معرفی تبلت جدید سرفیس ویندوز 8 Pro مایکروسافت و مقایسه آن با سرفیس ویندوز RT

لشکرکشی دوباره مایکروسافت

سرفیس مایکروسافت (Microsoft Surface) تنها رایانه لوحه‌ای tablet) windows RT) نیست که بناست امسال به بازار عرضه شود. قرار است ظرف چند ماه آینده چهار رقیب دیگرش نیز پا به میدان رقابت بگذارند تا حاکمیت مطلق مایکروسافت بر تبلت‌های ویندوزی را به چالش بکشند.
کد خبر: ۵۱۳۹۹۱

ممکن است برای خیلی‌ها این پرسش پیش بیاید که اصلا ویندوز RT چیست؟ پاسخ این است که این سیستم‌عامل (OS) نگارش ساده شده‌ای (lite) از ویندوز 8 است که با تکیه بر پلتفرم سخت‌افزاری پردازنده‌های ARM می‌تازد. تراشه‌های ARM بسیار ارزان‌تر و کم‌مصرف‌تر (energy-efficient) از همتا‌های ساخت شرکت اینتل بوده و به منظور رابط کاربری Metro ویندوز 8 مایکروسافت بهینه سازی شده‌اند. تبلت سرفیس مایکروسافت را می‌توان اولین نمونه از تبلت‌های RT دانست. ما در اینجا قصد داریم تبلت سرفیس windows 8 Pro را به شما معرفی و با سرفیس RT مقایسه کنیم و نتایج به دست آمده را برایتان شرح دهیم.

سرفیس ویندوز 8 Pro مایکروسافت

آنچه مسلم است آینده تبلت‌های ویندوزی از هر جهت وابسته به موفقیت سرفیس است. اولین نمونه به بازار آمده آن یعنی نگارش پایه 32 گیگابایتی​که تاریخ عرضه‌اش بیست و ششم اکتبر همین امسال تعیین شده 499 دلار قیمت‌گذاری شده است. (لازم به ذکر است که این قیمت‌ها، برابر متوسط قیمت جهانی کالاست و روشن است با توجه به قیمت دلار در کشورهای متفاوت، فرق می‌کند) اگر آن را با صفحه‌کلید پوششی لمسی‌اش (touch cover) بخواهید 599 دلار بوده و سرفیس 64 گیگابایتی با صفحه‌کلید تاچ کاور 699 دلار عرضه می‌شود. قیمت صفحه‌کلید تاچ کاور به تنهایی 120 دلار است. پردازنده تگرا 3 انویدیا (Nvidia Tegra 3 CPU) را به عنوان قلب تپنده در سینه دارد. با این‌که ویندوز 8 آن نگارش کامل دسکتاپی نیست، اما از طریق فروشگاه windows app store به برنامه‌های کاربردی Metro از جمله نگارشی رایگان از نرم‌افزار آفیس مایکروسافت دسترسی دارد. احتمالا تا سه ماه دیگر نگارشPro ویندوز 8 برای تبلت‌ها به بازار خواهد آمد. این نگارش کامل ویندوز 8 بر پردازنده‌های آیوی بریج (Ivy Bridge) اینتل که در اولترابوک‌ها و سایر لپ‌تاپ‌ها از آنها استفاده می‌شود نیز قابل اجراست. تبلت‌های دارای ویندوز 8 Pro احتمالا کمی قطورتر بوده، باتری آنها تقویت شده و بهینه سازی پشتیبانی لوازم جانبی از جمله USB3.0 در برابر USB2.0، خروجی ویدئوی DisplayPort و شکاف پایانه گسترش کارت حافظه SDXC و ظرفیت دو برابری فضای ذخیره داده (storage) نسبت به نگارش RT در آنها صورت گرفته است.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 6‌/‌10 اینچی سرفیس از نظر نور به خانواده صفحه‌نمایش‌های ClearType تعلق دارد و از نسبت قاب تصویر (aspect ratio) برابر با 16:9 که مشخصه HDTV است بهره می‌برد و نمایش فیلم‌های کیفیت‌دار شما را روی صفحه‌نمایش تبلت به صورت تمام (full-screen) صفحه ممکن می‌سازد و در آن از کشیدگی (steretching) و جمع‌شدگی کناره‌های تصویر (letterboxing) فیلم‌ها خبری نیست. بیشتر تبلت‌های اندرویدی نسبت قاب تصویر 16:10 دارد و آیپد از نسبت قاب تصویر چهارگوش 4:3 که یادآور تلویزیون‌های پیش از HD است، بهره می‌برد. تفکیک‌پذیری صفحه‌نمایش نگارش RT سرفیس 1366 در 768 پیکسلی بوده در حالی که رزولوشن صفحه‌نمایش سرفیس Pro تا حد 1920 در 1080 پیکسل یعنی 1080p بهینه‌سازی شده است. سرفیس ویندوز 8 Pro جوهررسانی دیجیتال (digital inking) را مورد پشتیبانی قرار داده که کیفیت نوشتن با قلم stylus و بزرگنمایی نوشته‌ها را تا حد زیادی بالا برده و نوشتن روی آن بسیار روان و اثری از بریده‌بریده‌ شدن لبه فونت‌ها در آن مشاهده نمی‌شود. بنابر گفته مایکروسافت، این امر به لطف نرخ نمونه‌سازی (sampling rate) خوب 600dpi داده‌های ثبت شده صفحه‌نمایشی که روی آن می‌نویسید، میسر شده است و به صورتی مشهود موجبات جوهررسانی دیجیتال دقیق‌تری را فراهم می‌سازد. به لطف فرآیند تضمینی نوری (optical bonding process)، هیچ لایه اضافی بین شیشه Gurilla Glass 2.0 و صفحه‌نمایش وجود ندارد و نوشتن با قلم استایلوس روی آن، حس نوشتن روی کاغذ واقعی را منتقل می‌کند و اصلا وجود شیشه را روی صفحه‌نمایش حس نمی‌کنید. بنابر اعلام مایکروسافت نوک قلم استایلوس با نقطه‌ای که شما جوهر دیجیتال را می‌بینید تنها 7‌/‌0 میلی‌متر فاصله دارد. همچنین سرفیس پشتیبانی از فناوری palm block tech را ممکن ساخته که از راه آن ویندوز از وجود دو دیجیتال‌ساز (digitizer) بهره گرفته، یکی را به منظور حالت لمسی و دیگری را برای جوهر دیجیتال به کار می‌برد. تا زمانی که قلم استایلوس در نزدیکی صفحه‌نمایش باشد، ویندوز حسگر لمسی را خاموش نگه می‌دارد؛ بنابراین از خرابی نوشته یا طراحی شما بر اثر اصابت دستتان با صفحه‌نمایش جلوگیری می‌کند. وقتی کارتان تمام شود، قلم به صورت آهنربایی در کنار تبلت جا می‌گیرد.

طراحی بدنه و پایه

مایکروسافت در ساخت بدنه سرفیس از فرآیندی به نام Vapor Mag بهره جسته است. این فرآیند مایکروسافت را قادر ساخته تا فلز را ذوب کرده و بدنه و تمام قطعات تبلت را با ضخامتی به باریکی 65‌/‌0 میلی‌متر قالب‌ریزی کند. کیس کاملا منیزیومی آن را کاملا در مقابل خط و خش و چربی دست مقاوم کرده است. با وجود جنس فلزی، کاملا سبک بوده و همین فناوری Vapor Mag باعث شده مایکروسافت بتواند پایه کشویی درون ساخت kickstand را که به صورت کشویی از کنار تبلت بیرون می‌آید و در تماشای محتوای رسانه‌ای بصری کاربرد دارد، روی آن بگنجاند. این پایه خیلی خوب روی دستگاه کار گذاشته شده و به تمام معنی به دردبخور است.

انواع پوشش‌های صفحه‌کلیدی

مایکروسافت دو نوع پوشش صفحه‌کلیدی لمسی Touch Cover و پوشش صفحه‌کلیدی مخصوص تایپ Type Cover را برای سرفیس در نظر گرفته است. درست مثل Smart Cover اپل پوشش‌های سرفیس نیز به صورت آهنربایی به کناره تبلت متصل می‌شود. هر دو پوشش می‌تواند هم به عنوان پوششی جهت صفحه‌نمایش سرفیس یا صفحه‌کلیدی کامل برای این سیستم به کار برده شود. این صفحه‌کلید‌ها به دو دکمه برای تاچ‌پد و دو دکمه جهت هدایت رابط کاربری Metro UI ویندوز مجهز بوده و هنگامی که آن را روی صفحه‌نمایش جمع کنیم، صفحه‌کلید به صورت خودکار خاموش می‌شود. تایپ کردن با Type Cover بسیار لذتبخش بوده و فعلا این صفحه‌کلیدهای پوششی در پنج رنگ موجود است.

مشخصه‌های دیگر

سرفیس دو دوربین HD را در پشت و رو دارد که تقریبا 9‌/‌0 مگاپیکسل بوده که از قابلیت ثبت تصاویر 720p برخوردارند. مشخصات رسمی اعلام شده برای این دو تبلت به شرح زیر است:

1ـ مشخصات کلیدی سرفیس ویندوز RT

ـ سیستم‌عامل windows RT

ـ CPU انویدیا تگرا 3

ـ ضخامت 3‌/‌9 میلی‌متر

ـ 676 گرم وزن

ـ صفحه‌نمایش اچ​دی 6/10 اینچی Clear Type

ـ باتری 5‌/‌31 وات ساعت

ـ درگاه‌های اتصال: microSD، USB 2.0، Micro-HD video، 2x2 آنتن‌های وای ـ فای MIMO

ـ دو گزینه فضای ذخیره داده 32 و 64 گیگابایتی

ـ دوربین‌های رو و پشت HD

2ـ مشخصات کلیدی تبلت سرفیس ویندوز Pro

ـ سیستم‌عامل windows 8

ـ نسل سوم پردازنده‌های سری Core اینتل

ـ ضخامت 5‌/‌13 میلی‌متر

ـ وزن 903 گرم

ـ صفحه‌نمایش Full HD 6/10 اینچی
Clear Type

ـ 42 وات ساعت باتری

ـ درگاه‌های اتصال: microSDXC ،USB 3.0،

Mini DisplayPort video

ـ گزینه‌های فضای ذخیره داده: 64 و 128 گیگابایتی

ـ دوربین‌های رو و پشت HD

جواد ودودزاده

منابع:

http://www.searchfortechnology.com

http://www.itlounge.eu

http://www.microsoft.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها