خالکوبی بدن، تاتوی ابرو، چشم و لب، پاکسازی پوست، کاشت نگین روی اعضای بدن، کاشت و آرایش ناخن،‌ اپیلاسیون، کاشت مژه و ابرو از جمله کارهایی است که این روزها در آرایشگاه‌ها بازار داغی دارد.
کد خبر: ۴۸۲۴۶۶

میل به زیبایی از یک‌سو و اعتماد به نفس پایین در کنار نواقص ظاهری از سوی دیگر، مردم بویژه زن‌ها را برای انجام این‌ کارها روانه آرایشگاه‌ها می‌کند. این در حالی است که به اعتقاد متخصصان پوست تورم، خارش، سوزش و درد و عفونت و خطر ابتلا به ایدز، هپاتیت و بیماری‌های عفونی از مهم‌ترین عوارض این گونه خدمات زیبایی است که بدون رعایت اصول بهداشتی، در آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌شود.

زهره ناصری یکی از آرایشگرهایی‌ است که کار تاتو را هم در سالن خود انجام می‌دهد. وی درباره چگونگی انجام این کار در سالنش می‌گوید: این کار در نهایت دقت و رعایت بهداشت انجام می‌شود؛ به طوری که هر دفعه، سوزن و تمام وسایل مورد نیاز تعویض می‌شود. البته اداره بهداشت مصوب کرده که این‌گونه کارها در مراکز کلینیکی انجام بگیرد؛ مساله‌ای که تقریبا امکان‌پذیر نیست.

ناصری با بیان این‌که تنها اپیلاسیون و پاکسازی پوست آن هم در حد سطحی و تمیزکاری و نه لایه‌برداری در آرایشگاه‌ها مجاز شمرده می‌شود، تاکید می‌کند: اگرچه اداره بازرسی، جریمه سنگینی برای صاحبان آرایشگاه در خصوص انجام این کارها صادر می‌کند، اما این مساله نه تنها بازدارنده نیست، بلکه باعث رواج غیرقانونی و پنهان‌کاری در این زمینه و آسیب‌رسانی بیشتری می‌شود، چراکه اولا مشتریانی همیشه وجود دارند که خواهان دریافت این خدمات باشند و ثانیا پنهان‌کاری در این زمینه تنها به نفع آرایشگاه‌هایی است که مدرک و تخصص لازم را در این زمینه ندارند و نظارتی به کار آنها نمی‌شود.

کاشت ناخن

استفاده از روش‌های زیبایی ناخن نیز روز به روز رایج‌تر می‌شود. تزئین ناخن‌ها شامل کاشت ناخن مصنوعی، پدیکور و مانیکور و سوراخ کردن ناخن و آویز زنجیر به آن است. کاشت ناخن علاوه بر پُرهزینه بودن، زمانبر نیز هست و در زمانی حدود دو ساعت انجام می‌شود. کارشناسان بهداشت این کار را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌‌کنند، چراکه معتقدند وقتی ناخن می‌کارید لایه اصلی ناخن شما هوا نمی‌خورد و می‌میرد. بعد از آن شش تا هفت ماه طول می‌کشد تا دوباره به حالت اولیه برگردد. ناخن‌های کاشته شده در مواردی که قابل تشخیص از ناخن طبیعی نیستند و به اصطلاح عامه «خوب کاشته شده‌اند»، خطرناک‌ترند و در صورت شکستن ناگهانی، آسیب جدی‌تری برای فرد به دنبال دارند، چرا که مواد مصنوعی مورد استفاده برای کاشت ناخن روی لایه‌ای متشکل از یک ردیف سلول، چنان محکم چسبیده‌اند که اگر بر اثر ضربه یا کشیدگی ناگهانی بشکنند یا کنده شوند، بافت زیر ناخن شامل پوست، گوشت و عروق نیز همراه با آنها جدا می‌شود و آسیب‌های جدی به وجود می‌آورد.

مژه زیبا به چه قیمت

کاشت مژه نیز یکی دیگر از کارهای جانبی آرایشگاه‌هاست که اخیرا رواج زیادی یافته است.

کاشت مژه در واقع چسباندن مژه مصنوعی به وسیله چسب‌های مخصوص بسیار قوی است که براحتی قابل کندن نیست. این کار اگرچه بر زیبایی چشم‌ها و چهره انسان می‌افزاید، اما عوارض جانبی و معایبی دارد که انجام آن توصیه نمی‌شود. ریزش مژه، تغییر رنگ و تیره شدن پلک و پوست اطراف چشم،‌ تحریک چشم که دارای علائمی از جمله قرمزی، خارش، ورم، سوزش، خشکی و در بعضی موارد پوسته‌ریزی پلک چشم از جمله عوارض جانبی کاشت مژه است.‌ از سوی دیگر مژه مصنوعی محلی برای تجمع باکتری‌ها و آلودگی‌هاست و خود می‌تواند کانونی برای انتشار عفونت باشد.

موم مشترک، ممنوع!

انجام اپیلاسیون نیز اگرچه در آرایشگاه‌ها غیرمجاز شمرده نمی‌شود، اما اگر طی انجام آن، نکات بهداشتی رعایت نشود، بیماری‌هایی به دنبال خواهد داشت.

به عنوان مثال استفاده از موم مشترک برای مشتریان متعدد، عامل انتقال بسیاری از بیماری‌‌های ویروسی مانند زگیل و نیز تبخال است. برای هر فرد باید از یک ظرف موم جداگانه و نو استفاده کرد، چراکه اگر فردی مبتلا به زگیل روی سطح بدنش باشد و به طور اتفاقی ظرف حاوی موم آلوده به ویروس زگیل شود، می‌‌تواند عاملی برای انتقال بیماری‌ به دیگران شود.

فاطمه مرادزاده / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها