ستارگان سینما که از تلویزیون آغاز کردند

محبوبیتی که تلویزیون تقدیم می‌کند

آنچه رسانه تلویزیون را از دیگر رسانه‌های نمایشی مانند رادیو، سینما و تئاتر متفاوت می‌کند شمار بالای مخاطبان و تماشاگران آن است.
کد خبر: ۵۱۲۳۷۶

با این‌که بسیاری از بازیگران و کارگردان‌ها در نهایت خواستار حضور بر پرده درخشان سینما هستند، اما آنها که کارشان را با تلویزیون آغاز کرده‌اند از محبوبیت و شهرت ویژه‌ای برخوردارند و کم نیستند میان ستارگان سینما، کسانی که کارشان را از تلویزیون آغاز کرده و پس از مشهور شدن به عرصه سینما پا گذاشته‌اند.

البته بسیاری از آنها پس از تجربه بازی و کارگردانی در سینما، رجعت دوباره‌ای به تلویزیون داشته‌اند. بیشتر آنها دلیل این رجعت را ارتباط بیشتر با تماشاگران عنوان کرده و به این حقیقت معترفند که تماشاگران تلویزیون واقعی‌ترند و واکنش‌هایی که در جریان حضور در سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی دریافت می‌کنند، جذاب‌تر و راضی‌کننده‌تر است.

در این نوشته سابقه حضور تعدادی از این ستارگان را که از تلویزیون به عرصه نمایش و فیلم پا گذاشته‌اند به اختصار بیان کرده‌ایم، با ذکر این نکته که نام بسیاری از این بازیگران محبوب در این نوشته نیامده است.

در پناه تو مشهورش کرد

پارسا پیروزفر،‌ تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته نقاشی پی‌گرفت، اما در زمان دانشجویی در تئاترهای بسیاری روی صحنه رفت. با این‌که اولین حضور جدی او در عرصه بازیگری در همان سال‌ها با بازی در نقش کوتاهی به عنوان عارف فیلم «پری» ساخته داریوش مهرجویی بود، اما آنچه در نهایت او را به شهرت و محبوبیت رساند بازی در سریال جنجالی «در پناه تو» ساخته حمید لبخنده بود.

پیروزفر در این سریال کنار بازیگران همتراز خود و بسیاری دیگر از بازیگران شناخته شده و باسابقه تلویزیون قرار گرفت و با این‌که سکانس‌های بسیاری از زندگی شخصیتی که او نقشش را بازی می‌کرد از دل سریال خارج شد، اما همین حضور نسبتا کوتاه هم محبوبیت خاصی برایش به همراه داشت، به طوری که لبخنده برای دومین سریالش، «در قلب من»، هم از او دعوت به همکاری کرد.

پیروزفر از همان آغاز با شرکت در دوره بازیگری آموزش‌های این رشته را هم پشت سر گذاشت و پس از به صحنه بردن چند نمایش، مدتی در موسسه فرهنگی هنری کارنامه، دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین موسسه فیلمسازی هیلاج تدریس کرد.

پیروزفر بالاخره توانست پس از سال‌ها حضور در عرصه بازیگری برای بازی بسیار زیبایش در فیلم «مهمان مامان» جایزه هشتمین جشن خانه سینما را دریافت کند.

«مجسمه»، «پری» و «مرسدس» از فیلم‌های اولیه اوست. اما بازی در «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی تجربه قابل توجهی برای او محسوب می‌شود. بازی در «اشک سرما» و مهمان مامان از جمله نقاط قوت حضور او در عرصه سینماست که پرونده بازیگری پیروزفر را پربار کرده است. او به خاطر بازی در دو فیلم اخیر موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم‌های آسیایی دهلی نو و نامزد سیمرغ بلورین برای بهترین نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر بود. پیروز‌فر، تندیس بهترین بازیگر مکمل را از هشتمین جشن خانه سینما برای فیلم مهمان مامان به دست آورد و سپس در فیلم «زن زیادی» ساخته تهمینه میلانی بازی کرد.

پیروزفر در کنار کارهای سینمایی‌اش به فعالیت تلویزیونی هم می‌پرداخت. حضور در سریال خوش‌ساخت «سفر سبز» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و پروژه تاریخی «در چشم باد» که ساخت آن بیش از پنج سال به طول انجامید از جمله بازی‌های اخیر او در تلویزیون است.

چهره شدن با عشق گمشده

مهناز افشار، چهره شناخته شده سینمای تجاری ایران، بازیگری را سال 1376 از طریق تلویزیون آغاز کرد. او که در آن زمان 20 سال داشت با بازی در مجموعه تلویزیونی «عشق گمشده» به کارگردانی مسعود نوایی به وادی بازیگری وارد شد و از آن پس حضور مستمری داشته است. افشار پس از بازی در این سریال بسرعت به چهره‌ای محبوب میان تماشاگران تبدیل و از طرف کارگردان‌های بسیاری دعوت به کار شد.

دو سال بعد با بازی در فیلم «دوستان» علی شاه‌حاتمی به سینما راه پیدا کرد و تنها یک سال پس از آن بود که با فیلم «شور عشق» به کارگردانی نادر مقدس به شهرت رسید.

مهناز افشار در دهه 80 یکی ازچهره‌های تاثیرگذار سینمای تجاری شد. بازی در فیلم‌های سینمایی «کما» ساخته آرش معیریان و «سیزده گربه روی شیروانی» به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده (سال ۱۳۸۲)‌، از او چهره‌ای پولساز در سینمای ایران ساخت.

این تصویر با بازی‌اش در فیلم «آتش بس» تهمینه میلانی در سال ۱۳۸۴ کامل شد. با این حال افشار که کارش را از تلویزیون آغاز کرده بود تصمیم گرفت تصویر کلیشه‌ای ساخته شده از خودش را تغییر دهد و به این منظور در سال‌های پایانی دهه 80 پیشنهاد بازی در فیلم‌های کارگردان‌های متفاوت را پذیرفت. بازی در «رئیس» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «دعوت» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا از تغییر رویه او در بازیگری خبر می‌داد.

خیز بلند مهناز افشار برای دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر چند سالی ناکام ماند تا این‌که در نهایت با بازی در فیلم سینمایی «سعادت‌آباد» به کارگردانی مازیار میری توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد. یک سال بعد و در سی‌امین جشنواره فجر هم دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن بخش نگاه نو را برای بازی در فیلم «برف روی کاج» به کارگردانی پیمان معادی را از آن خود کرد.

افشار سال گذشته با حضور جنجالی‌اش در تئاتر و با بازی در نمایش «آمدیم، نبودید، رفتیم» به کارگردانی رضا حداد، خواست تجربه‌ای تازه در عرصه بازیگری به دست آورد که با انتقاد رسانه‌ها و اهالی تئاتر همراه شد. با این حال نمایش ذکر شده تا اردیبهشت امسال هم در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بود.

من یک تلویزیونی هستم

رضا عطاران، کار نمایش و بازیگری را با مجموعه‌های طنز تلویزیونی آغاز کرد. او با بازی در مجموعه طنز «پرواز پنجاه و هفت» با مهران مدیری همراه شد و سال بعد از آن در مجموعه بسیار موفق «ساعت خوش» کنار بازیگران دیگری مانند رضا شفیعی‌جم، نصرالله رادش، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی و... قرار گرفت تا اولین گروه بازیگران طنز را در تلویزیون تشکیل داده باشد.

او سپس با همکاری مجید صالحی و یوسف تیموری در گروه کودک و نوجوان شبکه یک تلویزیون، مجموعه «مجید دلبندم» را ساخت که مورد استقبال بسیاری از کودکان و بزرگسالان قرار گرفت. شخصیت‌های محبوب این مجموعه تلویزیونی بعدها وارد عرصه سینما شدند.

عطاران بعدها مجموعه‌های «قطار ابدی»، «ستاره‌ها» و «کوچه اقاقیا» را ساخت و با همراهی یوسف تیموری و دیگران گروه موسیقی‌ای به نام «دمپایی» را تشکیل داد. عطاران چند مجموعه‌ مناسبتی را هم برای تلویزیون ساخت که از آن نمونه می‌توان به سریال «خانه به دوش» اشاره کرد. پس از آن و در سال ۱۳۸۴ مجموعه «متهم گریخت» را به نویسندگی سعید آقاخانی کارگردانی کرد.

عطاران خیلی زود به گروه فیلمسازان وارد شد تا کنار بازیگری خود به کارگردانی ایده‌هایش بپردازد.

اولین تجربه کارگردانی او مجموعه «سیب خنده» بود که برای گروه کودک شبکه یک ساخته شد. پس از ساخت مجموعه‌ تلویزیونی «ترش و شیرین» بود که بازی در فیلم سینمایی «توفیق اجباری» ساخته محمدحسین لطیفی را پذیرفت و تماشاگران بسیاری را به سینما آمدن تشویق کرد.

عطاران مجموعه‌های طنز دیگری هم برای سیما ساخت و بازیگران زیادی را به سینمای کمدی ایران معرفی کرد. علی صادقی، مجید صالحی، یوسف تیموری و مهران غفوریان از جمله این بازیگران هستند.

او بازیگری را هم فراموش نکرد و در فیلم‌های سینمایی «هوو» و «تیغ زن» هر دو ساخته علیرضا داوودنژاد بازی کرد و پس از آن بازی در فیلم سینمایی «کلاهی برای باران» ساخته مسعود نوابی را پذیرفت. عطاران به دنبال بازی‌ها و ساخته‌های طنز، در دو فیلم «اسب حیوان نجیبی است» و «بی‌خود و بی‌جهت» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نقش‌های جدی و متفاوتی ارائه کرد. فیلم اول او با اکران محدودش مورد استقبال قرار گرفت. با این حال، عطاران تندیس نقش اول مرد از پانزدهمین دوره جشن خانه سینما و تندیس لبخند زرین بهترین بازیگر مرد کمدی در دومین دوره جشن لبخند آفتاب را برای بازی در این فیلم به دست آورد. فیلم‌های سینمایی «خیابان آرام» و «پاداش» هم به کارگردانی کمال تبریزی هنوز اکران نشده است.

عطاران سال گذشته اولین فیلم سینمایی خود را با نام «خوابم میاد» کارگردانی کرد که تندیس بلورین بهترین کارگردانی بخش نگاه نو را از سی‌امین جشنواره فیلم فجر برایش به ارمغان آورد. او قصد دارد امسال اولین سریال خود را در شبکه نمایش خانگی به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و نویسندگی سروش صحت عرضه کند.

طناز سینما و تلویزیون

مهران مدیری، اولین تجربه تلویزیونی خود را اوایل دهه 70 با برنامه‌های مذهبی به دست آورد، اما بزودی وارد عرصه کمدی شد و مجموعه‌های تلویزیونی «نوروز72» و «پرواز 57» را کارگردانی کرده و در آنها به ایفای نقش پرداخت. او بسرعت خودش را به عنوان یکی از کارگردانان و بازیگران هوشمند و طنزپرداز موفق تلویزیون شناساند.

او که تجربه بازی در فیلم سینمایی «دیدار» ساخته محمد رضا هنرمند را هم داشت، با این‌حال ساخت مجموعه‌های ساعت خوش، پاورچین، جایزه بزرگ، شب‌های برره، باغ مظفر و دوگانه مرد هزار چهره، مهران مدیری را کارگردانی خوشفکر با نگاهی ویژه به مخاطبان معرفی کرد. خلاقیت او در پرداختن به شخصیت‌ها و خلق موقعیت‌های تازه‌ از ویژگی‌های کارهای کمدی اوست.

مدیری چند سالی را در بــــی‌خبری گذراند تا این‌که بار دیگر با «جنگ ۷۷» به تلویزیون بازگشت و باز هم تماشاگران را مجذوب کرد و آنها را پای تلویزیون کشاند. مدیری پس از جنگ ۷۷ مجموعه‌های «ببخشید شما»، «پلاک 14» و «نود شب» را ساخت و بازیگران تازه‌ای چون سروش صحت، عارف لرستانی و... را به تلویزیون معرفی کرد، اما نتوانست به اندازه ساخته‌های پیشین خود موفق عمل کند تا این‌که با همکاری پیمان قاسم‌خانی و با ساخت مجموعه موفق پاورچین برای شبکه تهران بار دیگر توانایی خود را در عرصه طنز سازی نشان داد.

اما آنچه مهران مدیری را بیش از پیش مشهور کرده و به کار او سبک ویژه‌ای بخشید ساخت سریال‌های طنز با محوریت اجتماعات و گروه‌های خاصی با عادات و طرز بیان‌ خاص بود. اولین آنها سال ۱۳۸۱ با همراهی پیمـــان قاسم‌خانی خلق شد. مجموعه تلویزیونی برره که با استقبال بسیار زیاد بینندگان تلویزیون همراه بود. مهران مدیری پس از آن به ساخت سلسله مجموعه طنزی به نام «قهوه تلخ» پرداخت.

ستاره‌ای با ویژگی‌های منحصربه‌فرد

امین حیایی به‌رغم جوانی، بازیگر پرکاری است. او سال 1373 در اولین حضور تلویزیونی‌‌اش در مجموعه تلویزیونی «آپارتمان» با کسانی چون پرویز پرستویی همبازی بود. حیایی پس از آن برای حضور در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی بسیاری به بازی دعوت شده‌ است.

حیایی سپس در سه گانه ستاره‌ها به کارگردانی فریدون جیرانی بازی کرد و برای بازی در فیلم «زن زیادی» به کارگردانی تهمینه میلانی برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، برای نقش مکمل «عروس خوش‌قدم» نامزد جشن خانه سینما شد و برای بازی در نقش اصلی فیلم «دختر ایرونی» جایزه حافظ جشن دنیای تصویر را برد. دو کاست با صدای خودش به بازار عرضه کرد و فروش بالای سری «اخراجی‌ها» او را به یکی از پولسازترین بازیگران سینمای ایران تبدیل کرده است.

با این حال حیایی برای رسیدن به ثروت و شهرت راه آسانی طی نکرده‌ است. در اولین نقش آفرینی‌اش به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم «سیب سرخ حوا» نتوانست بازی موفقی ارائه کند.

با این حال در فیلم‌های «هتل کارتن»، «دست‌های آلوده» و بویژه «مزاحم» که از ساخته‌های سیروس الوند است، حضور قابل توجهی داشت.

بازی زیبای او در فیلم «زن زیادی» در جشنواره بیست و سوم فیلم فجر نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه او در زمینه بازیگری بود.

از ویژگی‌های بازیگری او جنب و جوش و انرژی زیادی است که خرج نقش‌هایش می‌کند و خنده را بر لب تماشاگر می‌آورد. نقش‌هایی که انتخاب می‌کند مورد علاقه مردم است و همان‌طور که خود او بخوبی با آنها ارتباط برقرار می‌کند اغلب تماشاگران را هم راضی نگه می‌دارد.

مجموعه‌های آپارتمان، روزگار جوانی، مهر خوبان، همسایه‌ها، کلاه پهلوی، روز تولد و شارلاتان‌ از جمله کارهای تلویزیونی او است که دوتای آخر صرفا برای‌ کودکان‌ ساخته شده است.

آخرین حضور تلویزیونی‌ حیایی در فیلم «کلاه پهلوی» بوده است که در آن نقش سورتچی‌خان را ایفا می‌کند. این شخصیت در طول مجموعه به تکامل رسیده و پس از مدتی دفتردار و پس از طی دوره تحصیلات عالیــه معاون جوانشیر می‌شود.

پرواز با تلویزیون

شهاب حسینی کار خود را با تئاتر دانشجویی و بعد گویندگی رادیو آغاز کرد، سپس در برنامه‌ای به نام «اکسیژن» در تلویزیون ظاهر شد. کمی بعد مجریگری برنامه‌های دیگری مانند «برپا برپا»، «به رنگ صبح»، «سایه روشن» و... را به عهده گرفت و سال ۱۳۷۹ با سریال «پس از باران» پا به عرصه بازیگری گذاشت.

او در همان سال، اولین کار سینمایی‌اش را با امیر قویدل در فیلم «رخساره» تجربه کرد و سال بعد در نقش اول مجموعه تلویزیونی «پلیس جوان» ساخته سیروس مقدم ظاهر شد. سال ۱۳۸۱ سال پرباری برای شهاب حسینی بود و در سه فیلم «واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی، «این زن حرف نمی‌زند» اثر علیرضا امینی و «زهر عسل» ابراهیم شیبانی ایفای نقش کرد.

حسینی به خاطر بازی در فیلم‌های سینمایی واکنش پنجم، شمعی در باد و محیا مورد توجه قرار گرفت، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را سال ۱۳۸۶ از جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد و سال بعد جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای فیلم «سوپراستار» دریافت کرد. او به خاطر فیلم‌های «پرسه در مه» و «درباره الی» هم بازیگر مرد برگزیده چهاردهمین جشن بزرگ سینمای ایران بود.

شهاب حسینی طی سال‌های اخیر بازگشت جدی‌تری به عرصه تلویزیون داشت و سال ۱۳۹۰ با مجموعه «شوق پرواز» در نقش شهید عباس بابایی بازی کرد. البته پیش از آن در سریال «مدار صفر درجه» هم‌ بازی کرد.

او طی سال‌های اخیر با بازی در چند فیلم سینمایی از جمله، «جدایی نادر از سیمین» و «حوالی اتوبان» خودش را به عنوان یکی از ستاره‌های سینما ایران مطرح کرد. آخرین حضور تلویزیونی شهاب حسینی در سریال «سرزمین کهن» بود که در آن با ستارگان دیگر سینمای ایران همبازی شده است. این سریال تاریخی که کارگردانی آن را کمال تبریزی به عهده دارد هنوز در مرحله تصویربرداری‌ است.

از تلویزیون به سینما، از سینما به تلویزیون

رامبد جوان، بازیگر و کارگردان موفق سینما و تلویزیون کارش را با بازی کوتاهی در سریال مشهور «همسران» آغاز کرد. پس از موفقیت در این سریال با بازی در سریال پرطرفدار «خانه سبز» برای خودش نام و محبوبیتی به دست آورد.

او ـ که از کارگردان‌های خلاق تلویزیونی است و ایده‌هایی را که برای اجرا و سریال سازی مطرح می‌کند به مذاق تماشاگران خوش می‌آید ـ طنز منحصربه‌فردی دارد که هنرش را از دیگران متمایز و آن را قابل توجه می‌کند.

بازی در فیلم «مومیایی3» و مجموعه تلویزیونی «ولایت عشق» چهره دیگری از او به نمایش گذاشت. پس از آن جوان بزودی اولین مجموعه تلویزیونی‌اش را با نام «گمگشته» در سال ۱۳۸۰ کارگردانی کرد که در زمان پخش مورد توجه بسیاری واقع شد. او یکی از بهترین نقش‌های سینمایی‌اش را در فیلم «صورتی» ایفا کرد. دومین مجموعه تلویزیونی‌اش را دو سال بعد ساخت. موفق‌ترین فیلم رامبد جوان «ورود آقایان ممنوع» است. او در این فیلم با برادران قاسم‌خانی به عنوان نویسنده و رضا عطاران همکاری داشته است.

جوان از همان آغاز ورود به عرصه نمایش در کنار بازیگری، فیلمسازی را هم که حرفه مورد علاقه‌اش بود به‌دقت پیگیری کرد. او علاوه بر فیلم‌های سینمایی نسبتا موفقی که ساخته، در ساختن سریال‌های تلویزیونی هم علاقه و استعداد خوبی از خودش نشان داده است. او کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی «نشانی»، «مسافران» و «توطئه فامیلی» را به عهده داشته ‌است. جوان در آخرین حضور تلویزیونی‌اش در چند قسمت از سریال طنز «ساختمان پزشکان» به عنوان بازیگر مهمان حضور داشت.

رامبد جوان با این‌که شهرت و محبوبیتش را از تلویزیون به دست آورده، اما راهش را در سینما بخوبی پیدا کرده است. با این حال او هرگز اسیر جادوی پرده نقره‌ای نشده و قدر و ارزش مدیوم پربیننده تلویزیون را خوب می‌داند.

چهره سوخته کرامتی در«خاک سرخ»

مهتاب کرامتی را اولین بار در سریال «مردان آنجلس» دیدیم. در نقش هلن، زن بلندقامتی که با بازی آرام و چهره‌ مهربان مهتاب کرامتی، خودش را در خاطره بسیاری از بیننده‌های تلویزیون ثبت و ماندگار کرد.

آن روزها پخش سریال‌های عظیم و معمولا خوش‌ساخت تاریخی، جمعیت بسیاری را پای تلویزیون‌ها می‌کشاند و انگار که مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و استرالیا باشد، خیابان‌ها خالی می‌شد.

مهتاب کرامتی پیش از آن که بازیگری را آغاز کند فارغ‌التحصیل میکروبیولوژی است و به گفته خودش همین سابقه تحصیلی، مشوق او در همکاری داوطلبانه‌اش با سازمان جهانی یونسکو بوده است. او به سبب آشنایی خانوادگی با حبیب رضایی برای آموزش آکادمیک بازیگری در دوره‌های آزاد بازیگری امین تارخ شرکت کرده و از همان جا برای بازی در سریال مردان آنجلس انتخاب شد.

کرامتی بلافاصله پس از بازی در مردان آنجلس راهی سینما شد و در فیلم «مردی از جنس بلور» ایفای نقش کرد. از آن پس در سریال​ها و فیلم‌های سینمایی دیگری هم‌بازی کرد.

«زن‌ها فرشته‌اند»، «آلزایمر»، «اسب حیوان نجیبی است»، «ملاقات با طوطی» و... از جمله فیلم‌های سینمایی است که مهتاب کرامتی در آنها ایفای نقش کرده است. با این حال بازگشت او به تلویزیون و همبازی شدنش با پرویز پرستویی در «خاک سرخ» آن هم در نقشی متفاوت با آنچه به نظر می‌رسید در آن کلیشه شده باشد، توانایی‌های متفاوت این بازیگر تلویزیون و سینما را نشان داد.

سمیرا معادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها