مدیرعامل شرکت ملی گاز:

قیمت گاز امسال تغییر نمی‌کند

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این‌که امسال قیمت گاز تغییر نمی‌کند و همانند سال گذشته محاسبه می‌شود، گفت: هدفمندی یارانه‌ها فقط در بخش خانگی توانست مصرف را کاهش دهد این در حالی است که مصرف بخش صنایع افزایش داشته است، چرا که در یک سال و نیم گذشته شش نیروگاه جدید و واحد‌های صنعتی زیادی تحت پوشش گازرسانی شرکت ملی گاز قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۵۱۰۵۸۳

جواد اوجی در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا تحریم صادرات گاز ایران توسط اتحادیه اروپا مانعی بر سر راه تحقق اهداف برنامه‌ی پنجم توسعه ایجاد می‌کند یا نه؟ خاطر نشان کرد که بدون داشتن مشتریان اروپایی نیز می‌توان سهم 10درصدی تجارت گاز در برنامه‌ی پنجم توسعه کشور را عملی کرد.

وی با اشاره به این‌که ایران مشتریان زیادی برای صادرات گاز دارد، گفت: صادرات 30 میلیون مترمکعب گاز به کشور پاکستان و 25 میلیون مترمکعب به کشورعراق از جمله این موارد است هم‌چنین امکان صادرات گاز ایران به کشور‌های سوریه، همسایگان دریای خزر و کشور‌های حاشیه‌ی خلیج‌فارس وجود دارد. به‌طوری که ایران قرار است به دو کشور عربی صادرات گاز داشته باشد.

اوجی در مورد تحریم صادرات گاز ایران توسط کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز یاد آور شد: ایران تاکنون به هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا گاز صادر نکرده است و این موضوع تنها جنبه‌ تبلیغاتی دارد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که گاز مصرفی بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش درصد رشد داشته است، گفت: مصرف گاز این بخش‌ها در این مدت زمانی حدود 27.6 میلیارد مترمکعب بوده است.

وی با اعلام این‌که در شش ماهه نخست امسال 5.7 میلیارد مترمکعب گاز به کشور ترکیه صادرات داشته است، از افزایش یک درصدی صادرات گاز کشور خبر داد و افزود: این در حالی است که از دو کشور ترکمنستان و آذربایجان تا مهرماه امسال 2.7 میلیارد مترمکعب گاز وارد شده است که این نشان‌دهنده‌ی کاهش 52 درصدی واردات گاز است.

اوجی تعداد شهرهای برخوردار از گاز را 929 شهر اعلام کرد و افزود: ضریب گازرسانی به شهرهای کشور 97 درصد است. هم‌چنین تاکنون 13 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شده‌اند که نشان‌دهنده‌ی ضریب گاز‌رسانی 58 درصدی درروستاهای کشور است.

وی با تاکید بر این‌که شرکت ملی گاز آمادگی کامل برای تامین گاز مورد نیاز در فصل زمستان را دارد، اظهارداشت: این شرکت آماده است تا 30 میلیون مترمکعب گاز تولید‌شده در فازهای جدید پارس جنوبی را در بیدبلند و فجر‌جم فرآورش کنند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از تعویض 18 میلیون کنتور فعلی کشور با کنتور هوشمند طی پنج سال آینده خبر داد و گفت: کنتور هوشمند در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند که با پایان این مراحل نصب آن با اولویت مشترکان پرمصرف آغاز می‌شود.

اوجی از صادرات گاز ایران به کشور عراق در خرداد یا تیرماه سال 92 خبر داد و افزود: از خط لوله ششم یک انشعاب به طول 210 کیلومتر به سمت عراق گرفته شده که در حال حاضر 80 کیلومتر از آن تاکنون ساخته شده است.

وی با اشاره به انفجار خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: با اعلام کمک ایران به شرکت بوتاش ترکیه برای تعمیر خط لوله آسیب‌دیده دیروز این شرکت گازی طی درخواستی خواهان لوله 48 اینچی و برخی از تجهیزات را کرد که بعد از ظهر همان روز تجهیزات مورد نظر آنها در نقطه‌ای که خط لوله آسیب دیده بود، تحویل داده شد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها