عناوین خبری روزنامه‌های صبح امروز

عدم واریز 12 میلیارد دلار به خزانه

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خد را به مسائلی همچون چرا پرخاشگری رواج یافته است؟،آقای تغییر دوباره آمد،آملى لاریجانى:ارتباط با آمریکا ساده نیست،خانه‌هایی که دوباره فرو ریختند،عدم واریز 12 میلیارد دلارپول نفت‌ به خزانه،بحث داغ مذاکره با آمریکا،تفاوت شخصیت هاشمی و احمدی‌نژاد،خاتمی نگفته کاندیدا نمی‌شود و...که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۱۴۱۹۱

تهران امروز:عدم واریز 12 میلیارد دلارپول نفت‌ به خزانه

شاه‌بیت گزارش تفریغ بودجه 89 عدم واریز مبلغ 12 میلیارد و 215 میلیون و 676 هزار و 471 دلار از مبالغ قابل واریز به حساب ذخیره ارزی بود. این بیش از 12 میلیارد دلار از محل درآمدهای نفت خام به دست آمده که مطابق گزارش مجلس به خزانه واریز نشده است

در حالی که در هفته گذشته، مجلس شورای اسلامی درگیر کسری بودجه امسال بود، روز گذشته گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۹ در مجلس خوانده شد. گزارشی که نشان داد دولت « بیش از ۱۲ میلیارد دلار از پول نفت را به خزانه واریز نکرده و آن را صرف پوشش کسری بودجه خود کرده‌است.» اتفاقی که پیش از این تنها زمزمه‌های آن به گوش ‌رسیده‌بود. در بخش دیگری از گزارش خوانده شده در مجلس آمده است که عدم پایبندی دولت به قانون بودجه 1389 باعث عدم پرداخت تعهدات حساب ذخیره ارزی شده این صندوق نتوانسته به درستی تعهدات خود را انجام دهد. این گزارش که حاوی جدیدترین تخلفات بودجه‌ای توسط دولت بود، در حالی به صورت رسمی از تریبون مجلس قرائت شد که همین هفته مجلس برای جلوگیری از تخلفات احتمالی دولت، دو فوریت طرح ممنوعیت برداشت دولت از صندوق توسعه ملی را تصویب کرد.

صبح دیروز غلامرضا کاتب، مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در حالی گزارش 5هزار و پانصد کلمه‌ای تفریغ بودجه سال 1389 کل کشور را قرائت کرد که نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر بارها از وضعیت اقتصاد و سیاست‌های دولت در این حوزه و بخصوص بی‌توجهی پاستورنشینان به خواسته‌های نمایندگان مجلس انتقاد کرده و با تصویب چند طرح تلاش کرده بودند، خسارت‌های ناشی از تصمیم‌ و رفتارهای فراقانونی دولت را به حداقل برسانند.

گزارش تفریغ بودجه 1389 در چنین شرایطی خوانده شد. گزارشی که شاه‌بیت آن عدم واریز مبلغ 12 میلیارد و 215 میلیون و 676 هزار و 471 دلار از مبالغ قابل واریز به حساب ذخیره ارزی بود. این بیش از 12 میلیارد دلار از محل درآمدهای نفت خام به دست آمده که مطابق گزارش مجلس به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است.

هر چند در این گزارش تاکید شده‌است که دولت برخلاف قانون، این مبلغ را که سهم حساب ذخیره کشور بوده است به حساب درآمد عمومی واریز کرده تا کسری بودجه خود را جبران کند اما نکته قابل توجه این است که معادل ریالی مبلغ مذکور به حساب درآمد عمومی کشور واریز شده، هر چند واریز مبلغ مزبور به حساب درآمد عمومی، با حکم ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه مغایرت قانونی دارد‌ چراکه از سوی دیگر، تعهدات قطعی شده پرداخت نشده است. حساب ذخیره ارزی از سوی دولت، از مبلغ 19‌میلیارد و 55 میلیون و 800 هزار دلار سال 1388 به مبلغ 19 میلیارد و 401 میلیون دلار در پایان سال 89 افزایش یافته است.

به بیان ساده‌تر این اقدام ( عدم رعایت قانون) باعث شده تا دولت، کسری بودجه عمومی خود که در سال‌های پیش از آن به شکل معمول در ماه‌های پایانی سال از طریق لایحه اصلاحیه بودجه و با تصویب مجلس صورت می‌گرفت را جبران کند. به عبارتی دیگر دولت در سال 89 با واریز مبلغ 12میلیارد و 200 میلیون دلار سهم حساب ذخیره ارزی معادل 124 هزار و 868 میلیارد و 340 میلیون ریال به بدنه بودجه، کسری بودجه خود را بدون ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه به مجلس جبران کرده است.

عدم واریز 12 میلیارد دلار پول نفت‌ به خزانه

عدم تصویب افزایش حقوق و مزایا و سایر پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی توسط هیات وزیران موجب افزایش پلکانی و اضافه حقوق شایستگی در شرکت‌های تابعه وزارت نفت شده که مغایر با قانون است.

بانک مرکزی کلیه ارزهای حاصل از صادرات نفت خام که بیش از 42 میلیارد دلار بوده را با سه نرخ بازار بین بانکی، بازار فرعی و حساب مشتریان به فروش رسانده، اما در محاسبات خود نرخ بازار بین بانکی که کمترین نرخ است را اعمال کرده است.

بانک مرکزی در تاریخ 26 بهمن ماه 1389 به درخواست خزانه‌داری کل کشور، مبلغ 30 هزار میلیارد از ح

گزارش چهار وزیر از تخلفات بودجه 89

اما هنوز چند ساعت از قرائت این گزارش نگذشته است که تبعات آن آغاز شده‌است. هر چند، برخی نماینده عضو کمیسیون اقتصادی ترجیح دادند تا پس از بررسی هرچه بیشتر درخصوص این گزارش اظهارنظر کنند، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار به ایسنا گفته است، وزرای اقتصاد و دارایی، کشور، نفت و نیرو با حضور در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه از تخلفات بودجه‌ای زیرمجموعه خود در سال 1389 گزارش می‌دهند: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده است، «این چهار وزارت‌خانه بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور بیشترین تخلفات را در تفریغ بودجه 1389 مرتکب شده‌اند از این رو از حسینی، نجار، قاسمی و نامجو برای بررسی تخلفات این وزارت‌خانه‌ها دعوت شده است.»

نماینده مردم گرمسار با اشاره به جزئیات گزارش تفریغ بودجه 1389 دیوان محاسبات کشور گفت: «بر اساس گزارش تفریغ بودجه 1389 در بخش «دریافت‌ها و وصولی‌ها» تعداد واخواهی‌های وزارت اقتصاد و دارایی 374 مورد، در بخش «مصرف اعتبارات» تعداد واخواهی‌های وزارت کشور 4291 مورد، در بخش «اقلام سنواتی» تعداد واخواهی‌های وزارت نیرو 299 مورد، در بخش «منابع و مصارف شرکت‌ها» تعداد واخواهی‌های وزارت نفت 3045 مورد بوده است.» البته کاتب اثبات تخلفات چهار دستگاه فوق را به پس از بررسی دفاعیات وزرای اقتصاد، کشور، نفت و نیرو توسط کمیسیون برنامه و بودجه موکول دانست و اضافه کرده‌است: «گزارش حسابرسی دستگاه‌های اجرایی و حاصل جمع کلیه موارد واخواهی مندرج در این گزارش‌ها شامل تمام موارد مکرر و حتی یک عامل موجود واقعی در دستگاه‌های اجرایی است.» به بیان دیگر نقض یکی از موارد قانون محاسبات عمومی توسط یک دستگاه اجرایی در حکم یک «واخواهی» است که پس از محرز شدن تخلفات در کمیسیون برنامه و بودجه گزارش آن به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود.

تخلفات دیگر

آنچه که از تصویب قانون بودجه سال 1389 کل کشور در آخرین روزهای سال 1388 به خاطر مانده است، اصرار نمایندگان برای تصویب آن در روزهای پیش از تعطیلات نوروز بود. اما بر اساس گزارش تفریغ بودجه‌ای که روز گذشته در مجلس خوانده شد، این بودجه دارای 157 بند و جزء بوده است که در 55 بند و جزء احکام قانونی کاملا رعایت شده و در 94 بند و جزء احکام قانونی به طور کامل رعایت نشده است. در واقع حدود شصت درصد از این بودجه محقق نشده‌است.

بر اساس این گزارش تعداد موارد واخواهی مندرج در این بخش بالغ 4 هزار و 333 «مورد دستگاه» است در 15 بند و جزء نیز اهداف مدنظر قانون‌گذار محقق نشده است. اما بخش مهمی از این گزارش به تخلفات وزارت نفت مربوط می‌شود. در بخشی از گزارش تفریغ بودجه 1389 آمده است که شرکت‌های مادر تخصصی وزارت نفت مکلف بودند درآمدهای ریالی و ارزی خود را به حساب‌های تمرکز وجوه ریالی و ارزی واریز کنند. با وجود اینکه این حساب‌ها ‌ از طریق خزانه‌داری کل کشور به نام آنها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده‌بود، اما شرکت‌های ملی گاز و صنایع پتروشیمی ایران اقدامی در این خصوص به عمل نیاورده‌اند.

در بخش‌های دیگری از این گزارش به تخلف‌های مالی و قانونی وزارت نفت اشاره شده و آمده‌است که «مقدار ۱۴ هزار و ۶۹۴ بشکه نفت خام تولیدی از میدان نفتی مبارک در محاسبات شرکت ملی نفت لحاظ نشده‌است.» در بخش دیگری از گزارش تفریغ بودجه که روز چهارشنبه خوانده شد آمده‌است که «عدم تصویب افزایش حقوق و مزایا و سایر پرداخت‌های نقدی و غیر نقدی توسط هیات وزیران موجب افزایش پلکانی و اضافه حقوق شایستگی در شرکت‌های تابعه وزارت نفت شده» که مغایر با قانون است.

جام جم

پیوند طراح و تولید‌کننده؛ حلقه مفقوده نمایشگاه مد
فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی و صادراتی
آیت‌الله مکارم شیرازی:مجالس محرم انتخاباتی نشود
چرا پرخاشگری رواج یافته است؟

کیهان

آقای تغییر دوباره آمد؛4 سال دیگر بدون تغییر
2 هزار دفتر جدید پیشخوان راه اندازی می‌شود
نامه 220 نماینده مجلس به رهبر انقلاب:هر گونه اقدام تنش زا را خیانت می‌دانیم
رئیس جمهور جدید چین امروز انتخاب می‌شود

خراسان

نخستین پهپاد عمود پرواز جهان ساخت ایران با موفقیت آزمایش شد
اوباما با ۱۰ میلیون رأی کمتر از دوره قبل در کاخ سفید ماندگار شد
واردات ۷۷ قلم کالای لوکس ممنوع شد
ادعاهای معاون اشتون درباره ایران

جمهوری اسلامی

ثبت سفارش کالاهای لوکس متوقف شد
آزمایش موفقیت آمیز پهپاد عمود پرواز ایرانی
باراک اوبا بار دیگر رئیس جمهور آمریکا شد
واکنش چین و روسیه به اظهارات آمانو درباره موضع هسته‌ای ایران

رسالت

نمایندگان:اوامر رهبر انقلاب فصل الخطاب ایت
رئیس قوه قضاییه:قوای سه گانه جزایری جدا از هم نیستند
اوباما بار دیگر رئیس جمهور آمریکا شد
مقدم فر:سوال از رئیس جمهور به مصلحت نیست

ابرار

 آملى لاریجانى:ارتباط با آمریکا ساده نیست
مجلس با فوریت ریاست حسینى بر شوراى پول و اعتبار مخالفت کرد
یک نماینده:مردم استان به هیچ عنوان اجازه خشک شدن زاینده رود را نمى دهند
عضو انجمن ملى نجات دریاچه ارومیه:۸ میلیارد تن نمک دریاچه ارومیه تهدیدى جدى است

قدس

آخرین شیوه‌های جراحی در مدرسه تخصصی قلب رضوی
توافق خودروسازان با مجلس چه شد؟
اوباما 4 سال دیگر در کاخ سفید
نمایندگان مجلس:دامن زدن به اختلافات خیانتی بزرگ است

همشهری

گام بلند مجلس برای معرفی پشت پرده اخلال در بازار ارز
کاخ سفید و کنگره بدون تغییر ماندند
توقف واردات خودرو و کالاهای لوکس
تصادف مرگبار سرنوشت سرقت خودروی مدل بالا

سیاست روز

آیا نامه نمایندگان نشان انصراف از طرح سوال است؟
خانه‌هایی که دوباره فرو ریختند
خودروهایی که فخر فروشی می‌کنند
تکرار گمانه‌زنی‌ها در خصوص روابط تهران-واشنگتن

تهران امروز

کاخ سفید بی‌تغییر ماند
لیست بلند کالاهای ممنوعه وارداتی
استقبال 220 نماینده از بیانات رهبر انقلاب
عدم واریز 12 میلیارد دلارپول نفت‌ به خزانه

آفرینش

جزییات تکمیل ظرفیت آزمون دکتری اعلام شد
آملی لاریجانی:همه در هر مقامی باید در برابر ساختار جمهوری اسلامی و قانون اساسی تمکین کنند
مهلت ثبت‌نام کنکور ارشد 92 تا امروز
باراک اوباما، چهار سال دیگر در کاخ سفید ماندگارشد

جوان

رهبر دینی کلیمیان ایران:مشوق تن فروشی زنان صهیونیست باید سنگسار شود
جراحی پیوند قرنیه با لیزر و بدون بخیه
دلال‌های پتروشیمی چگونه سودجویی می‌کنند؟
واشنگتن تایمز:4 سال دیگر بدون تغییر!

ملت ما

51 مصدوم در زلزله دوباره ورزقان
اوباما باز هم رئیس جمهور شد
آملی لاریجانی:قدرت قوه قضاییه را برای قدرت نمایی نمی‌خواهیم
علی مطهری:بازار مسکرها را خود آقای حداد عادل راه انداخته است

ایران

واردات کالاهای لوکس ممنوع شد
اوبامای دور دوم چگونه باایران مواجه می‌شود
سنگ تمام صدا و سیما برای تخریب دولت
بازگشت ناآرامی‌ها به جنوب دمشق

حمایت

22 پرونده گران فروشی و احتکار در یک ماه
رئیس قوه قضاییه:اجرای عدالت از مسیر قانون می‌گذرد
برنامه‌ای برای ترکه‌ای شدن
انحراف 12 میلیاردی در بودجه 89

فرهیختگان

4 سال دیگر بدون امید به تغییر
ارائه طرح نظام جامع حوزه‌های علمیه شیعی
حمایت مجلس از مواضع مقام معظم رهبری درباره اختلاف مسئولان

خورشید

واردات 77 قلم کالا ممنوع شد
سردرگمی در جبهه سوال کنندگان از رئیس جمهور
آقای تغییر برای دومین بار رئیس جمهور آمریکا شد
روش‌های نوین به کمک زوج‌های نابارور می‌آید

آرمان

اوباما ماند
بحث داغ مذاکره با آمریکا
لیست کالاهای ممنوعه
مردم قسطی سفر کنند

آفتاب یزد

اوباما در کاخ سفید ماندنی شد
مهدی کیا:در دنیا به فوتبال ایران اهمتی نمی‌دهند
پاسخ علی مطهری به حداد عادل
تفاوت شخصیت هاشمی و احمدی‌نژاد

اعتماد

چالش ایرانی اوباما
توهم مقاله شماری به توسعه علمی نمی‌انجامد
دستور پلمب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا صادر شد
الله کرم:سکوت من فریاد است

مغرب

نشست محرمانه برای راضی کردن 42 نماینده
خاتمی نگفته کاندیدا نمی‌شود
اوباما تمدید شد
دولت رویش نمی‌شود سفرهای استانی را ادامه دهد

مردم سالاری

12 میلیارد دلار به خزانه نرفت
شکست جنگ سالاران در آمریکا
پایگاه اصلاح‌طلبان در میان مردم قوی‌تر شده است
واردات کالاهای لوکس به کشورممنوع شد

ابتکار

زورآزمایی فراکسیونی بر سر طرح سئوال
کرسی 45 هم به اوباما رسید
تاکید هاشمی رفسنجانی بر حفظ قانون فعلی انتخابات
زلزله دست از سر ورزقان بر نمی‌دارد

دنیای اقتصاد

اقتصاد سیاسی پس از غلبه اوباما
هفته پرنوسان با چاشنی هیجان در بورس تهران 
بانک مرکزی منتشر کرد؛سیمای رسمی تورم مهرماه 
... دوباره اوباما

جهان صنعت

پاسخ به تحریم‌ها با کاهش 33 درصدی صادرات نفت
ادامه حصور اوباما در کاخ سفید
واردات خودرو متوقف شد
دولت 12 میلیارد دلار را به خزانه نریخت

جهان صنعت

نرخ تورم در یک قدمی 25 درصد
اقامت اوباما در کاخ سفید برای چهار سال دیگر تمدید شد
شرایط مهیا شود خاتمی نامزد انتخابات می‌شود
افزایش قیمت بلیت هواپیما بدون هماهنگی با مجلس غیر قانونی است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها