در دهه 1360 رحمت و نعمت عالمیان، برادران بی‌رقیب پینگ‌پنگ ایران در مسابقه‌های دوبل بودند. نعمت چپ‌دست در کنار رحمت راست‌دست ـ‌ که اکنون پدر نوشاد و نیما عالمیان است‌ ـ ملی‌پوشانی بودند که با کمترین امکانات، بازی‌های درخشانی از خود ارائه می‌دادند.
کد خبر: ۴۹۲۵۷۶

اکنون با گذشت زمانی طولانی از آن دوره، نوشاد و نیما عالمیان ـ‌که به ترتیب چپ‌دست و راست‌دست هستند ـ زوجی پینگ‌پنگی به وجود آورده‌اند که در مقابل بسیاری از ناموران بزرگ جهان این رشته، شگفتی‌سازی می‌کنند.

پس از کسب نخستین پیروزی‌های تاریخ پینگ‌پنگ ایران در المپیک توسط نوشاد عالمیان به جا دیدیم با رحمت عالمیان، پدر و مربی او به گفت‌وگو بنشینیم.

اصلا فکرش را هم می‌کردید نوشاد روزی به چنین سطحی از پینگ‌پنگ برسد؟

باور کنید نه! هیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کردم که نوشاد در عرصه بزرگی مثل المپیک شگفتی‌ساز شود و با سنی کم، چنان بازی‌های درخشانی در برابر قهرمانانی بسیار پرنام و افتخار، از خود به نمایش بگذارد. البته همیشه دعا کرده بودم او روزی بتواند پرچم مقدس کشورمان را در جهان به اهتزاز درآورد.

آلان چه؟ سقف موفقیت‌های نوشاد را در کدام نقطه می‌بینید؟

نوشاد هنوز بیش از 20 سال ندارد. او در المپیک‌های بعدی هم کاملا خواهد درخشید و من روزی را می‌بینیم که او پس از بالا‌رفتن از سکوی المپیک، پرچم عزیز کشورمان را در این عرصه مهم به اهتزاز درآورد.

ارزیابی شما از عملکردش در المپیک لندن چگونه است؟

خوشبختانه ارزیابی اصلی را مردم عزیزمان انجام می‌دهند که استقبال بی‌نظیری به عمل آورده‌‌اند. طوری که حتی بعد از پیروزی بر تانگ‌پنگ، قهرمان چینی‌تبار تایوانی، مردم مرتبا از جای‌جای میهن عزیزمان با من تماس گرفتند و تبریک گفتند.

به هر حال پس از برد قاطع نوشاد بر جاستین‌ هان استرالیایی، نوبت به تانگ‌پنگ رسید. تانگ‌پنگ که از قهرمانان بزرگ چین و جهان بوده است چند سالی است با پرچم تایوان، راهی مسابقه‌ها می‌شود و در رده‌بندی، 36 رده بالاتر از نوشاد قرار دارد.

در آن مسابقه، نوشاد خیلی با قدرت به پیروزی نزدیک شد، ولی رفته‌رفته آن مسابقه شبیه به یک تراژدی شده بود، چون پس از مختصر غفلتی از جانب ما، حریف با قدرت فوق‌العاده‌ای عقب‌افتادگی خود را جبران کرد ولی سرانجام در گیم پایانی، پس از تایم‌اوت خوب مربی ایران، دعاهای مردم کارساز واقع شد و دومین پیروزی بی‌سابقه در تاریخ المپیک، نصیب پینگ‌پنگ ایران شد. در مقابل تیمو بول آلمانی هم که همه چیز مشخص بود، چون او دارنده پنج نقره جهانی و المپیکی و در عین حال شش قهرمانی اروپاست و از همه نظر اعم از سن، تجربه، افتخارات و امکانات کاملا از نوشاد برتر است. به هر حال بعد از این دیدارها،‌ نام ایران در جهان پینگ‌پنگ بر سر زبان علاقه‌مندان افتاده است.

پیشنهادهایی هم برای بازی نوشاد در لیگ‌های معتبر پینگ‌پنگ دنیا از جمله بوندس‌لیگا به دست‌تان رسیده است؟

پیش از المپیک، پیشنهادهایی رسیده بود از جمله پیشنهاد بازی در بوندس‌لیگا، لیگ پینگ‌پنگ پرتغال و اسپانیا. حتی فدراسیون جهانی حاضر است سرمایه‌گذاری خوبی روی پینگ‌پنگ‌بازانی امثال نوشاد انجام دهد چون آنها به پررونق‌تر‌شدن این رشته می‌اندیشند و علاقه زیادی به پایان سیطره همه‌جانبه چینی‌ها بر این رشته دارند. در حقیقت، حاضرند سرمایه‌گذاری زیادی روی ورزشکارانی کنند که بتوانند چینی‌ها را شکست دهند. پس از حضور ملی‌پوشان ایران در کمپ اشلایگر اتریش و کار با بهترین مربیان جهان از جمله دیمیتری روس آنها می‌خواستند نوشاد را در همان کمپ نگه دارند و با اعطای تسهیلات خوبی مثل خانه و حقوق و... او را تشویق به ماندن کنند.

پاسخ نوشاد چیست؟

رحمت عالمیان: فکر می‌کنم نوشاد اگر بخواهد به پیشرفت برسد لازم است در بوندس‌لیگا ـ که معتبرترین لیگ دنیاست ـ بازی کند، ولی او رغبت چندانی به رفتن ندارد و از فرهنگ بی‌بندوباری در چنین کشورهایی منزجر است

فکر می‌کنم او اگر بخواهد به پیشرفت برسد، لازم است در بوندس‌لیگا ـ که معتبرترین لیگ دنیاست ـ بازی کند.

آلمانی‌ها هم پیشنهاد خوبی به او داده‌اند ولی خود نوشاد که دقیقا روی اهدافش متمرکز است و تنها به موفقیت در عرصه ورزش قهرمانی و افتخارآفرینی برای ایران فکر می‌کند، رغبت چندانی به رفتن ندارد. نوشاد از فرهنگ بی‌بندوباری در چنین کشورهایی منزجر است.

عالمیان کلا ورزشکار بسیار کم‌حرفی است که به سختی با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کند.

نوشاد برای موفقیت، اهمیت زیادی به سکوت، آرامش و ایجاد تمرکز می‌دهد. حتی در مسافرت‌های خارجی هم ترجیح می‌دهد در هتل باقی بماند و تمرکز خود را حفظ کند. در چنین شرایطی، خبرنگاران زیادی مایلند با او گفت‌وگو کنند که او در این زمینه واقعا می‌ماندکه چه کند.

با چه امکاناتی نوشاد عالمیان در المپیک درخشید؟

نمی‌خواهم درددل کنم، ولی متاسفانه هیچ توجه شایسته‌‌ای به او و قهرمانان ملی پینگ‌پنگ ما نمی‌شود. نوشاد حتی به ازای حضورش در مسابقه‌ها و اردوهای متعدد ملی حقوقی دریافت نمی‌کند و رییس فدراسیون گفته است بودجه کافی برای این کار نداریم. در حقیقت، باید شخصا رفت و آمدهایمان از مازندران به تهران برای برقراری این حقوق از جانب کمیته ملی المپیک ادامه پیدا کند.

در حال حاضر دو قهرمان ملی (نوشاد و نیما عالمیان)‌ در پارکینگ منزلمان که آن را به یک باشگاه کوچک تبدیل کرده‌ایم، تمرین می‌کنند. در حقیقت با انگیزه‌های شخصی، آنها وارد پینگ‌پنگ شده‌اند. وقتی آنها 10 و 11 ساله بودند من آنها را به قیطریه تهران آوردم و به کمپ ملی پینگ‌پنگ منتقل کردم تا پنج سالی زیرنظر کره‌ای‌ها و دیگر مدرسان و مربیان خوب دنیا کار کنند. آن زمان، همه خانواده و فامیل ما با این اقدام مخالف بودند و نمی‌پذیرفتند فرشاد و نیما را از خانه دور کنیم.

پدر من که معاون فرهنگی مدرسه بود از ابتدا حتی با حضور خود و برادرم در پینگ‌پنگ مخالف بود و مرتبا راکت‌هایمان را می‌شکست، ولی ما حتی در دوره‌ای که ملی‌پوش شده بودیم، راکت‌هایمان را زیر سر می‌گذاشتیم و می‌خوابیدیم. در پینگ‌پنگ لطمات زیادی خوردیم و حتی به دلیل شرکت در مسابقه‌ها، شغل خود را از دست دادم و از بانک اخراج شدم. من همه چیز زندگی‌ام را صرف آرزویی کردم که خود به دست نیاوردم، یعنی به اهتزار درآوردن پرچم عزیز کشورمان بر فراز میادین مهم جهانی و آسیایی.

الان هم که خوشبختانه نیما و نوشاد به انجام چنین موفقیتی نزدیک شده‌اند متاسفانه هیچ حمایت لازمی از آنها صورت نمی‌گیرد و مسئولان اجرایی و استانی، کمکی به پیشرفت این دو قهرمان و استعدادهای ناب دیگر پینگ‌پنگ مازندران نمی‌کنند. آنها این روزها مرتبا به ما تبریک می‌گویند، ولی نمی‌دانم در گذشته کجا بودند و چرا هیچ همیاری با ما نمی‌کردند تا مرتبا در پیچ و خم اداری و دانشگاهی امور مربوط به پینگ‌پنگ و نوشاد اسیر باشم.

الان تنها درآمد ما از طریق شرکت نوشاد و نیما در مسابقه‌های لیگ است که به حمدالله زندگی ما را تامین کرده است، ولی واقعا چرا یک فوتبالیستی که هیچ افتخاری برای کشور نیافریده، باید رقمی یک میلیاردی در یک فصل بگیرد و ورزشکار دیگری که در المپیک به دنبال افتخار است، درصدی از آن درآمد را نداشته باشد؟ اگر امکانات و درآمد کافی و حداقلی در اختیار قهرمانان ما قرار بگیرد آنها هر افتخاری را برای کشور عزیزمان به ارمغان خواهند آورد.

چقدر به موفقیت نیما عالمیان امیدوارید؟

نیما در پینگ‌پنگ قدرتی بالاتر از نوشاد دارد، چون نوشاد خیلی به او کمک کرده است، اما نکته اینجاست که نوشاد، بازیکن ششدانگی است و در دفاع و سرویس از نیما کامل‌تر عمل می‌کند. ضمن این که نوشاد چپ‌دست است و همین خصیصه، مهار او را برای حریفان دشوارتر می‌کند.

با این حال، در یکی از تورنمنت‌های اخیر، نیمای 19 ساله، پرسون سوئدی را شکست داد، همان ورزشکاری که قبل از تولد نیما، قهرمان جهان شده بود. در همان تورنمنت، نیما، قهرمان چینی پیشین دنیا را هم برد و در مقابل قهرمان ژاپن که دارنده رتبه 11 رنکینگ جهانی بود، با اختلاف ناچیزی و در امتیازهای پایانی، بازی را واگذار کرد. او هم مثل نوشاد در آینده و با شرکت در رقابت‌های مهمی چون مسابقه‌های جهانی و المپیک، کاملا آبدیده می‌شود و افتخارآفرینی خواهد کرد.

مجید عباسقلی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها