پیشنهاد کیسینجر به 1+5

پذیرش غنی سازی و لغو تحریم ایران

هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا و یکی از متنفذترین چهره های سیاست خارجی این کشور همیشه دیدگاه هایی تندروانه درباره ایران داشته، برای نخستین بار در مقاله ای خواستار پذیرش غنی سازی پنج درصد در ایران و همچنین حرکت تدریجی به سوی لغو تحریم ها شده است.
کد خبر: ۵۱۷۴۵۳

کیسینجر در مقاله خود در (18 نوامبر 2012) در روزنامه واشنگتن پست با اشاره به مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران می نویسد: فرایند دیپلماتیک باید به نقطه تصمیم گیری رسانده شود. گروه 1+5 یا آمریکا به طور یکجانبه باید برنامه ای دقیق جهت محدود کردن غنی سازی در ایران با محدودیتهای زمانی خاص ارائه دهند.

وی ادامه می دهد:تا جایی که ایران تمایل نشان می دهد به عنوان یک دولت ملی، عمل کند و ساز وکارهای عملی راستی آزمایی را می پذیرد، باید دغدغه های امنیتی ایران را جدی گرفت، از جمله کاهش تدریجی تحریم ها همزمان با اعمال محدودیت های شدید در مورد غنی سازی.

کیسینجر با بیان اینکه ما تاب تحمل یک فاجعه راهبردی دیگر را نداریم افزود:هنوز ممکن است با یک دیپلماسی خلاق، همراه با یک راهبرد مشخص، بتوان از بروز یک بحران جلوگیری کرد، مشروط بر آنکه آمریکا نقشی تعیین کننده در تعیین نتایج قابل قبول ایفا کند.

اعتراف بی بی سی به استعمارگری انگلیس

سایت بی بی سی فارسی بنگاه سخن پراکنی انگلیس در مقاله ای با عنوان«مشق مغلوط دموکراسی به قلم استبداد زدگان» به استعمارگری تاریخی بریتانیا در جوامع مختلف اعتراف کرد.

بی بی سی با ابراز ناراحتی از اینکه چرا رسانه های فارسی زبان حتی طیف های اپوزیسیون ایرانی به خاطر برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند از دولت انگلیس تعریف وتمجید نمی کنند نوشت: بریتانیایی ها با نگاه به گذشته تاریخ وحال جوامع به خوبی دریافته اند که می توانند برای مدتی محدود سرمایه های اقتصادی، فکری ، نیروی کار و سرزمین یک ملت را به استثمار بکشند. اما به هیچ وجه این استعمار و استثمار نمی تواند برای ابد باقی بماند.

دراین مقاله آمده است: چندی پیش نخست وزیر بریتانیا با برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند موافقت کرد.در این میان شاهد یک سکوت سنگین در تمامی  وحتی بین کارشناسان سیاسی مستقل ایرانی بودیم. اندیشه و نظر کارشناسان ایرانی درباره رفراندوم استقلال اسکاتلند چیست؟ چرا سیاستمداران و تحلیلگران ایرانی در این باره سکوت کرده اند؟ نکند که نخست وزیر و ملت انگلستان، خائن و وطن فروش هستند؟ بی تردید پاسخ به این سوال می تواند یک «نه» بزرگ باشد.

بی بی سی که در همین نوشتار به استعمارگری انگلیس اعتراف کرده است در واقع برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند را منت بر سر ملت آن کشور می داند.

فتنه گران تائید نمی شوند

سخنگوی شورای نگهبان بازبینی اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای تطبیق شرایط و مصادیق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را از اقدامات این شورا برای افزایش سلامت انتخابات بعد از بیانات رهبر انقلاب برشمرد و خبر داد که در بررسی صلاحیت ها اعلام برائت از فتنه می تواند موجبی باشد برای رفع بخشی از اتهامات.

 عباسعلی کدخدایی در گفتگو با مهر اظهار داشت: برای محدود کردن ثبت نام کاندیداهای متقاضی برای انتخابات ریاست جمهوری باید وارد شکل حزبی شویم. ممکن است افرادی باشند که شرایط حداقلی را به قول مجلس نداشته باشند اما مصداق رجل سیاسی و مذهبی باشند حالا چه باید کرد؟ در این جا ما مجبوریم طبق قانون عمل کنیم و این یعنی محدودیت اختیارات شورای نگهبان.

کدخدایی همچنین در پاسخ به این سئوال که در بررسی صلاحیت اصلاح طلبان آیا ملاک برای رد صلاحیت در شورای نگهبان کسانی هستند که محکومیت دادگاهی در حوادث سال ۸۸ داشتند یا افرادی که اظهارنظرهای خلاف قانون نیز داشتند را نیز شامل می شود، گفت: رفتار و گفتار افراد ملاک بررسی های صلاحیت افراد در شورای نگهبان است.

پیشنهاد امیر قطر به حماس

روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به نقش پشت پرده قطر برای برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی از پیشنهادات دوحه به حماس خبر داد.

بر اساس این گزارش قطر پیشنهاداتی را به حماس ارائه کرده که از جمله آن اعطای سالانه یک میلیارد دلار کمک مالی به دولت هنیه، بازسازی فرودگاه بین‌المللی غزه و از سرگیری فعالیت آن که از سال 2001 متوقف شده و نیز قطع روابط با ایران در مقابل برقراری آتش‌بس 10 ساله با رژیم صهیونیستی است.

پیش از این پایگاه خبری المنار در همین راستا با انتشار گزارشی اطلاعاتی به نقل از منابع فلسطینی از محتوای مذاکرات امیر قطر با اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین در غزه پرده برداشت و ماهیت و اهداف اصلی این دیدار را فاش کرده بود.

المنار نوشت که امیر قطر در این دیدار از هنیه خواسته است که اگر می‌خواهد کمک‌های مالی و اقتصادی دریافت کند، باید ائتلاف خود با ایران را که به زعم وی دشمن اسلام و مسلمین است، متوقف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها