خواننده ​شدن ​هم برای ​خودش ​​عالـــمی​دارد؛ عالمی که همه را دچار خود کرده است. از بازیگر و فوتبالیست گرفته تا مردم عادی، همه را به دنبال خود می‌کشاند و می‌برد. البته اغلب این افراد حضوری کوتاه‌مدت در عرصه موسیقی دارند و پس از انتشار یک آلبوم با این عالم خداحافظی می‌کنند.
کد خبر: ۵۰۱۴۵۵

این افراد که به اصطلاح آنها را خوانندگان تک آلبوم می‌نامیم معمولا بزودی درمی‌یابند که با استقبال مواجه نشده‌اند و بهتر است هر چه زودتر این عرصه را ترک کنند. البته برخی هم کم و بیش کارهایشان ادامه پیدا می‌کند، مثل مهران مدیری و محمدرضا هدایتی که فعالیت طولانی‌تری در این عرصه داشته‌اند.

ابوالحسن مختاباد، روزنامه​نگار و کارشناس حوزه موسیقی انتشار این آلبوم‌ها را گذرا دانسته و بعد از انتشار آلبوم موسیقی بهرام رادان با عنوان «روی دیگر» گفته است: این‌ گونه کارها مانند باد موسمی هستند که بسرعت می‌آیند و می‌روند. موسیقی نخبه، جایگاهش والاتر از این است که تحت تاثیر آن قرار بگیرد.

او درباره تاثیر انتشار این آلبوم‌ها بر موسیقی کشور نیز اظهار نظر می‌کند: من فکر نمی‌کنم کسی بتواند با یک آلبوم ضعیف، سنت‌های یک موسیقی را متزلزل کند. به نظر من در کل انتشار این آلبوم‌ها مقطعی و اتفاقا تائیدی بر عمکرد کاملا مادی بازار است و راهش از آثار حرفه‌ای و معنوی جداست.

او معتقد است: مردم نشان دادند تا حدودی به این‌که چه کالایی مصرف کنند، آگاه هستند. من معتقدم باید برای فکر و انتخاب مخاطب احترام گذاشت. مردم آلبوم‌ها را تهیه می‌کنند، اگر به نظرشان ارزشمند آمد جایگاهی برای آن باز می‌کنند وگرنه براحتی دورش می‌اندازند. باید به مخاطبان موسیقی احترام گذاشت، چراکه آنها همیشه با گوش موسیقایی قوی، زشت را از زیبا و خوب را از بد تشخیص داده‌ و نگذاشته‌اند جریانات غیراصیل، در جریان اصلی موسیقی تاثیر بگذارد.به هر حال بازار موسیقی نشان داده است موسیقی ضعیف را کنار می‌زند. برای مثال اگر کار آقای رادان به دل مردم بنشیند، طبیعی است می‌ماند وگرنه جامعه آن را حذف و از گردونه خارج می‌کند.

بازیگران خواننده

رضا رویگری

رضا رویگری اولین آلبوم خود را با عنوان غوغا و دومین آلبوم خود را با عنوان «از عشق گفتن» منتشر کرده است. او در حال حاضر منتظر مجوز آلبوم سوم خود به نام «کازابلانکاست». این آلبوم ده قطعه را در بر می‌گیرد که آهنگسازی قطعات توسط حمید عسگری، محسن یگانه، پوریا حیدری، عماد توحیدی و خوانندگی آن توسط رضا رویگری صورت گرفته است.

 

 

مهران مدیری

با پیشنهاد فردین خلعتبری (آهنگساز) خواننده شد و به این ترتیب فعالیتش در عرصه موسیقی هم شروع شد. آلبوم «از روی سادگی» با موسیقی ِ زنده‌یاد بابک بیات و فردین خلعتبری، یکی از کارهای مدیری در این حوزه است.

او سال ۷۹ آلبوم اولش را روانه بازار کرد. او مجموعه‌ای به نام «دلتنگی‌ها» را هم به بازار فرستاد که در آن، اشعار ‌هاتف علی مردانی را دکلمه کرده بود.

این بازیگر و کارگردان سرشناس از سال 82 به بعد خوانندگی تیتراژ چند فیلم و سریال، همچون سریال‌های مهر و ماه، شب‌های برره، باغ مظفر، قهوه تلخ و فیلم هم‌نفس (مهدی فخیم‌زاده) را تجربه کرده است.

این بازیگر و کارگردان سال 1387 به گروه موسیقی کوبه‌ای دارکوب پیوست و کنسرت بزرگی را به یاد زنده‌یاد خسرو شکیبایی در سالن وزارت کشور اجرا کرد. وی همچنین در مراسم ده سالگی جشن دنیای تصویر ـ که با حضور چهره‌های سینمایی ـ تلویزیونی برگزار شد ـ جایزه بهترین ترانه و موسیقی تیتراژ را برای سریال باغ مظفر دریافت کرد.

حامد بهداد

حامد بهداد هم از آن دسته بازیگرهایی است که خوانندگی را تجربه کرده است. او در گروه موسیقی دارکوب همراه مهران مدیری به عنوان خواننده عضو است. در اثر جدید دارکوب، یک قطعه نوستالژی و فولکلور از دیار تربت‌جام وجود دارد که حامد بهداد آن را خوانده است.

حامد بهداد از جمله بازیگرانی است که چند سالی می‌شود به خوانندگی روی آورده، اما با انتقاداتی هم مواجه شده است؛ به طوری که پس از خواندن تیتراژ سریال مثل یک کابوس ـ که بتازگی از شبکه یک پخـــش شده ـ خیلی​ها گفتنداگر خواننده حرفه‌ای این تیتراژ را اجرا می‌کرد، تاثیرگذارتر بود.

محمدرضا فروتن

صدای محمدرضا فروتن در شب یلدای کیومرث پوراحمد ‌به‌یادماندنی شد و بعد از آن بود که ‌به فروتن پیشنهاد شد ترانه‌های دیگری را هم اجرا کند، اما او نپذیرفت. محمدرضا فروتن قبل از این‌که بازیگر شود، در کلاس‌های آواز شرکت کرده بود و پیش استادانی چون صدیق‌ تعریف و سپهری درس آواز گرفته بود.او بتازگی روی آلبوم جدیدی با آهنگسازی بهمن زرین و ترانه‌های افشین یداللهی کار می‌کند که قرار است زمستان امسال منتشر شود.

 

شهاب حسینی

شهاب حسینی یکی از اعضای گروه موسیقی هفت بود؛ گروهی که سه بازیگر دیگر یعنی حمید گودرزی، امیرحسین مدرس و امین زندگانی نیز در آن حضور داشتند. گروه موسیقی هفت (سون) سال ۱۳۸۳ شکل گرفت و تاکنون چهار مجموعه آهنگ از این گروه منتشر شده‌ است که شهاب حسینی در آلبوم یک و دو به دکلمه پرداخته و درآلبوم سه و چهار خوانندگی کرده ‌است. از شهاب حسینی آلبوم «رایا» منتشر شده است.

شهاب حسینی در خصوص همکاریش با گروه هفت گفت: می‌خواستم کاری جدا از بازیگری داشته باشم. دوست داشتم به عنوان یادگار، در این اثر امضایی از خودم به جا بگذارم.

امین حیایی

امین حیایی، تا به حال در دو فیلم سرود تولد و بوی بهشت به صورت اختصاصی خوانندگی کرده است. حیایی سال‌ها پیش قرار بود در کنار اعضای گروه کویر یک کنسرت هم اجرا کند که به دلیل گرفتاری‌های هنر هفتم هنوز موفق به انجام آن نشده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون در خبری که چندی پیش منتشر شد گفته بود یک آلبوم موسیقی برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد ارائه کرده که البته جزئیاتی از این کار هنوز منتشر نشده است.

شاید بسیاری فراموش کرده باشند که امین حیایی حدود 10 سال پیش یک آلبوم به نام «باران» منتشر کرد، آلبومی که مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود از یادها رفت.

رضا عطاران

رضا عطاران، بازیگر و کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی طنز است که گاهی هم صدایش را امتحان می‌کند. او در کوچه اقاقیا ترانه‌ای خواند و در متهم گریخت و ترش و شیرین به قول معروف رپ‌خوانی کرد.

 

 

بهرام رادان

رادان اولین تجربه موسیقایی خود را اردیبهشت‌مـــاه امسال روانه بازار کرد و در این اثر از آهنگسازی کیوان هنرمند بهره برده است که پیشتر موسیقی فیلم‌‌هایی نظیر گاو خونی را در کارنامه دارد.

بهرام رادان در آلبوم «روی دیگر» سبک‌های پاپ، بلوز، راک و کانتری را در هم آمیخته و صدای خود را در یک اثر موسیقایی، به دو زبان فارسی و انگلیسی محک زده است.

این آلبوم 9 قطعه به زبان فارسی و سه قطعه به زبان انگلیسی دارد.

امیرحسین مدرس

مدرس‌‌ از سال‌ 65 به صورت ‌جدی‌ به‌ این‌ هنرموسیقی پرداخت. ابتدا ردیف‌های‌ آوازمقدماتی‌ را گذراند و‌ سپس‌ دوره‌ تکمیلی‌ و عالی‌ را نزد مرحوم‌ استاد رضوی‌ سروستانی‌ به‌ پایان‌رساند.

مدرس بر خلاف برخی دیگر از بازیگران و اهالی سینما که عضو یک گروه بوده‌اند به صورت انفرادی در وادی‌موسیقی‌ فعالیت‌ می‌کرد‌، اما پس از گـــذشت چندی و به‌ پیشنـهاد شهاب حسینی سال 1383 به گروه‌ هفت‌ پیوست و کارگروهی‌ را در این عرصه تجربه‌ کرد.

مدرس تیتراژ چند سریال تلویزیونی را هم خوانده است که می‌توان به خوش‌نشین‌ها، زن‌بابا، ترانه مادری، فرات و... اشاره کرد.

او اولین آلبوم خودش را با نام «ماه نی» منتشر کرد که بازخوانی نوحه‌های قدیمی و فراموش شده ایرانی بود و صدا و اجرای زیبای مدرس واقعا جان دوباره‌ای به این نوحه‌ها بخشید.

امیرحسین مدرس آخرین آلبوم خود را با نام «خورشید» با همکاری امین تارخ سال 1390 توسط موسسه فرهنگی هنری خورشید هشتم روانه بازار موسیقی کشور کرد.

محمدرضا هدایتی

محمـــدرضا هدایتی چند وقتی است به جرگه خوانندگان رسمی موسیقی پاپ پیوسته و آلبوم «برگ و باد» او وارد بازار شده است. او دراین آلبوم ملودی‌هایی را با سازبندی کلاسیک پاپ به گوش علاقه‌مندان موسیقی می‌رساند.آلبوم برگ و باد هدایتی ۹ قطعه دارد.

 

 

ورزشکاران خواننده

رضا عنایتی

رضا عنایتی همان مهاجم آبی‌پوش که در تیم‌ملی هم بازی کرده است سابقه ورود به دنیای موسیقی را دارد. او آلبوم «همه چیم تو» را در گذشته منتشر کرده است که می‌توان گفت هیچ موفقیتی برای این فوتبالیست به همراه نداشت و او را با انتقاد‌های فراوانی روبه‌رو کرد. پرونده فعالیت عنایتی در عرصه موسیقی با همین آلبوم بسته شد و دیگر ادامه پیدا نکرد.

 

 

نیما نکیسا

«خدا کنه بارون بیاد» عنوان اولین آلبوم نیما نکیسا بود که چند سال پیش وارد بازار شد تا این دروازه‌بان سابق تیم ملی و پرسپولیس در ردیف فوتبالیست‌های هنرمند قرار بگیرد. نکیسا ابتدا دنیای سینما را تجربه کرد، اما بعد با توجه به صدای خوبی که داشت روبه خوانندگی آورد.

نکیسا این روزها در یک فیلم سینمایی هم نقش یکی از شهدای جنگ تحمیلی را بازی می‌کند.

 

علی انصاریان

علی انصاریان هم با همکاری مهدی کشوری، قطعه‌ای به نام «شدید» را در فضای اینترنت و مجازی منتشر کرده است.

انصاریان که در برخی سریال‌های 90 قسمتی صدا و سیما هم به عنوان مهمان و بازیگر حضور داشته است در حوزه موسیقی خیلی مقطعی ورود کرد و می‌توان گفت با توجه به این‌که یک تک آهنگ خوانده است واکنش خاصی در جامعه رسانه‌ای و هنری کشور بر​نیانگیخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها