افزایش گرمای هوا

بیشتر صرفه‌جویی کنید

مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آبفای استان تهران اعلام کرد: برای ارتقای ایمنی و بهبود تصفیه آب کشور، آب ژاول جایگزین گاز کلر می‌شود.
کد خبر: ۴۸۶۵۳۷

احمد مشیری در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم، درباره جایگزینی آب ژاول به جای گاز کلر در تصفیه آب تهران، تصریح کرد: این تصمیم در پی وقوع دو سانحه در کشور و به‌دنبال استفاده از گاز کلر و نبود تجهیزات خنثی‌کننده توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب گرفته شد تا به منظور ایمنی بیشتر در آب مناطق مختلف کشور از جمله استان تهران آب ژاول استفاده شود.

وی درباره علت این جایگزینی گفت: برای افزایش ایمنی آب تصیفه شده و جلوگیری از خطر انفجار، گاز کلر حذف می‌شود و به‌جای آن از آب ژاول که تائیدیه استاندارد با شماره 8394 و 20نفر از متخصصان رشته‌های شیمی و داروسازی را دارد، جایگزین می‌شود. این محصول تولید داخل کشور است و از نظر پزشکی و سلامت هیچ خطری را متوجه شهروندان نمی‌کند.

وی اضافه کرد: گاز کلر به دلیل فشردگی نزدیک به 100درصد در کپسول‌های هزار کیلوگرمی به نوعی پمپ تشبیه شده که بسیار خطرناک است و در صورت انفجار تا شعاع پنج کیلومتری همه موجودات زنده را از بین خواهد برد.

مشیری در ادامه با اشاره به این که امکانات مهار و خنثی‌کننده گاز کلر در تمام تصفیه‌خانه‌های تهران وجود دارد، تاکید کرد: چنانچه بخواهیم از این امکانات در تمام مخازن و نقاط دیگر مربوط به توزیع و انتقال آب استفاده کنیم، علاوه بر ‌اشغال فضای بیشتر، هزینه زیادی نیز به دنبال خواهد داشت که برای جلوگیری از بروز سوانح خطرناک، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به تمام شرکت‌های آبفا دستور جایگزینی آب ژاول را داده است.

وی ضرورت استفاده از آب ژاول برای تصفیه آب شرب را میکروب‌زدایی و جلوگیری از بیماری‌زا شدن آب در حال حرکت در لوله‌ها عنوان و تاکید کرد: از نظر بهداشتی و پزشکی آب ژاول خطری نخواهد داشت و آب ژاول، گاز کلر و پودر کلر هر سه در داخل آب واکنش یکسان دارند و از این جهت امکان بروز مشکل صفر خواهد بود.

نوبت‌بندی آب در پنج استان

در همین حال مهدی ثمره‌هاشمی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از اجرای نوبت‌بندی آب برای شهرهای بیش از جمعیت 278 هزار نفر خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر آب در استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، گیلان و بوشهر به صورت نوبت‌بندی عرضه می‌شود.

ثمره‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم، افزود: باتوجه به این‌که منابع آبی در برخی استان‌ها محدود است و با بارش‌های کم در سال‌های اخیر مواجه بوده‌ایم، ناگزیر به اجرای نوبت‌بندی آب در برخی شهرها شده‌ایم.

وی با تاکید براین‌که در ساعات مشخص از شبانه روز در استان‌های مختلف این نوبت‌بندی اعمال می‌شود، گفت: بیشتر خانوارها دارای مخازن آب هستند که آب مورد نیاز خود را در آن ذخیره می‌کنند و در غیر این صورت آب شرب مورد نیاز از راه‌های دیگری تامین شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

ثمره‌هاشمی با اشاره به این که وضع تامین آب شرب در سایر نقاط کشور مطلوب است، افزود: در حال حاضر فقط در شهرهای سیریک و رویدر در استان‌ هرمزگان، جوزم در استان کرمان، نوک‌آباد در استان سیستان و بلوچستان، بره‌سر و جیره‌بند در استان گیلان و شهر بوشهر آب نوبت‌بندی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این سوال که نوبت‌بندی آب تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: این برنامه در استان‌های مختلف به‌دلیل اجرای طرح‌های آبرسانی متفاوت است. در برخی استان‌ها تا دو ماه آینده این نوبت‌بندی وجود خواهد شد و در بعضی استان‌ها به دلیل تکمیل نشدن طرح‌های مزبور تا شش ماه دیگر نوبت‌بندی آب ادامه خواهد داشت.

وی در عین حال تاکید کرد: تمام طرح‌های آبرسانی تاپایان امسال به اتمام خواهد رسید.

هشدار برای آب تهران

ثمره‌هاشمی وضع منابع آبی استان تهران را مطلوب توصیف کرد اما وضع مصرف را خطرناک و هشدارآمیز دانست و گفت: در تهران با مشکل جدی مصرف بی‌رویه آب مواجه هستیم و ضرورت دارد مشترکان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا مجبور به اعمال سایر برنامه‌ها نباشیم.

هوا گرم‌تر می‌شود

ابراهیم فتاحی، رییس پژوهشکده اقلیم شناسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم درخصوص ادامه افزایش گرما تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ماه‌های تیر و مرداد در مناطق نوارشمالی و کناره دریای خزر و همچنین استان‌های غربی و شمال غربی کشور دمای هوا بالاتر از حد نرمال خواهد بود و این مناطق نسبت به دوره بلندمدت (30 ساله) با 10 درصد افزایش دما مواجه است و سایر نقاط کشور از نظر شرایط دمای هوا نسبت به بلندمدت در حد طبیعی قرار دارد.

ریــیس پــژوهشکده اقلیم‌شناسی درخصوص پیش‌بینی میزان بارش‌ها در پایان سال آبی جاری (در شهریور و مهر ماه) گفت: براساس این پیش‌بینی‌ها میزان بارش‌ها کمتر از حد طبیعی خواهد بود.

زیبا اسماعیلی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها