگهدارنده‌ای که دارند، زمینه تشدید نشانه‌های ریفلاکس است.

خوراکی‌های دودی و نمک‌سود مانند ماهی دودی، ماهی شور و... به دلیل نمک و دودی که به آنها داده شده، زمینه‌ساز بروز ریفلاکس و دیگر بیماری‌ها مانند سرطان‌های دستگاه گوارش است.

خوردن غذای چرب اعم از غذاهای حاوی چربی مانند برنج یا خورش‌های روغنی تا شیرینی‌ ‌تر که خامه داشته و چرب باشد، زمینه‌ساز تشدید نشانه‌های ریفلاکس است.

پاسخ‌ دکتر اصغر صفرزاده خسروشاهی‌/‌ متخصص داخلی ـ ‌گوارش و دبیر‌علمی ‌انجمن آندوسکوپیست‌های ایران

ریفلاکس به بازگشت محتویات معده به مری گفته می‌شود و علامت بارز آن سوزش سر دل یا احساس درد همراه با سوزش زیر جناغ سینه است. درد ناشی از ریفلاکس می‌تواند با درد ناشی از ناراحتی قلبی و تنفسی اشتباه گرفته شود؛‌ اما سه نکته را باید به عنوان تفاوت بین ریفلاکس و درد قلبی ذکر کرد. در درد قلبی، تعرق وجود دارد. علاوه بر این که درد به دست چپ نیز منتقل می‌شود‌. در افراد مبتلا به ریفلاکس، نشانه‌ها درست بعد از صرف غذا یا حداکثر نیم ساعت بعد از آن آغاز می‌شود. این بیماری ناشی از بالابودن میزان اسید معده و بازگشت آن از معده به سمت مری و در مواردی تا دهان است. ممکن است به دلیل شدت ریفلاکس، اسید معده وارد بینی و ریه نیز شود. در این شرایط نشانه‌هایی مانند بیماری تنگی نفس در فرد دیده می‌شود.این بیماری با خوردن برخی مواد غذایی تشدید می‌شود. بنابراین باید تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. بی‌توجهی به درمان ریفلاکس می‌تواند به ریه‌ها، حنجره و مری آسیب وارد کند. بنابراین مصرف دارو را باید تا درمان کامل پیگیری کنید. مصرف شیرین بیان بد نیست، اما نباید جایگزین مصرف داروی اصلی شود. در واقع هر چند، داروهای گیاهی می‌تواند تا حدی نشانه‌های بیماری را کنترل کند، اما نمی‌تواند و نباید جایگزین مصرف درمان دارویی شود. یادتان باشد برای مصرف این دارو یعنی شیرین‌بیان‌ نیز باید با متخصص مشورت کنید و درصورتی که پزشک معالج‌تان مصرف این داروی گیاهی را تائید کرد، آن را استفاده کنید.‌ در نهایت برای درمان ریفلاکس علاوه بر مصرف دارو به این نکته‌ها هم دقت کنید:

ـ بین مصرف غذا و خواب حداقل یک تا دو ساعت فاصله بگذارید.

ـ در فاصله زمانی بین غذاخوردن تا خواب‌، دراز نکشید.

ـ زمانی که قصد خوابیدن دارید، زیر سرتان بالشی بگذارید که سرتان حداقل ده تا 15 سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.

ـ تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

ـ میزان مصرف دارو را بدون مشورت با متخصص تغییر ندهید.

ـ استرس و اضطراب را کاهش داده و کنترل کنید. همان‌طور که اشاره کرده‌اید، یکی از علت‌های بروز ریفلاکس تغییر روانی است. اگر نمی‌توانید این مساله را کنترل کنید، می‌توانید از متخصص اعصاب و روان‌(‌روانپزشک‌) کمک بگیرید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها