کوتاه از جهان

اعتصاب در پایتخت یونان

صدها نفر از کارکنان گروه‌های محلی در یونان که بیشترین آسیب را از قانون کاهش شمار کارکنان دیده‌اند، شنبه‌شب مقابل پارلمان این کشور در آتن اقدام به برگزاری اعتصاب کردند.
کد خبر: ۵۱۵۷۶۱

بنا بر اعلام منابع خبری،‌ اعتصاب‌کنندگان یونانی که مقابل پارلمان تجمع کرده بودند، پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن عباراتی چون «اخراج، نه!»، «انحلال گروه‌های محلی، نه!» و «بیکاری‌های مقطعی،نه!» نوشته شده بود. در میان تظاهر‌کنندگان، کارکنان شهرداری‌های بخش‌های «پلوپونز» در جنوب یونان نیز به چشم می‌خوردند که برای شرکت در اعتصاب به آتن آمده بودند. از سوی دیگر کارکنان شهرداری «پاتراس» در غرب یونان نیز که در این تظاهرات و اعتصاب شرکت داشتند، خواستار کناره‌گیری دولت شدند.

دولت یونان اعلام کرده تنها تا پایان نوامبر منابع مالی کافی برای تأمین هزینه‌های جاری کشور را در اختیار دارد و در صورتی که کمک‌های مالی جدید بین‌المللی را دریافت نکند، ورشکستگی این کشور قطعی خواهد بود./ فارس

کشته شدن 14 غیرنظامی در افغانستان

بر اثر برخورد خودروی حامل غیرنظامیان افغان با بمب کنارجاده‌ای در دو ولایت افغانستان، 14 غیرنظامی کشته شدند. این انفجارها صبح دیروز در ولایت‌های «خوست» و «قندهار» رخ داد.

فرمانده پلیس منطقه «صبری» ولایت خوست به منابع خبری اعلام کرد، یک خودروی حامل غیرنظامیان صبح دیروز با بمبی کنارجاده‌ای برخورد کرد و شش سرنشین آن کشته شدند. به گفته وی، در این حادثه دو زن، دو مرد و دو کودک خردسال کشته شده‌اند. همچنین صبح روز گذشته در منطقه «میوند» ولایت قندهار نیز بر اثر برخورد مینی‌بوس با بمب کنارجاده‌ای، هشت غیرنظامی کشته شدند. /فارس

انتخابات ریاست جمهوری اسلوونی برگزار شد

مردم اسلوونی برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده خود، روز گذشته در پای صندوق‌های رای حاضر شدند. بنا به گزارش منابع خبری، نزدیک به یک میلیون و 700 هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند. در این انتخابات، تنها سه نامزد شرکت کردند.

به گزارش ایرنا، رقابت میان دانیلو تورک، رئیس‌جمهور کنونی، وروت پاهور، نخست‌وزیر پیشین و میلان زفر نامزد حزب حاکم در حالی صورت گرفت که مردم اسلوونی نگران از میزان بالای نرخ بیکاری (6‌/‌11 درصد جمعیت فعال) و تدابیر ریاضتی اتخاذ شده توسط دولت راست میانه، تمایل چندانی برای شرکت در انتخابات نداشتند.نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که دانیلو تورک شصت ساله برای دوره پنج ساله دیگری ریاست جمهوری را به عهده خواهد گرفت. در صورت کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم، تاریخ برگزاری آن دوم دسامبر (دوازدهم آذر ماه) خواهد بود.

13 سال زندان برای رئیس سابق سازمان اطلاعات اردن

دستگاه قضایی اردن «محمد الزهبی»، رئیس پیشین سازمان اطلاعات این کشور را به اتهام فساد مالی به 13 سال زندان محکوم کرد. وی بین سال‌های 2006 تا 2009 رئیس سازمان اطلاعات اردن بود و متهم به سوءاستفاده از قدرت، پولشویی و اختلاس است.

الزهبی علاوه بر محکومیت حبس باید 30 میلیون دلار برای تخلفات انجام داده به خزانه دولتی بازگرداند. وی دومین رئیس سازمان اطلاعات اردن است که در این کشور محاکمه و به حبس محکوم می‌شود. قبل از وی سمیح ‌البطیخی، رئیس پیشین این سازمان به چهار سال زندان و اتهامی مشابه با الزهبی محکوم شده بود./ ایسنا

عراق خبر لغو قرارداد تسلیحاتی بغداد ـ مسکو را رد کرد

سعدون الدلیمی، سرپرست وزارت دفاع عراق در کنفرانس خبری خود در ساختمان وزارت دفاع این کشور ضمن رد اخبار منتشر شده در خصوص لغو قرارداد تسلیحاتی میان عراق و روسیه عنوان کرد: قرارداد تسلیحاتی ما به ارزش 2/4 میلیارد دلار با روسیه همچنان پا بر جاست و بر سر کاهش قیمت این قرارداد با طرف روسی مذاکره می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: عراق پیشنهادهایی را در این خصوص دریافت کرده است و 30 روز زمان برای ارائه پاسخ نهایی مشخص شد، اما بغداد در بررسی این پیشنهادها و اعلام موضع نهایی خود تاخیر کرد.

وی در ادامه افزود: عراق تاکنون یک دینار نیز به طرف روسی پرداخت نکرده است و هیچ میانجیگری در جریان این قرارداد تسلیحاتی وجود ندارد.

برخی گروه‌ها قصد دارند مانع مجهز شدن ارتش عراق به سلاح‌های مختلف شوند. البته آنها با گروه‌های خارجی که برای تضعیف دولت عراق تلاش‌ می‌کنند، ارتباط دارند.

پیشتر رسانه‌های داخلی عراق و بین‌المللی اعلام کرده بودند که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق قرارداد تسلیحاتی مذکور را به دلیل وجود برخی فسادهای مالی لغو کرده است./ ایسنا

آمریکا کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را لغو کرد

آسوشیتدپرس به نقل از منابعی که نامشان را فاش نکرده، اعلام کرد: کنفرانسی که قرار بود در ماه دسامبر سال جاری میلادی در هلسینکی، پایتخت فنلاند با هدف ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای برگزار شود، لغو شد.

این خبرگزاری در مورد لغو کنفرانس یاد شده گزارش داد: آمریکا که یکی از سازمان‌دهندگان اصلی این کنفرانس بود، اعلام کرد در حال حاضر و با توجه به اوضاع پیچیده منطقه شرایط مناسبی برای برگزاری این کنفرانس وجود ندارد. پیشتر سال 2010 و در پی امضای معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، درخصوص برگزاری این نشست، 189 کشور به توافق رسیدند. این در حالی است که پیشتر کشورهای اسلامی در خاورمیانه در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رژیم صهیونیستی را به داشتن سلاح‌های هسته‌ای متهم کردند و خلع سلاح این رژیم را خواستار شدند./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها