گفت‌وگو با لطف‌الله سیاهکلی، معاون رسانه‌های مجازی صدا و سیما

رسانه‌های سایه در راهند

در حال حاضر بسیاری از وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و پست‌های شخصی، مطالب متعددی در خصوص برنامه‌های رادیو و تلویزیون منتشر می‌کنند که شاید بررسی و توجه به این مطالب بتواند در ارتقای کیفی و فنی تولید برنامه‌های رسانه ملی موثر باشد. رسانه ملی، معاونتی را با عنوان رسانه‌های مجازی راه‌اندازی کرده تا این معاونت بتواند رسانه کارآمد و موثر مبتنی بر فناوری‌های نوین در محیط‌های مجازی و اینترنت ایجاد کند. در گفت‌وگویی با مهندس لطف‌الله سیاهکلی، معاون رسانه‌های مجازی رسانه ملی، فعالیت پایگاه‌های اجتماعی و سایت‌هایی را که به‌صورت عمومی و تخصصی به برنامه‌های رادیو و تلویزیون می‌پردازد، مورد بررسی قرار دادیم.
کد خبر: ۴۹۹۵۸۱

معاونت رسانه‌های مجازی رسانه ملی با چه هدف و رویکردی ایجاد شده است؟

با توجه به رخدادهای فناوری در جهان و حضور هزاران برنامه ماهواره‌ای و میلیون‌ها وبگاه و... ارائه خدمات از طریق پلتفرم IPTV رسانه مهر در کشور مورد نیاز است تا رضایتمندی مردم، حفظ فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی، حفاظت از حریم خصوصی خانواده و نیز صیانت از اسرار کشور ایجاد شود.

بر این اساس IP Medie بنیان گذاشته شد که فناوری آن بومی است و همه الزامات آن را تامین می‌کند. با توجه به فضای عمومی و حتی فضای تخصصی و علمی کشور به دریافت محتوا (Download) از مراکز داده بیگانگان، در فضای اطلاعاتی دنیا به مصرف‌کننده تبدیل شده‌ایم و این موضوع می‌تواند بر فرهنگ تولید محتوای ایرانی ـ اسلامی و نیز ارائه آن به دنیا، اثری تخریبی داشته باشد، لذا ایجاد رسانه مهر یعنی فراهم‌کردن فضایی برای تولید محتوای ارزشمند دینی، علمی، فرهنگی و... برای مصرف داخل و ارائه آن به منطقه و جهان مورد نیاز است.

در آینده نه چندان دور، همه نیازهای علمی، فرهنگی و... جوامع فقط از طریق فضای مجازی ارائه خواهد شد. به همین دلیل ما هم تلاش می‌کنیم از این فناوری در کشورمان برای هموطنان استفاده کنیم.

شما آماری از وبلاگ‌ها و سایت‌هایی که محتوای آنها مرتبط با رادیو و تلویزیون است، دارید. چه بخشی از آن وابسته به سازمان صدا و سیما و چه بخشی خصوصی است؟

در حال حاضر آمار کاربران اینترنت در ایران بیش از 28 میلیون نفر است، اما تعداد وبلاگ‌ها و سایت‌ها با محتوای صدا و سیما قابل شمارش نیست. تعداد سایت‌ها بسیار زیاد است. تنها 600 سایت متفاوت آن متعلق به صدا و سیماست که بخش عمده این سایت‌ها به عنوان رسانه سایه در اختیار برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی قرار دارد.

اما وبلاگ‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های شخصی که محتوای رادیو و تلویزیونی دارد تاکنون شمارش نشده است. در ضمن خیلی از این رسانه‌های شخصی محتوای عمومی‌تری دارد و رادیو و تلویزیون تنها بخشی از محتوای آنها را تشکیل می‌دهد.

حالا به دست آوردن آمار این رسانه‌های شخصی شاید چندان هم مفید نباشد، اما شما در معاونت سایبری، برنامه‌ای برای ارزیابی این رسانه‌ها دارید؟

بله این‌گونه نیست که برنامه‌ای برای ارزیابی چنین وبلاگ‌هایی نداشته باشیم. البته بیشتر این پایگاه‌ها دارای محتوای عمومی است تا تخصصی. در بخش‌هایی هم قسمت دانلود فعال‌تر است.

این‌که می‌گویید محتوایشان بیشتر عمومی است حاصل و نتیجه تحقیقات مدونی است یعنی همین الان هم این رسانه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است؟

نهادها و سازمان‌های مختلفی دست‌اندرکار بررسی محتوای سایت‌های ایرانی و غیرایرانی است، از جمله معاونت رسانه مجازی رسانه ملی که بخش‌های مختلف را رصد می‌کند.

اما به صورت مجزا محتوای پایگاه‌هایی که در خصوص صدا و سیماست تاکنون از نظر محتوای تخصصی مورد بررسی قرار نگرفته است.

البته سایت‌هایی که وابسته به رسانه ملی است همه فعالیت‌ها و حتی چگونگی انتشار مطالب آن نیز بررسی می‌شود. اما سایت‌هایی که به صورت خصوصی اداره می‌شود کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

چرا این اتفاق تاکنون نیفتاده است؟ آیا بهتر نیست مدیران و برنامه‌سازان ارتباط مستقیمی با برخی پایگاه‌های مجازی داشته باشند؟

پاسخ دقیقی درباره رابطه بین حوزه برنامه‌سازی و محتوای سایت‌ها وجود ندارد، لذا نمی‌توان بدرستـی میزان تاثیر این پایگاه‌ها را با تصمیمات مدیران و بـرن‍‍ـامـه‌سازان سنجش کرد، چون برخی برنامه‌سازان و مدیران در فضای وب فعالیت خوبی دارند اما برخی تنها به برنامه‌ای که تولید می‌کنند، توجه دارند.

حضور برنامه‌سازان در فضای وب باعث می‌شود ارتباط خوبی میان برنامه‌سازان رسانه ملی با کسانی که در فضای وب فعال هستند، برقرار شود.

برخی نقدها و موضوعاتی که به صورت عمومی در این پایگاه‌ها مطرح می‌شود می‌تواند به برنامه‌سازان و مدیران کمک کند. در آینده برای شناسایی بیشتر این رسانه‌های شخصی چه برنامه‌ای دارید؟

نمی‌توان گفت نقد یا حتی مطالبه پایگاه‌های موجود در فضای مجازی تا چه اندازه بر تصمیمات مدیران یا برنامه‌سازان تاثیرگذار است. مطمئنا شناسایی این پایگاه‌ها و بررسی مطالب منتشر شده مورد نیاز است و ما هم در معاونت رسانه‌های مجازی طرح‌هایی برای بررسی و ارزیابی این وبلاگ‌ها داریم.

مسلما محتوای برخی از این رسانه‌ها می‌تواند راهگشای برنامه‌سازان و برنامه‌ریزان در رادیو و تلویزیون باشد و محتوای برخی دیگر هم قابل اعتنا نیست، چون پایه علمی و تخصصی ندارد. به هر حال یکی از برنامه‌های آینده معاونت رسانه‌های مجازی ارزیابی رسانه‌های شخصی در فضای مجازی است؛ البته با محوریت رادیو و تلویزیون.

برخی مجریان، بازیگران یا چهره‌های آشنا پایگاه‌هایی در فضای مجازی دارند. آیا شما در معاونت رسانه‌های مجازی برنامه‌ای برای ساماندهی حضور این افراد در فضای مجازی دارید؟

خوشبختانه سایت‌ها، پرتال‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده توسط معاونت رسانه مجازی موقعیت بسیار خوبی برای کارکنان رسانه ملی است که جایگاه خود را در فضای مجازی بیابند. اگر برنامه‌سازی به طور مستقل برای خود سایت می‌زند بدیهی است مسئولیت آن به عهده خودش است، اما اگر با طرح مشخص از طریق معاونت رسانه‌های مجازی فعالیت کند باعث هم‌افزایی و همگرایی بیشتر می‌شود.

معاونت رسانه مجازی اعلام آمادگی می‌کند و تسهیلاتی را برای برنامه‌سازان و چهره‌های رسانه‌ای در این عرصه آماده می‌کند تا آنها بتوانند در فضای وب با امنیت بیشتری فعالیت کنند.

به نظر شما مدیران و برنامه‌سازان از این فضا چه استفاده‌ای می‌توانند بکنند؟ آیا این یک فرصت است یا تهدید؟

اگر به آمار استفاده از پایگاه‌های اجتماعی یا حضور نسل جدید در فضای وب توجه کنید می‌توانید متوجه شوید فناوری مجازی روند رو به رشدی دارد. من معتقدم اصحاب رسانه باید حداکثر بهره‌برداری خود را از این فرصت ببرد تا به تهدید برای آنها تبدیل نشود.

شناخت این فضا برای برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی بسیار با اهمیت است تا آنها بتوانند با برنامه در فضای وب حضور داشته باشند و از این فرصت به نفع خودشان استفاده کنند.

معاونت رسانه‌های مجازی قصد ندارد پایگاه اجتماعی مانند فیس‌بوک یا یوتیوب راه‌اندازی کند؟

معاونت رسانه مجازی به دو گونه وارد این عرصه شده است؛ بخش اول به عنوان رسانه سایه یا مکمل با ایجاد پرتال‌ها و سایت‌ها فعالیت می‌کند تا مباحث رادیو و تلویزیون را در فضای مجازی کامل کند و از پایگاه‌هایی دارای چنین توانایی حمایت می‌کند.

حتی برای کامل شدن طیف رسانه کودک و نوجوان و تدام بخشی برنامه‌های کودک و نوجوان در شبکه‌های دو، تهران و مراکز استان‌ها پورتالی ایجاد کرده است تا در حوزه تخصصی‌ها وارد فعالیت شود.

معاونت رسانه مجازی در بخش دوم به عنوان رسانه مستقل در فضای مجازی است که با همکاری بخش‌های خصوصی ارتباط مستقیم برقرار می‌کند تا در ارائه محتوا به آنها کمک کند.

مجید اصفیایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها