گفت‌وگو با نیما شاهرخ‌شاهی، بازیگر سریال «مرد نقره‌ای»

فراز و فرودهای شخصیت دانیال در مرد نقره‌ای

نیما شاهرخ‌شاهی قبل از این که به تلویزیون بیاید، سال‌ها در سینما حضور داشته و در فیلم‌های سینمایی مکس، پارک‌وی، دایره زنگی، مجنون لیلی، کیش و مات و... بازی کرده است. وقتی او به تلویزیون آمد، سعی کرد نقش‌های مختلفی را برای بازی انتخاب کند. به همین دلیل شاهد بازی‌های متفاوت او در مجموعه‌های فاصله‌ها، شمس‌العماره، موج و صخره و ملکوت بودیم. او در ماه رمضان امسال با مجموعه «مرد نقره‌ای» به کارگردانی کاظم معصومی مهمان خانه‌ها شده است. او در این مجموعه، نقش دانیال را بازی می‌کند. شاهرخ‌شاهی معتقد است این مجموعه برخلاف دیگر آثار تلویزیونی پایان خوش ندارد، به همین دلیل به جذابیت‌های این اثر افزوده شده است. برای خواندن گفت‌وگوی او با ما همراه شوید.
کد خبر: ۴۹۵۵۲۰

با توجه به این که شما در تلویزیون گزیده کار هستید و مجموعه تلویزیونی مرد نقره‌ای تولید صدا و سیمای اصفهان است، نگران این نبودید که بازی شما دیده نشود؟

روزی که ما قرارداد بستیم، در آن ذکر شده بود این مجموعه از یکی از شبکه‌های سراسری پخش می‌شود. من و دیگر بازیگران این مجموعه ازجمله بهاره افشاری، پوریا پورسرخ و... فکر نمی‌کردیم این مجموعه فقط از شبکه «شما» پخش می‌شود. به هر حال همه مردم دستگاه ست تاپ‌باکس (گیرنده دیجیتال) ندارند تا این شبکه را دریافت کنند. همه عوامل برای تولید مجموعه مرد نقره‌ای زحمت زیادی کشیدند و فشار زیادی برای کار تحمل کردیم. ساخت این مجموعه دو ماه طول کشید و روزانه 15 تا 16 ساعت کار می‌کردیم. گرچه 11 مرداد ماه تصویربرداری این مجموعه تمام شد، اما هنوز خستگی این مجموعه همراهمان است.

داستان مجموعه مرد نقره‌ای چه ویژگی‌هایی داشت که بازی در آن را پذیرفتید؟

فیلمنامه این مجموعه به لحاظ شخصیت‌پردازی کامل بود. علاوه بر داشتن داستان عجیب و غریب، پایان این سریال برخلاف دیگر سریال‌ها خوش نیست. مردم از این نوع پایان‌بندی‌ها خسته شده‌اند و علاقه‌مندند آثاری ببینند که پایان متفاوتی داشته باشد. از سوی دیگر، نقش دانیال برایم جذابیت‌های زیادی داشت. این نقش همراه با فراز و نشیب‌های زیادی است. به همین دلیل مرتب باید حس‌های مختلف را برای این شخصیت تجربه می‌کردم.

نقش دانیال با تنش‌های زیادی روبه‌روست. برخی صحنه‌ها بازی معمولی و ساده‌ای را می‌طلبد و در بعضی صحنه‌ها یک بازی روان‌‌پریش. با توجه به این که باید روزانه 15 تا 16 ساعت مقابل دوربین ظاهر می‌شدید، فشار زیاد کار و پیچیدگی نقش، شما را با مشکل روبه‌رو نکرد؟

نقش دانیال با پیچیدگی‌های زیادی همراه بود، اما تلاش کردم از تجربیاتم استفاده کنم تا این نقش را بخوبی دربیاورم. مسلما فشردگی کار برایمان دشواری‌های خودش را داشت، ضمن این که پیچیدگی نقش هم این دشواری را بیشتر می‌کرد. به همین دلیل اشاره کردم دو ماه کار سخت و فشرده انجام دادیم و هنوز خستگی آن برطرف نشده است.

گرچه کار فشرده بود و نقش کلیدی داشتم، اما سعی کردم کوچک‌ترین لغزشی نداشته باشم. سکانس‌های سخت در این مجموعه زیاد بود. امیدوارم نقش دانیال را بخوبی درآورده باشم و مردم از بازی‌ام راضی باشند.

غیر از داستان متفاوت مجموعه مرد نقره‌ای پخش این مجموعه در ماه رمضان در انتخاب شما تاثیر داشت یا نه؟

من سعی می‌کنم بازی در مجموعه‌هایی را بپذیرم که موضوع آن برای مردم جذابیت داشته باشد. به همین دلیل در ابتدا معیارهایی همچون فیلمنامه، کارگردانی و بازیگران نقش مقابل برایم اهمیت دارد. البته پخش این مجموعه در ماه رمضان هم بی‌تاثیر نبود. مردم در ماه رمضان سریال‌ها را دنبال می‌کنند و علاقه‌مندند مجموعه‌های متنوعی را در این ماه ببینند. در مجموع تلاش می‌کنم در آثاری بازی کنم که برایم پیشرفت به شمار آیند.

چطور متوجه می‌شوید که بازی در یک اثر برایتان پیشرفت است یا نه؟

ازپیشنهادهایی که بعد از بازی‌ام در یک اثر داشته باشم، متوجه می‌شوم چقدر توانسته‌ام نقشم را خوب اجرا کنم. وقتی پیشنهادهای زیادی شود، مشخص است این پیشرفت اتفاق افتاده است.

تجربه همکاری با کاظم معصومی کارگردان مجموعه مرد نقره‌ای چگونه بود؟

شاهرخ شاهی: فیلمنامه مرد نقره‌ای به لحاظ شخصیت‌پردازی کامل بود. علاوه بر داشتن داستان عجیب و غریب، پایان این سریال برخلاف دیگر سریال‌ها خوش نیست و پایان متفاوتی دارد

کاظم معصومی جزو کارگردانانی است که نه‌تنها به کارش اشراف زیادی دارد، بلکه فرد بااخلاقی هم هست. من از کار کردن در کنار ایشان لذت بردم و احساس راحتی می‌کردم. او بدقت به پیشنهاد بازیگران گوش می‌داد، حتی اگر با پیشنهادی هم موافق نبود، دلایل قانع‌کننده‌ای داشت. به نظرم داشتن این وسواس در طول کار خیلی اهمیت دارد. همین مساله منجر به ماندگاری یک هنرمند می‌شود. البته همه ماندگار نمی‌شوند، مگر آن که نسبت به کارشان وسواس داشته باشند. مردم ما خیلی باهوش هستند. وقتی بازیگر با تمام وجود برای نقشش انرژی گذاشته باشد یا زمانی که بازی‌اش تصنعی باشد، مسلما بیننده متوجه​ این مساله می‌شود. بنابراین باید همیشه بهترین کار را ارائه داد.

پس با این تعریف نظر مردم برایتان اهمیت زیادی دارد؟

بله، چون مردم هستند که مشخص می‌کنند بازیگر بماند یا نه. مردم به آثاری که می‌بینند، توجه زیادی دارند. بنابراین باید به سلیقه مردم احترام گذاشت و برای آنها کار خوب انجام داد.

شما در این مجموعه در کنار پوریا پورسرخ و بهاره افشاری بازی دارید که قبلا هم با آنها همکاری کرده بودید، همکاری مجدد با‌ آنها چه کمکی به شما کرد؟

من با بهاره افشاری در چهار اثر و با پوریا پورسرخ در پنج اثر بازی داشته‌ام. البته با سعید نیکپور اولین بار بود که افتخار همکاری داشتم. مسلما وقتی با بازیگری چند بار تجربه همبازی‌شدن داشته باشیم، تاثیر زیادی در کار می‌گذارد و راحت‌تر بده و بستان‌ها اتفاق می‌افتد. در این مجموعه هم این تجربه خوب اتفاق افتاد و بازی در کنار بازیگران حرفه‌ای لذتبخش بود.

با توجه به این ‌که شما بازیگر سینما هستید، زمانی که پیشنهاد سینمایی و تلویزیونی همزمان داشته باشید، ترجیح می‌دهید سینمایی کار کنید یا تلویزیونی؟

اولویتم سینماست، چون بازیگر سینما هستم، اما متن خوب هم برایم اهمیت زیادی دارد. متاسفانه یکی از مشکلات آثار نمایشی، فیلمنامه خوب است. بندرت یک فیلمنامه خوب به دستمان می‌رسد.

آیا تا به حال پیش آمده فیلمنامه‌ای برایتان رضایت‌بخش نباشد، اما آن را بپذیرید؟

وقتی فیلمنامه‌ای خوب نیست، سعی می‌کنم قبول نکنم. مسلما هر بازیگری علاقه‌مند است در کاری بازی کند که فیلمنامه خوبی داشته باشد، ولی برخی مواقع هم پیش می‌آید تا در آثاری بازی ‌کند که فیلمنامه‌اش چندان رضایت‌بخش نیست. به هر حال حرفه ما بازیگری است و از این راه معشیت خودمان را تامین می‌کنیم. ما هم اجاره‌خانه داریم. اگر کار نکنیم از کجا هزینه اجاره‌خانه را پرداخت کنیم. امیدوارم بتوانیم در کارهایی حضور داشته باشیم که متن خوبی داشته باشند.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها