بالاخره آیفون 5 از راه رسید. اپل در کنفرانس مربوط به معرفی این گوشی در سانفرانسیسکو، نسل جدید گوشی ‌های هوشمند خود را معرفی کرد.
کد خبر: ۵۰۳۶۲۸

هر چند عده‌ای معتقدند این گوشی باید سال گذشته معرفی می‌شد و بر این باورند که نسل جدید آیفون دیر وارد بازار شده است.

بدون شک این نخستین گوشی آیفونی است که از سال 2010 تاکنون طراحی جدیدی داشته، اما نشان می‌دهد اپل برای رسیدن به زیبایی، خیلی از اصل خود فاصله نگرفته است.

هواداران اپل مدام به یاد جمله معروف استیو جابز می‌افتند که «هیچ کس گوشی بزرگ نمی‌خواهد» اما مدیرعامل فعلی، تیم کوک پا روی این جمله استیو جابز می‌گذارد و آیفون جدید را معرفی می‌کند.

آیفون5 نمایشگری چهار اینچی دارد که با رزولوشن 1136 در 640 کار خواهد کرد. این قابلیت به نرم‌افزارهای جدیدتر اجازه می‌دهد از فضای بیشتری در گوشی استفاده کنند البته اپل به فکر نرم‌افزارهای قدیمی‌تر هم بوده و کماکان در آن فضای آشنای قدیمی به کار گرفته خواهد شد.

حسی که گوشی در دست به آدم می‌دهد، تفاوت چندانی با آیفون4 و 4S ندارد. این درست است که آیفون5 کمی قد کشیده، اما عرض یکسان آن باعث شده است دست کم آیفون‌دارها خیلی تفاوتی احساس نکنند.

مطابق روش معمول اپل، کوچک ترین جزئیات در طراحی این گوشی بدقت بررسی و پیاده شده است. صفحه لمسی کماکان مطمئن کار می‌کند و وقتی یکی از این گوشی‌ها را در دست می‌گیریم، مطمئن می‌شویم در طراحی و تولید آن کوچک ترین اهمال کاری نشده است. پورت هدفون این گوشی از بالا به پایین منتقل شده است، اما کاربران آیپاد تاچ در تطبیق با آن مشکل خاصی نخواهند داشت.

اغلب شایعات منتشر شده درباره این گوشی صحت داشته‌است. پشتیبانی از فناوری LTE برای اولین بار به آیفون5 آمده است.

همچنین کابل آن نیز به پورت جدیدی مجهز شده که کوچک تر است. هر چند این تغییر پورت می‌تواند برای مشتریان دستگاه‌های جانبی iDeviceها، دردسر زیادی درست کند و برای ارتباط این گوشی با دستگاه‌های قدیمی‌تر به یک آداپتور تبدیل مناسب نیاز است.

این گوشی بالاخره سبک‌تر شده است. هر چند بقیه گوشی‌های آیفون خیلی سنگین به‌نظر نمی‌رسیدند، اما با در دست گرفتن این گوشی، شاید نخستین چیزی که سوای طراحی تمیز آن جلب توجه می‌کند، گوشی بزرگ‌تر و سبک‌تر باشد.

بسیاری معتقدند آیفون‌های قبلی برای مردان ساخته شده بودند،‌ چرا که اگر پنجه به اندازه کافی قوی نباشد، ممکن است گوشی به زمین بیفتد. در حالی که آیفون5 سبک‌تر است و بسیار راحت‌تر در دست قرار می‌گیرد.

نمایشگر آیفون5 که از استاندارد sRGB پشتیبانی می‌کند، یک لایه لمسی متصل به خود روی آن دارد و می‌خواهد ادعای اپل را در پیشرفته‌ترین نمایشگر دنیا ثابت کند.

هر چند نمایشگرهای صنعت موبایل پیشرفت زیادی کرده‌است و نمی‌توان به‌طور قطع رتینا را بهترین دانست.

قابلیت ضدبازتابش نور، جدیدترین ویژگی‌این نمایشگر است ؛ هر چند باعث نمی‌شود طراحی 4S قدیمی ‌به‌ نظر برسد.

تراشه A6 در این گوشی قرار داده شده است، اپل که تمایلی ندارد وارد جزئیات سخت‌افزاری شود، تنها اشاره دارد که این‌تراشه از قبلی سریع‌تر است. درست به‌همان اندازه که آیفون 4S از آیفون4 سریع‌تر بود (و به‌همین ترتیب در نسخه‌های قبلی).

هر چند در نگاه اول چشم را خیره نمی‌کند، اما بعد از مدتی که با این گوشی کار کردید، آیفون 4S به‌نظر کند می‌رسد. جلوه‌های تصویری در این گوشی نرم‌تر شده‌است و انتقال از یک نرم‌افزار به نرم‌افزار دیگر سریع‌تر انجام می‌شود و همه‌چیز به‌طور محسوسی بهتر شده است.

دوربین آیفون5 کوچک‌تر و با تراشه بهتری عرضه شده است. همچنین دوربین جلوی آن می‌تواند با کیفیت 720p فیلمبرداری کند.

از نظر نرم‌افزاری، iOS 6 با افزودن حجمی از قابلیت‌های جدید می‌تواند تفاوت زیادی میان آیفون5 و آیفون‌های نسل قبلی خود ایجاد کند.

برای مثال نرم‌افزار Maps کاملا تغییر کرده است و دیگر خبری از گوگل مپس نیست و نرم‌افزار قوی‌تری به‌نام TomTom جای آن را گرفته است. نقشه‌های جدید در آیفون سه‌بعدی است و بسرعت از تصاویر ماهواره‌ای به تصاویر سه‌بعدی تغییر شکل می‌دهند.

نرم‌افزار Siri، شاهد تغییر بزرگی بوده است، این نرم‌افزار با ورود به زبان‌ها و قلمروهای دیگر، راهی را رفته است که آیفون4S نرفته بود.

همچنین قابلیت‌های جدیدی به این نرم‌افزار اضافه شده است که می‌تواند بیشتر و بیشتر به‌عنوان یک دستیار شخصی معرفی شود.

تمام بخش‌های iOS 6 با فیس‌بوک یکپارچه شده‌است و می‌توان از طریق صفحه Notification به فیس‌بوک و توییتر مطلب فرستاد.

اما نبود NFC یکی از مواردی که است که برای عده زیادی علامت سوال ایجاد کرده است ؛ چرا که رقبای آن، یعنی ویندوز فون و اندروید هر دو از این فناوری پشتیبانی کرده‌اند.

با این حال اپل امیدوار است برای یک سال دیگر کماکان در صدر پرفروش‌ترین‌ها باقی بماند.(جام جم - ضمیمه کلیک)

محمدرضا قربانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها