
در واقع بیشتر خودروهای نوین به نوعی دارای یک جعبه سیاه است که به عنوان بخشی از سیستم کامپیوتری خودرو به حساب میآید.
استفاده از ترکیب جیپیاس (GPS)، جعبه سیاه و یک نرمافزار قدرتمند، به طور حتم سبک رانندگی اشخاص را تغییر خواهد داد.
این امر شبیه به حضور همیشگی یک افسر پلیس در درون خودروست؛ شک نکنید که این تکنولوژی در حال تکامل است و بزودی به درون ماشینها نفوذ خواهد کرد.
جالب است هر فناوریای که کار پلیس را آسانتر کند به شکل تعجبآوری سریع رشد میکند و از آن حمایت میشود، زیرا راهکارهای سنتی برخورد با جرم اغلب مشکل و گاهی نامعقول جلوه مینماید اما مردم معمولا واکنشهای متفاوتی در مواجهه با این موضوع دارند.
ایده کاهش جرم و خلاف کمتر مورد قبول اکثریت افراد است، ولی بیشتر اشخاص نظریه تحت مراقبت بودن برای 24 ساعت شبانهروز و هفت روز هفته را دوست ندارند.
به طور عام اکثر افراد بجز عدهای معدود و خاص، دوست دارند هرازگاهی کمی کار خلاف انجام دهند! منظورمان از خلاف کارهایی از قبیل دور زدن ممنوع در ساعت 2 نیمه شب و در زمان حضور نداشتن پلیس یا رانندگی با سرعت 180 کیلومتر بر ساعت در یک جاده است.
تا به حال با اخبار و در واقع روی خوش این قضیه آشنا شدیم. شرکتهای بیمهای با استفاده از همین سیستم رفتارهای ما را حین رانندگی ثبت و مشاهده کرده و براساس آن تصمیم میگیرند که کدامیک از ما مستحق برخورداری از تخفیفهای بیشتری به علت رانندگی قانونمند و بیخطر هستیم.
این مساله آدم را یاد کیلاگرهای (Keylogger) نصب شده روی سیستم رایانه میاندازد که توسط آنها تمامی اعمال انجام داده شده شخص حتی فشردن کلیدهای کیبورد، توسط ماشین ثبت و ضبط میشود.
کیلاگر که در نظر بسیاری استفاده از آن عملی قبیح و خوار برشمرده میشود، دقیقا همان هدفی است که جعبه سیاه در آینده به آن خواهد رسید. ابتدا سخت به نظر نمیرسد، اما باید صبر کنیم و ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
امروزه اگر کسی تصادف سهمگینی را پشت سر بگذارد (منظور از سانحه سهمگین تصادفی است که در آن قضیه به موضوعی بحثبرانگیز بدل شود)، اولین کاری که کارآگاهان انجام میدهند چک کردن خطوط تلفنی است تا دریابند که آیا هریک از دو طرف تصادفکننده حین رانندگی و در زمان تصادف در حال مکالمه با تلفن بودهاند یا خیر. بله، به این شکل مقصر شناسایی میشود.
حال که با این موضوع آشنا شدید، جالب است بدانید به کمک جعبه سیاه طریقه شناسایی چند گام به جلوتر هم میرود. اکنون میتوان گفت سرعت شخص حین تصادف چقدر بوده است. اما این موضوع هم تقریبا منطقی به نظر میرسد و چندان دور از ذهن نیست؛ با این حال اگر جعبه بتواند بگوید حین رانندگی یک دست یا هر دو دستتان روی فرمان بوده است چه؟ یا اگر بتواند نشان دهد حین رانندگی در حال وررفتن با کلیدهای نسبتا زیاد روی داشبورد بودهاید؛ یا بگوید که دقیقا میزان بلندی صدای ضبط خودرویتان چقدر بوده است چه؟ شاید میکروفن درون خودرو صدایتان را وقتی که داشتید آهنگی را برای خود میخواندید ضبط کرده است. از کجا میدانید، شاید ششدانگ حواستان به جای تمرکز روی رانندگی بیشتر متوجه موارد ذکر شده در بالا بوده است!
در اکثر نقاط دنیا راننده باید خودروی خود را هر سال برای تست دودزایی و تولید آلودگی به مرکز معاینه فنی ببرد؛ تستی که به علت ناکارآمدی و گران بودن باعث به وجود آمدن نوعی کلاهبرداری میشود، زیرا معمولا ماشینهای دودزا از رده خارج نمیشود.
چه میشد اگر در این آزمایشهای سالانه اطلاعات جعبه سیاه درون خودرو نیز تجزیه و تحلیل میشد؟ بنابراین در کنار پرداخت هزینه تست آلودگی، با پرداخت مبلغ اضافه کمتری میتوانید تمامی رفتارهای خشونتبار رانندگی یک سال گذشتهتان را نیز دریافت کنید. با کمک جیپیاس حتی میتوان آمار سرعتهای غیرمجاز، دور زدنهای خلاف و عبورهای غیرمجاز را هم مشاهده کرد.
این مساله فرصتی ناب برای تامین درآمد پلیس و اداره مالیات محسوب میشود. ممکن است یک افسر پلیس به شما این اجازه را بدهد تا یک دور ممنوع جانانه بزنید و لازم نیست ترسی هم از عواقب آن داشته باشید، زیرا در صورت جریمه راهی وجود دارد و حق آن را دارید تا اعتراض کنید.
اما از سویی دستگاه جیپیاس اجازه افسر پلیس را درک نمیکند و بنابراین اگر جعبه سیاه خودرو بازرسی شود، شما مجبور خواهید شد جریمه را بپردازید چون تمام اعمالتان ضبط شده است.
رامین فتوت - جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگوی اختصاصی خبرنگار روزنامه «جامجم» در بیروت با حسن عزالدین، عضو بلندپایه حزبالله و نماینده پارلمان لبنان مطرح شد
دکتر حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران در گفتوگو با روزنامه«جامجم» مطرح کرد