سعیده علی، ‌گران‌ترین بازیکن بسکتبال بانوان:

فرصتی برای رشد ما وجود ندارد

تغییرات اساسی و قابل توجه در لیگ بسکتبال بانوان کشور از دو سال پیش آغاز شد، یعنی زمانی که آرارات به عنوان پرافتخارترین باشگاه تاریخ بسکتبال بانوان تضعیف شد و طی مدت‌زمان کوتاهی ستاره‌های خود را یکی پس از دیگری از دست داد. ‌در پایان لیگ برتر فصل گذشته یک نظرسنجی در رابطه با انتخاب بهترین‌های لیگ انجام شد که طبیعتا قزوین بیشترین نماینده را در این نظرسنجی داشت؛ طبق این نظرسنجی بهترین بازیکن فصل هم از تیم قزوین انتخاب شد و این بازیکن کسی نبود جز سعیده علی، گارد راس این تیم که در این فصل هم برای قزوین در لیگ برتر بسکتبال بانوان به میدان می‌رود. سعیده علی طبق گفته کارشناسان و مربیان بسکتبال بانوان ، بهترین بازیکن ایران طی دو سال گذشته است. حتی برخی از مربیان‌می‌گویند او می‌تواند به باشگاه‌های اروپایی راه پیدا کند. گفت‌و‌گوی « جام‌جم» با نفر اول بسکتبال بانوان پیش‌روی شماست.
کد خبر: ۵۱۴۸۵۵

چه شد که تصمیم گرفتی باز هم برای قزوینی‌ها در لیگ برتر به میدان بروی؟

این تیم خواسته‌های بازیکنی مثل مرا براحتی برآورده می‌کند. این تیم با بهره‌گیری از یک مربی خوب، بازیکنان باتجربه و البته یک حامی مالی می‌تواند نمونه بارز باشگاهی باشد که داعیه حرفه‌ای بودن دارد.

گفته می‌شود بابت قرارداد با این تیم پول قابل‌توجهی دریافت کردی که در تاریخ بسکتبال ایران بی‌سابقه است؟

بله، در حال حاضر من گران‌ترین بازیکن کنونی بسکتبال ایران هستم. هم‌تیمی‌هایم می‌گویند گران‌ترین بازیکن تاریخ هم محسوب می‌شوم که البته این را باور ندارم، چرا که در تیم‌های تهرانی ممکن است بازیکنانی باشند که از من هم بیشتر بگیرند.

حالا چقدر گرفته‌ای؟

اگر لازم شد بعدا می‌گویم!

همه ستاره‌های بسکتبال بانوان در حال جمع شدن در قزوین هستند. وقتی بقیه تیم‌ها تضعیف شده‌اند قهرمانی شما در لیگ برتر کار دشواری نخواهد بود، با این عقیده موافقی؟

خیر، البته این را قبول دارم که ما خیلی قوی شده‌ایم، بخصوص وقتی فولاد ماهان به دسته یک رفت و ستاره‌های بزرگش یعنی پطروس و زمان‌پور به اینجا آمدند؛ اما این که ما براحتی می‌توانیم قهرمان لیگ شویم را اصلا قبول ندارم. تیم‌های دیگر که بیکار نبوده‌اند، آنها هم مثل ما بازیکن گرفته‌اند و دست به تغییر و تحول زده‌اند. تیم دانشگاه آزاد نیز پا به پای ما در فصل نقل و انتقالات پیش رفت و تا توانست بازیکن جذب کرد. این هم خیلی طبیعی است که بازیکنی بخواهد به تیمی برود که حداقل توقعات مالی‌اش را برآورده می‌کند. قزوین نیز چنین تیمی است که می‌تواند همه خواسته‌های یک بازیکن را برآورده کند. البته همان‌طور که گفتم همه بازیکنان خوب به اینجا نیامده‌اند و بین تیم‌های دیگر هم پراکنده شده‌اند. اصلا تیم ما بجز پطروس و زمان‌پور کدام ستاره را جذب کرده است؟! مسئولان قزوین تنها کاری که کرده‌اند این است که بازیکنان خارجی خود را حفظ کرده‌اند.

وضع کنونی بسکتبال بانوان را چطور ارزیابی می‌کنی؟

سرمایه‌های انسانی بسکتبال بیشتر شده‌اند و در مقایسه با گذشته بازیکنان بنا به دلایل مختلف بیشتر و بهتر پیشرفت می‌کنند. مشکل بزرگی که بسکتبال بانوان با آن مواجه است کمبود حامی مالی برای تیم‌های باشگاهی است. این مشکل برخی از تیم‌های خوب و ریشه‌دار را به سمت و سوی نابودی پیش برده است و باعث شده بسیاری از بازیکنان خوب بابت این موضوع فرصت ادامه بازی‌ را از دست بدهند.

حضور نداشتن در رقابت‌های برون‌مرزی چقدر به ضرر شماست؟ این موضوع برای بازیکنی همانند تو که فصل گذشته به عنوان بهترین بازیکن لیگ انتخاب شد گران تمام نمی‌شود؟

بله، ما هنوز هم افسوس می‌خوریم و از این ‌که نمی‌توانیم توانایی‌هایمان را در جایی ‌غیر از لیگ به نمایش بگذاریم ناراحت و دلخوریم. می‌دانیم که فدراسیونی‌ها همه سعی و تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام می‌دهند، اما گویا فیبا همچنان راضی نمی‌شود که ما با حجاب کامل اسلامی در میادین مختلف آسیایی و برون‌مرزی به میدان برویم. نپذیرفتن حجاب بازیکنان ایرانی از سوی فیبا مضحک‌ترین بهانه برای محروم کردن ما از حضور در رقابت‌های برون‌مرزی است.

پس چرا تیم‌های ملی والیبال و فوتبال بانوان بدون هیچ مشکلی در مسابقه‌ها شرکت می‌کنند؟ داشتن حجاب فقط برای بسکتبالیست‌ها ممنوع است؟

این تصمیم فیباست نه ما. به هر حال این موضوع با گذر زمان حل خواهد شد، فقط باید صبر کنیم. مشکل اینجاست که می‌ترسم این گذشت زمان به ضرر بازیکنانی همانند من تمام شود. البته باید این را هم یادآور شوم که با وجود محرومیت ما از حضور در میادین برون‌مرزی، فدراسیون همچنان اردوهای تیم ملی را تشکیل می‌دهد و ما هم با انگیزه فوق‌العاده‌ای در این اردوها شرکت می‌کنیم.

به عنوان بهترین بازیکن بسکتبال شناخته می‌شوی. خودت چه کسی را بهترین بازیکن ایران می‌دانی؟

من به عنوان یک بازیکن گارد راس هم‌پستی‌های خودم را بهتر و بیشتر می‌شناسم. به اعتقاد من، محمودی و آیلین آرتونیان دیگر بازیکنان خوب ایران هستند. متاسفانه فرصت چندان زیادی برای رشد ما در بسکتبال بانوان وجود ندارد.

چرا؟

خوب همان‌طور که اشاره شد ما فعلا امکان حضور در مسابقه‌های برون‌مرزی را نداریم. وقتی در رقابت‌های برون‌مرزی حضور نداشته باشیم طبیعتا تجربه جدیدی در کار نخواهد بود و وقتی تجربه‌ای هم نباشد نمی‌توانیم براساس آن مهارت‌های جدیدی یاد بگیریم یا این‌ که سطح بازی‌هایمان را بهبود ببخشیم.

می‌گویند‌ تو حتی توانایی بازی کردن در تیم‌های اروپایی را هم داری. فکر می‌کنی واقعا چنین چیزی روزی عملی شود؟

تا زمانی که نتوانم با تیم ملی در مسابقه‌های مختلف به میدان بروم، نمی‌توانم به این موضوع حتی فکر کنم. البته حتی اگر مجوز ما برای بازی کردن در رقابت‌های برون‌مرزی هم صادر شود مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا دیده شویم.

حرف خاصی مانده که نگفته باشی؟

مهم‌تر از این برای ورزشکاران زن وجود ندارد که به آنها توجه بیشتری شود. فقط بعد مالی مهم نیست و باید بسیاری از ابعاد دیگر این موضوع را هم در نظر گرفت.

هیلدا حسینی‌خواه / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها