کد خبر: ۵۱۲۸۸۲

اگر غفلتا کنترل از راه دورم را در خانه جا بگذارم (همان موبایل) ایشان بلند می‌شوند و می‌آید اداره ببینند من زنده و سالم رسیده‌ام یا نه و اشغال نگه داشتن یا از شبکه خارج کردن تلفن اداره هم فایده‌ای ندارد. وقتی هم به خانه می‌رسم همسر گرانمایه چونان طوق لعنت به گردن من آویزان است و هر جا می‌روم باید با من بیاید و همه جا باید با هم باشیم. هر چقدر هم می‌گویم که من نمی‌توانم این همه کنارهم بودن را تحمل کنم و دارم خفه می‌شوم نمی‌فهمد منظورم چیست. گریه می‌کند و می‌گوید: ازدواج اولم خراب شده است و فکر می‌کردم در ازدواج دوم همسرم را می‌توانم با محبت نگه دارم، اما مردها همه‌شان بی‌وفا هستند.

مادرش هم در تنور این عشق آتشینش هیزم می‌ریزد و می‌گوید: عزیزم زن آن است که یک لحظه از حال شوهرش غافل نشود. یک وقت بلند نشوی خانه کسی بروی و شوهرت را تنها بگذاری‌ها!»

اینها بخشی از درددل‌هایی است که یک مرد متاهل با مشاور در میان گذاشته است.

سمی به نام محبت

عالمان طب معتقدند هر چیزی حتی آب اگر بیش از اندازه مورد نیاز مصرف شود به سمی کشنده بدل می‌شود.

محبت نیز همین طور است. سعیده کاشانی می‌گوید: این که یک نفر تمام هدفش در زندگی ازدواج کردن و دودستی نگه داشتن همسرش باشد یقینا به زودی او را از دست خواهد داد زیرا انسان‌ها به قدری حریم خصوصی و آزادی فردی نیاز دارند و در غیر این صورت چیزی از عشق نخواهد ماند و معشوق فقط حس اسارت را تجربه خواهد کرد.

این مشاور خانواده تعادل را بهترین راز موفقیت یک خانواده می‌داند و می‌افزاید: وقتی شما زیادی ابراز محبت می‌کنید، فرصت دلتنگی را از طرف مقابل می‌گیرید. بگذارید همسرتان گاهی دلتنگ شما بشود تا محبتتان ارزش خود را نشان دهد.

متأسفانه به دلیل فقدان درک و فهم صحیح نیازها، زوجین بدون آگاهی در مسیری پیش می‌روند که نیازهای یکدیگر را ارضا نمی‌کنند. آنها سعی می‌کنند نیازهایی را در همسرشان ارضا کنند که خودشان احساس می‌کنند، مهم است. بنابراین زنان اغلب محبت زیادی به شوهر خود نشان می‌دهند زیرا خودشان خواهان محبت زیاد هستند و به اشتباه تصور می‌کنند، شوهرشان هم خواهان محبت زیاد است.

این نوع رفتار که در آن همسری چیزهایی را به دیگری می‌دهد که به راستی مورد نیاز او نیست، زندگی زناشویی را افسرده و مسموم می‌سازد و عوامل تخریب و فروپاشی زندگی مشترک را فراهم می‌کند. زیرا اولویت‌های نیاز در مردان متفاوت از اولویت نیاز در زنان است.

هر کسی چه می‌خواهد

«عزیزم از من توقع داری برای تو چه کار کنم تا بیشتر احساس خوشبختی کنی؟» این ساده‌ترین سوالی است که هر زوجی می‌توانند از هم بپرسند و صادقانه برای خوشبختی همسرشان بکوشند. ممکن است بعد از شنیدن پاسخ این سوال همسران متعجب شوند زیرا گاه نیازهای زن و شوهر کاملا با آنچه در مورد یکدیگر فکر می‌کرده‌اند متفاوت بوده است.هر زن و مرد متأهلی لازم است روش شناسایی و رفع نیازهای همسر خود را بیاموزد، این یک مهارت است که متأسفانه بسیاری از زوج‌ها توجه چندانی به آن نمی‌کنند.

سینا تهرانی، متخصص مهارت‌های ارتباطی در مورد تجربیات خود می‌گوید: از میان هر ده زوجی که برای مشاوره درخصوص خیانت همسران مراجعه کرده‌اند، ۹ زوج نیازهای همسر خود را به اشتباه شناسایی کرده بودند و لذا همسر آنها برای رفع نیازهای خود به جنس مخالف دیگری گرایش پیدا کرده و به همسر خود خیانت کرده بود.

بنابراین در مورد این که همسرتان به چه چیزی در روابط عاطفی‌تان نیاز دارد زیاد به دانسته‌های خود اکتفا نکنید.

ناز و نیاز

زنان باید ناز کنند و مردان باید ناز بکشند. این ابراز نیاز مردان به زنان احساس محبوبیتی رضایت‌بخش می‌دهد.

این جملات از نظر سعیده کاشانی، روان‌شناس اگرچه یک قانون بدون استثنا نیست، اما در اغلب موارد صدق می‌کند.

حالا اگر قرار باشد یک مرد ناز کند و خانم دائم منت او را بکشد چه اتفاقی خواهد افتاد.

به اعتقاد این روان‌شناس در چنین خانواده‌ای زن جایگاه و شان خود را از دست می‌دهد و مانند موردی که در ابتدای گزارش خواندید مرد از احساس مردی خود تهی می‌شود و به دنبال جایی می‌گردد که از شر محبت زیادی و لاجرم کنترل زیادی در امان باشد و چه‌بسا منزل زنی که با او به ناز رفتار می‌کند پناهگاه او شود.

به خانم‌ها توصیه می‌شود به همسران خود کمی فضای تنهایی بدهند و بگذارند آنان اولین کسی باشند که سراغ همسر را می‌گیرد.

آقایان نیز باید قبل از این که همسرشان اینقدر احساس نیاز کند که خود به ابراز محبت ناچار شود با جملات و اعمال محبت‌آمیز به همسرشان یادآوری کنند که جایگاه منحصر به فردی در خانواده و در دل او دارد.

کوه یخ

شیدا، خانمی 25 ساله است که همسرش را کوه یخ توصیف می‌کند. او می‌گوید: وقتی دختر دبیرستانی بودم، همسرم پاهایش را در یک کفش کرد که عاشق من است و باید با او ازدواج کنم.

آنقدر رفت و آمد و خانواده و واسطه را فرستاد و زمزمه محبت کرد تا من خام شدم و دانشگاه رفتن را فراموش کردم و بعد از دیپلم با او ازدواج کردم، اما هر چقدر از زندگی زناشویی‌مان می‌گذشت او مهارت‌های کلامی‌اش را از دست می‌داد تا جایی که امروز به کوهی از یخ تبدل شده است که هیچ واکنش احساسی از خود نشان نمی‌دهد. اگر به او بگویم چرا ابراز محبت نمی‌کنی می‌گوید: تو که نظر من را نسبت به خود می‌دانی. اوایل ازدواجمان هر چه گفتنی بود گفتم دیگر. همان‌ها را در ذهنت مرور کن.

بنا به توصیه روان‌شناسان و مشاوران خانواده، اگر می‌خواهید لذت بیشتری از زندگی مشترک خود ببرید باید از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نکشید، زیرا ابراز علاقه نشانگر میزان دوست داشتن و محبت شما نسبت به همسرتان است، پس نگویید علاقه‌ام را با رفتارم نشان می‌دهم، برای ابراز علاقه باید از کلمات زیبا و محبت‌آمیز استفاده کرد.

هرگز اجازه ندهید مشکلات زندگی، شما را از همسرتان دور کند، چون مشکلات همیشه هست و خواهد بود و در هر حال، ابراز علاقه و عشق به همسر، بهترین و والاترین هدیه به اوست و نباید این هدیه را از وی دریغ کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها