هر شهروندی که بداند آب ژاول نام تجاری وایتکس است، حتما بعد از شنیدن خبر جایگزینی آب ژاول به جای کلر برای تصفیه کردن آب شرب تهران، دچار ترس و نگرانی خواهد شد.اما ماجرا تا این اندازه ترسناک نیست، چرا که در همه جای دنیا برای تصفیه آب‌های شرب از سه محصول شیمیایی شامل گاز کلر، آب ژاول (هیپو کلریت سدیم با نام عمومی وایتکس) و هیپوکلریت کلسیم استفاده می‌شود.
کد خبر: ۴۸۹۸۵۶

 

در همین خصوص رییس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت که نظارت بر سلامت آب شرب شهروندان از وظایف این وزارتخانه محسوب می‌شود، می‌گوید: مردم نگران وجود وایتکس در آب نباشند، چرا که مواد تصفیه‌کننده به کار گرفته شده برای آب‌های آشامیدنی کاملا سالم و ایمن هستند.

به گفته غلامرضا شقاقی، ترکیب وایتکس نیز از همان آب ژاول است، اما درصد خلوص آن متفاوت از آب ژاول‌های مورد استفاده در آب‌های آشامیدنی است.

آب ژاول در حقیقت از ترکیبات کلر است که نوع مایع آن برای آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

آب ژاول مورد استفاده برای آب آشامیدنی حتما باید دارای تائیدیه خوراکی باشد که این تائیدیه از سوی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت صادر می‌شود.

بر این اساس گفته می‌شود آب ژاول مورد استفاده برای تصفیه آب تهران دارای نشان استاندارد از موسسه تحقیقات صنعتی ایران با شماره 8394 است که به تائید 20 نفر از متخصصان رشته‌های شیمی، داروسازی و دکترای شیمی کاربردی رسیده است.

مسئولان وزارت بهداشت که پیشنهاد استفاده از آب ژاول به جای گاز کلر را مطرح کرده‌اند، تاکید می‌کنند، آب ژاول خطرات کمتری نسبت به کلر دارد و علاوه بر آن از نظر سلامت نیز مشکلی ندارد.

وایتکس در نوشیدنی‌ها!

آب ژاول در حال حاضر هم برای آب آشامیدنی و هم برای تصفیه آب استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر چند که میزان غلظت آنها در این دو مورد متفاوت است، اما می‌تواند نگرانی شهروندان را به‌دنبال داشته باشد. چندی پیش خبر استفاده از وایتکس در شیر و لبنیات هم، هر چند که تکذیب شد، اما حساسیت افکار عمومی نسبت به استفاده از وایتکس در ضدعفونی کردن محصولات لبنی را برانگیخت.

شاید همین دلایل سبب شد تا قرار شود مسئولان وزارت بهداشت و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص جایگزین کردن آب ژاول به جای کلر در آب شرب شهر تهران گزارشی را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کنند.

معصومه ابتکار، دبیر کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز در خصوص بررسی این موضوع در شورای شهر تهران به مهر می‌گوید: کارشناسان محیط‌زیست و سازمان آب و فاضلاب را دعوت کرده و پیرامون کیفیت آب بحث می‌کنیم و اطلاعات دقیق را در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم.به گفته او در هرصورت باید به سمت ارتقای استانداردها حرکت کنیم و این انتظار شورای شهر است که به سمت روش‌های کم‌خطرتر برویم و کیفیت آب ارتقا پیدا کند، چرا که آب یکی از نیازهای اساسی است و می‌تواند دستخوش آلودگی یا تغییرات شیمیایی شود و در سلامت و بیماری افراد موثر است.

دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: منابع آب شرب تهران تاکنون تحت کنترل و نظارت بوده، ولی این‌که چه اتفاقی افتاده که این تغییر از کلر به آب ژاول رخ داده، می‌توانم حدس بزنم به‌دلیل برخی از محدودیت‌ها یا مسائل ایمنی باشد.

آب ژاول به جای گاز کلر، چرا؟

گاز کلر دارای 99.9 درصد خلوص است که تحت فشار در مخزن‌های هزار کیلویی نگهداری می‌شود. ظاهرا این مخزن‌های حاوی گازهای کلر را به بمب کلر تشبیه کرده‌اند که احتمال انفجار دارند. حتی گفته می‌شود سابقه انفجار گاز کلر در تهران یک نفر را نیز کشته است.

مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آبفای استان تهران با تائید این موضوع می‌گوید: گازهای کلر اگر به هر دلیلی منفجر شود تا شعاع پنج کیلومتری خود را می‌تواند دچار حادثه کند، بنابراین چون در کوچه پس کوچه‌های تهران، مخازن گاز کلر وجود دارند و احتمال هر خطری وجود دارد بر آن شدیم تا آب ژاول را جایگزین گاز کلر کنیم.

احمد مشیری که ایده استفاده از آب ژاول برای تصفیه آب استان تهران را متعلق به خودش می‌داند، در گفت‌وگو با فارس ادامه می‌دهد: جایگزین کردن آب ژاول برای تصفیه آب تهران به جای استفاده از گاز کلر تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه داشته است.

وی با بیان این‌که آب ژاول دارای خلوص 15 درصد است، می‌گوید: تهران دارای صد مخزن است و در حال حاضر برای تصفیه آب آنها از آب ژاول استفاده می‌شود، اما گاز کلر را در حال حاضر در تصفیه‌خانه‌ها چون دارای آب‌های سطحی هستند، همچنان مورد استفاده قرار می‌دهیم.

او تاکید می‌کند: تفاوتی از بابت استفاده از آب ژاول به جای گاز کلر وجود ندارد و مشترکان استان تهران هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

آب تهران سالم است

نگرانی از سلامت آب تهران تابستان سه سال پیش مطرح شد، زمانی که وزیر بهداشت خبر داد نیترات موجود در آب تهران که می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر اندازد، بیشتر از حد استاندارد است.

رسانه‌ای شدن این خبر سبب شد با همکاری مسوولان وزارت بهداشت، شرکت آب و فاضلاب و سایر سازمان‌های ذی‌ربط با مسدود کردن چاه‌های زیرزمینی آلوده به نیترات و کاهش غلظت نیترات موجود در برخی از نقاط تهران، نگرانی‌ها در این خصوص به حداقل برسد تا جایی که مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آبفای استان تهران اعلام می‌کند: خودم، خانواده‌ام و 3000 پرسنل آب و فاضلاب همه از همین آب می‌خورند.

مستوره برادران‌نصیری - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها